رصد خورشید گرفتگی در برخی مناطق کشور


رصد خورشید گرفتگی در برخی مناطق کشور

امروز اول تیر آسمان کشورمان شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی است که در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود.

تکمیل می شود...
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز استانها؛ امروز اول تیر آسمان کشورمان شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی است که در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود.
رصد خورشید گرفتگی در مرکز نجوم عبدالعظیم (ع)
رصدخورشید گرفتگی هم اکنون درمرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) درحال اجراست.

علاقه‌مندان و رصدگران در مرکز نجوم و علوم نوین آستان مقدس حضوردارند.

این پدیده نجومی از حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح روز یکشنبه آغاز و در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر به پایان خواهد رسید.
.photo_album_grid .photo_img_gride_item .photo_img_gride_item img @media (min-width: 1200px) .photo_no_marg_md } @media (max-width: 1200px)and (min-width: 980px) .photo_no_marg_md } @media (min-width: 767px) and (max-width: 980px) .photo_no_marg_sm } @media (min-width: 480px) and (max-width: 767px) .photo_no_marg_ms } @media (min-width: 320px)and (max-width: 480px) } @media (max-width: 320px) }
علاقه مندان می‌توانندهم اکنون برای رصد و مشاهده این پدیده نجومی در این برنامه حضور یابند.
حداکثر گرفتگی خورشید (کسوف) در ایران در منطقه چابهار (جنوب شرقی کشور) با ۹۵ درصد گرفتگی خواهد بود.
پلاتو خبرنگار
تلاش کارشناسان اخترشناس دانشگاه شیراز برای ثبت تصاویر کسوف اول تیر
کارشناسان اخترشناسی دانشگاه شیراز برای ثبت تصاویر تنها کسوف امسال ایران در شیراز مستقر شدند.
آخرین پدیده خورشید گرفتگی در قرن حاضر
قابل مشاهده بودن خورشید گرفتگی در همدان
کسوف کلی بعد از ۲۰ سال در کشورمان امروز در همدان هم قابل مشاهده است.
امروز خورشیدگرفتگی کامل اتفاق می‌افتد و دیدن بخشی از این کسوف در همدان هم قابل مشاهده است.

این کسوف از حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح آغاز شد و در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به اوج خود و ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر به پایان می‌رسد.
کسوف امروز، آخرین خورشید گرفتگی قرن حاضر هجری شمسی است که در کشورمان قابل رویت است، اما تا پایان سال یک خورشید گرفتگی دیگر نیز در شیلی رخ می‌دهد.
خورشیدگرفتگی امروز از نوع حلقوی است، اما در کشورمان به صورت جزیی دیده می‌شود یعنی ماه بخشی از قرص خورشید را می‌پوشاند.
دیدن خورشید گرفتگی یا کسوف بدون عینک‌های مخصوص و فیلتر‌های مورد نیاز به علت آسیب رسیدن به چشم توصیه نمیشود. خورشید گرفتگی بعدی در کشورمان در ۱۳ سال آینده اتفاق می‌افتد.
خواندن نماز آیات بعد از خورشید گرفتگی واجب است.
سیستان و بلوچستان
آغاز تابستان ۹۹ با خورشیدگرفتگی
امروز اول تیر آسمان کشورمان شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی است که در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود.

همزمان با آغاز فصل تابستان و در روز اول تیر آسمان کشورمان شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی است که در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود.
.photo_album_grid .photo_img_gride_item .photo_img_gride_item img @media (min-width: 1200px) .photo_no_marg_md } @media (max-width: 1200px)and (min-width: 980px) .photo_no_marg_md } @media (min-width: 767px) and (max-width: 980px) .photo_no_marg_sm } @media (min-width: 480px) and (max-width: 767px) .photo_no_marg_ms } @media (min-width: 320px)and (max-width: 480px) } @media (max-width: 320px) }
کسوف ۹۷ و نیم درصدی در پسابندر چابهار
پدیده کسوف امروز به میزان ۹۷ و نیم درصد در پسابندر چابهار رخ داد. بیشترین درصد خورشید گرفتگی امروز کشور در سیستان و بلوچستان رخ داد.

نماینده سازمان فضایی کشور گفت: قرار بود ۱۵ نفر از متخصصان و منجمان با هماهنگی ارتش و سازمان فضایی ایران با شناور‌های ارتش در آب‌های عمان و در خط اصلی رویت این پدیده حضور داشته باشند که به علت وزش باد در دریا، امکان پذیر نشد.

جعفرپور افزود: هم اکنون ۷۰ نفر از منجمان و جمع زیادی از مردم محلی برای رویت این پدیده نجومی در پسابندر چابهار حضور دارند.
وی گفت: از اغلب نقاط کشور هم برای دیدن این کسوف به چابهار آمده اند.

مشاهده مستقیم خورشید، حتی در وضعیت کسوف و خورشید گرفتگی هم می‌تواند آسیب‌های پایدار به سلامت چشم وارد کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان، دکتر علیرضا مالکی، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اشعه خورشید به شبکیه و سایر ساختار‌های سیستم بینایی انسان آسیب‌های جدّی و پایدار وارد می‌کند.

وی افزود:دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیشترین درصد گرفت خورشید در چابهار و دریای عمان رخ خواهد داد که به ترتیب ۹۸ و ۹۹ درصد از سطح خورشید توسط ماه پوشانده خواهد شد.
استان مرکزی
تصاویری از آخرین خورشید گرفتگی قرن چهاردهم شمسی در استان مرکزی

مازندران
مشاهده آخرین خورشید گرفتگی قرن چهاردهم شمسی
آخرین خورشید گرفتگی قرن چهاردهم هجری شمسی امروز در مازندران قابل مشاهده است.

زمان آغاز آخرین خورشیدگرفتگی قرن ۱۴شمسی درنقاط مختلف ایران از حوالی یک ربع مانده به ۹ تا حدود ۹:۱۵ متغیر است.


اوج این گرفتگی هم ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ برای نواحی مختلف ایران روی می‌دهد. همچنین حوالی ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲ این کسوف در نقاط مختلف کشور پایان می‌یابد.


در استان مازندران در بعضی نقاط، خورشید گرفتگی تا ۴۸ درصد قابل رویت است.

این خورشیدگرفتگی در گوشه جنوب شرقی ایران، بیش از ۹۵ درصد قرص خورشید را تاریک می‎کند. این خورشیدگرفتگی در کشور‌هایی مثل یمن، عمان، اتیوپی و ... به صورت حلقوی دیده می‌شود.

زنجان
خورشید گرفتگی در زنجان
مدیر علوم و نجوم زنجان گفت: این پدیده نجومی از ساعت ۹:۰۶ صبح اول تیر آغاز شد و در حدود ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه به اوج و حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه پایان می‌رسد.

خانم آقاجانلو افزود: علاقمندان به مشاهده خورشید گرفتگی از عینک‌های مخصوص استفاده کنند و هرگز از چشم غیر مسلح به این پدیده نگاه نکنند.

وی گفت: خورشید گرفتگی اول تیرماه از نوع حلقوی است و رصدگران کشور این واقعه را به صورت جزیی مشاهده خواهند کرد.
آذربایجان غربی
بیشترین میزان خورشید گرفتگی در ارومیه ۳۴.۹ درصد
خورشید گرفتگی اول تیر که به صورت جزیی رخ می‌دهد، از ساعت ۹:۰۸ تا ۱۱:۲۲ در استان قابل رویت است.

این خورشید گرفتگی که در ساعت ۹:۰۸ رخ می‌دهد در ارتفاع ۳۲.۷ بیشترین میزان خورشید گرفتگی در ارومیه ۳۴.۹ درصددرجه از خط افق روی می‌دهد.

بیشترین میزان خورشید گرفتگی در ارومیه ۳۴.۹ درصد بوده و اوج گرفتگی در ساعت ۱۰:۱۲ و در ارتفاع ۴۵.۳ درجه از افق قابل مشاهده است.


پایان این پدیده نجومی در ساعت ۱۱:۲۲ و در ارتفاع ۵۹.۱ درجه با خروج زمین از سایه ماه اتفاق می‌افتد.

آبادان

آغاز خورشیدگرفتگی
نماز آیات چگونه خوانده می‌شود؟
نماز آیات به هنگام خورشیدگرفتگی واجب می‌شود.
خواندن نماز آیات چهار شیوه دارد که ساده‌ترین شیوه خواندن آن در فوتوکلیپ زیر آمده است:
چهارمحال و بختیاری
تماشای پدیده کسوف در چهارمحال و بختیاری
با وقوع پدیده خورشید گرفتگی (کسوف) در نخستین روز تابستان مردم چهارمحال و بختیاری هم به تماشای این پدیده قرن نشستند.
پدیده خورشیدگرفتگی درشهرکرد ساعت ۸ و ۵۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه شروع شد و در ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه و ۳۹ ثانیه به بیشترین مقدار خود می‌رسد. این گرفتگی در ساعت ۱۱:۳۵:۳۰ ثانیه به پایان می‌یابد.

این خورشید گرفتگی به صورت جزئی در مناطقی از شمال آفریقا، جنوب آسیا و بخش‌هایی از اروپا و استرالیا قابل رویت است.

خراسان رضوی
خورشید گرفتگی در خراسان رضوی؛ ۵۷درصد
رئیس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی گفت:نوع خورشیدگرفتگی امروز بسیار نادر است.

محمد هادی طباطیایی یزدی افزود: در خراسان رضوی برای مقدار پوشیدگی مقادیر مختلفی وجود دارد که در شهر مشهد ۵۷درصد، در شمال غربی استان حدود ۵۵درصد و در جنوب شرقی استان هم حدود ۵۸درصد خورشید گرفته می‌شود.

وی با بیان این که خورشید گرفتگی امروز یکشنبه اول تیر حدود ساعت ۹صبح شروع می‌شود گفت: این پدیده حوالی ساعت ۱۰تا ۱۰و۲۰ دقیقه در بیشتر نقاط کشور به اوج خود می‌رسد و از ساعت ۱۱و۳۰ دقیقه به بعد به تدریج پایان می‌یابد.

خورشیدگرفتگی امروز یکشنبه ۱ تیرماه و لزوم توجه به چند نکته فقهی*
یکی از سبب‌های واجب شدن نماز آیات، وقوع پدیده خورشید گرفتگی است هرچند همانند خورشیدگرفتگی فردا در مناطق مختلف ایران، جزئی باشد.

خواندن نماز آیات از زمان شروع و آغاز گرفتگی خورشید بر مسلمانان واجب می‌شود و بنابر احتیاط واجب، فرد مسلمان ادای این نماز را نباید به قدرى تأخیر اندازد که خورشیدگرفتگی رفع شود، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند.

چند نکته:
۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم الله الرحمن الرحیم» آیه به حساب نمی‌آید. ۳. در تقسیم سوره، تقسیم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد.

رصد خورشید گرفتگی در برخی مناطق کشور
لازم به ذکر است خورشیدگرفتگی (کسوف) نزدیک ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ شروع می‎شود و حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰:۲۰ در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‎رسد از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد به تدریج پایان می‎یابد.

خورشید گرفتگی زمانی که سایه ماه روی زمین قرار گیرد، اتفاق می‌افتد.

مشاهده مستقیم خورشید، حتی در وضعیت کسوف و خورشید گرفتگی هم می‌تواند آسیب‌های پایدار به سلامت چشم وارد کند.
جوانان و نوجوانان عزیز دقت کنند که به هیچ وجه نمی‌توان از ماسک‌های جوشکاری، عینک‌های دودی و آفتابی، شیشه‌ها و طلق‌های دودی، فیلم‌های عکاسی و فیلم‌های رادیولوژی برای مشاهده و رصد خورشید گرفتکی امروز استفاده کنند.

ایمن‌ترین روش رصد کسوف استفاده از روش غیر مستقیم مانند تلسکوپ‌های نجومی و یا فیلتر‌های خورشیدی مخصوص است و، چون این امکانات در دسترس همگان قرار ندارد، بهتر است تا این پدیده زیبا و هیجان انگیز را از تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند.

والدین توصیه‌های ایمنی لازم در خصوص پدیده کسوف را به فرزندانشان ارائه دهند و مراقبت لازم را بعمل آورند تا در اثر بی مبالاتی آسیبی به سیستم بینایی آنان وارد نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود