واکسیناسیون رایگان طیور بومی اسدآباد علیه «نیوکاسل»


واکسیناسیون رایگان طیور بومی اسدآباد علیه «نیوکاسل»

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد از پیش بینی واکسیناسیون رایگان 140 هزار قطعه طیور بومی روستاهای این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.

عادل بصیری‌محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در سطح روستاهای اسدآباد از ۲۵ خردادماه آغاز شده و ظرف ۲۰ روز کاری به اتمام خواهد رسید که پیش‌بینی می شود در این طرح ۱۰۰ درصد طیور خانگی نزدیک به ۱۴۰ هزار قطعه مرغ بومی در ۱۰۲ روستای این شهرستان واکسینه شوند.

وی افزود: از روستائیان درخواست داریم در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل و صددرصدی اجرا شود.

بصیری محمدپور هدف اصلی این طرح را ارتقاء معیشت روستائیان و کاهش خطر سرایت بیماری از طیور بومی به واحدهای صنعتی دانست و گفت: مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز و کبوتر با پیش بینی در مجموع ۱۴۰ هزار قطعه طیور بومی از جمله پرندگانی است که در قالب این طرح در سطح روستاهای شهرستان واکسینه می شوند.

وی با اشاره به اینکه ورود تیم‌های دامپزشکی یک روز قبل از ورود به روستا از طریق دهیاری و شورای اسلامی اطلاع‌رسانی می‌شود، از بهره برداران درخواست کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون به صورت آشامیدنی بوده لازم است قبل از ورود تیم‌های دامپزشکی از رهاسازی طیور خودداری کنند.

بصیری محمدپور اضافه کرد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به علت سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

وی یادآور شد: بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در پایان بیان کرد: سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل و آثار این بیماری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی