احزاب و گروههای سیاسی دیده بان کرامت انسانی در جامعه باشند


احزاب و گروههای سیاسی دیده بان کرامت انسانی در جامعه باشند

کنعانی مقدم با اشاره اینکه احزاب و گروههای سیاسی با امر به معروف و نهی از منکر با هر عاملی که کرامت انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد مقابله کنند، گفت: احزاب و گروههای سیاسی دیده بان کرامت انسانی در جامعه باشند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: احزاب و گروههای سیاسی می توانند در طرح و اجرای راه حل بسیاری از مشکلات در جامعه در کنار دولتها طرح های خوبی را برای کمک به دولت ارایه دهند که از جمله این مباحث موضوع کرامت انسانی است که می تواند راه حل بسیاری از آسیب های اجتماعی باشد در همین رابطه گفتگویی با حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز به شرح زیر ارایه می شود.

نگاه نظام اسلامی به موضوع کرامت انسانی چگونه است؟

بر اساس ایدئولوژی اسلامی که مبنای تفکر حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی است، یکی از مهمترین محورهای نگاه قانون اساسی به بحث کرامت انسانی است. بر همین اساس احزاب و تشکل های سیاسی نیز نگاه به ارزش های انسانی را باید جزء محورهای حرکت و مشی سیاسی خود قرار دهند.

البته ما شاهد آن هستیم که در دوره های مختلف بحث حقوق شهروندی در خصوص رسیدگی به حقوق مستضعفین و محرومان، فقرزدایی و مسایل فرهنگی اقدامات زیادی مطرح شده است که برخی نیز عملیاتی شده اما شاخصه های تعیین کرامت انسانی در دنیا کاملا مشخص است.

اگر ما عدالت را شاخص بدانیم، باید ببینیم چقدر عدالت در کشور ما محقق شده است و یا مبارزه با مفاسد سیاسی و اقتصادی تا چه میزان در کشور نهادینه شده است و چگونه با آن برخورد می شود. آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، فساد و فحشا در جامعه دارای شاخص هستند که البته جمع آوری آمار آسیب های اجتماعی می تواند نشان دهد که ما تا چه میزان به کرامت انسانی توجه کرده ایم.

نگاه احزاب و گروههای سیاسی به موضوع کرامت انسانی را ارزیابی بفرمایید؟

احزاب و گروه های سیاسی باید بر این مشی قرار بگیرند که دیده بان کرامت انسانی در جامعه باشند و از سوی دیگر این موضوع را در درون خود نهادینه کنند و از باب امر به معروف و نهی از منکر به دنبال آن باشند که کرامت انسانی را در جامعه تثبیت کرده و نسبت به حاکمیت با امر به معروف و نهی از منکر با هرگونه عاملی که کرامت انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد، مقابله کرده و امر به معروف و نهی از منکر را در پیش بگیرند.

در مورد فرق بین کرامت انسانی و حقوق بشر توضیح بفرمایید؟

این همان موضوعی است که آمریکایی ها به عنوان ابزار سلطه مطرح می کنند. در اسلام حقوق بشر به طور کامل و جامع مورد توجه قرار گرفته و حتی فراتر از حقوق انسانی حقوق حیوانات نیز مورد تاکید قرار دارد. وقتی در اسلام با نژادپرستی ، تبعیض نژادی، اختلاف میان نژادهای مختلف مقابله می شود، نشان دهنده آن است که در عین آنکه حقوق بشر را مدنظر دین مبین اسلام قرار دارد، کرامت انسانی نیز جزو اولویت ها در این شریعت معرفی شده است.

احزاب به کرامت انسانی چگونه عمل می کنند؟

احزاب بر اساس مرام نامه خود عمل می کنند و ساختار آنها بر اساس اساسنامه تایید شده تشکیل می شود. بعنوان مثال یکی از محورهای اصلی مرام نامه حزب سبز حفظ محیط زیست و کرامت انسانی است و در این خصوص برنامه های خاصی را ارایه کرده اما احزاب و تشکل های سیاسی چون قدرت اجرایی در کشور ندارند، عملا طرح های آنها در حد شعار باقی می ماند مگر اینکه در حاکمیت حضور اجرایی و یا مسندی داشته باشند.

نگاه قوای سه گانه به کرامت انسانی باید چگونه باشد؟

در مجلس، نمایندگان باید به دنبال آن باشند که قوانینی وضع شود تا کرامت انسانی را مورد توجه قرار دهد. قوه قضاییه باید موضوع کرامت انسانی در بحث عدالت را مورد توجه بیشتری قرار دهد. قوه مجریه نیز با طرح حقوق شهروندی و منشور این امر موضوعات مختلفی را مطرح کرده که البته احزاب و گروه های سیاسی باید به دنبال آن باشند تا ببینند دولت چقدر به منشوری که خود صادر و بخشی از کرامت انسانی در آن دیده شده ، عمل کرده است و اگر عملی نسبت به آن صورت نگرفته ، باید نسبت به این امر موضع گیری کرده و اعتراض کنند.

نمره احزاب در عمل به کرامت انسانی چه امتیازی است؟

در شعار دادن نمره احزاب و تشکل های سیاسی 20 است اما در عمل چون قدرت اجرایی ندارند، به نظر می رسد همگی مردود هستند.

احزاب چگونه می توانند به کرامت انسانی به دور از شعار زدگی عمل کنند؟

اگر احزاب قوی و قدرتمند داشته باشیم و بر اساس برنامه احزاب بتوانند دولت را شکل دهند و ساختار حاکمیتی با مشارکت آنها شکل بگیرد، در عمل نیز می توانند طرح های خود را در موضوع کرامت انسانی پیاده کنند اما متاسفانه چون احزاب ما دولت ساخته هستند، دولت ها نیز برای مسایل و مشکلات خود تلاش می کنند تا بیشتر احزاب را به عنوان زینت المجالس و یا هوادار خود حفظ کنند و تاثیرگذاری چندانی بر ساختار اجرایی این کشور نداشته باشند./

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند