کودکانه شدن اعتیاد در سایه بی‌توجهی به تربیت!


کودکانه شدن اعتیاد در سایه بی‌توجهی به تربیت!

هر طور که نگاهش می‌کنی باورت نمی‌شود کودکی که باید تنها بازی و سرگرمی کند وارد دنیایی شده است که هیچ تناسبی با وی ندارد، حتی باورش هم در ذهن انسان نمی‌گنجد کودکی که باید با نوازش‌های پدر و مادرش پرورش یابد درد خماری را می‌چشد؛ دردی که حتی بزرگ‌ترها از پسش برنمی‌آیند و دست به کارهایی می‌زنند که حتی فکرش را هم نمی‌شود کرد.

اینکه ببینی کودکی ناخواسته در آتش اعتیاد پدر و مادرش و یا بزرگ‌ترهایش می‌سوزد، آری اکنون باید گفت دیگر دنیایش سفید نیست بلکه دنیایش غبار خاکستری گرفته که تمام رویاهایش زمانی است که درد خماری‌اش با مصرف مواد از بین می‌رود.

واقعیت این است که متاسفانه کودکانی داریم که از وقتی خودشان را شناختند ناخواسته وارد این دنیا شدند کودکانی که پدر و مادر‌های مشکل دار، معتاد تحویل جامعه دادند و یا بدسرپرستانی که به اجبار دچار آسیب شدند.

والدین لج و لجبازی و اختلافات خانوادگی را کنار بگذارند

حسین صفری کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بستر اصلی تربیت فرزندان در خانواده است، گفت: در امر مشاوره برای بحث تربیت فرزندان سه ضلع در نظر گرفته می شود که شامل خانواده، جامعه و خانواده-جامعه-مدرسه است که هر کدام نقش تربیتی خود را ایفا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه شخصیت کودکان تا سن هفت سالگی شکل می گیرد، افزود: تا سن هفت سالگی فرزندان در خانه و همیشه با والدین و اعضای خانواده هستند در نتیجه شخصیت کودکان با الگوپذیری از اعضای خانواده شکل می گیرد.

صفری با بیان اینکه چند سبک تربیتی در خانواده ها وجود دارد که هر سبک با دیگری متفاوت است، ادامه داد: در خانواده ای که در آن آرامش روانی حاکم است، روابط والدین بر اساس معیار و اصول انسانی است و رابطه دو طرفه میان والدین وجود دارد، کودک نیز مسائل را مشاهده کرده و از آن ها الگوبرداری می کند.

وی اظهارکرد: اما خانواده هایی که حرف یکدیگر را درک نمی کنند، طلاق عاطفی در آن وجود دارد، هیچ صحبتی بین والدین و فرزندان آن ها رد و بدل نمی شود و اگر زمانی هم برای کودکان از سوی والدین گذاشته می شود بر اساس لج و لجبازی است، کودک در آن خانواده هیچ چیزی یاد نمی گیرد و شخصیت آنان بر اساس معیارهای نادرست بسته می شود در نتیجه در معرض آسیب های اجتماعی مختلف همچون اعتیاد قرار می گیرد.

حسین صفری کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: والدینی که یکدیگر را درک نمی کنند، چطور می خواهند نقش تربیتی ایده آلی را برای فرزندان خود ایفا کنند.

وی تاکید کرد: یادمان باشد الگوی اول تربیتی برای فرزندان و پیش گیری از آسیب های اجتماعی خانواده و والدین هستند.

صفری تصریح کرد: اگر پدر و مادر در اصل تربیت کودکان با یکدیگر مشارکت داشته باشند، این اطمینان وجود دارد که بچه هایی با معیارهای درست، رو به رشد و کمال تربیت خواهند شد.

وی در ادامه گفت: بچه ها فقط شش ساعت از روز را در مدرسه سپری می کنند اما ۱۸ ساعت باقی مانده از زمان آن ها نزد خانواده و جامعه سپری می شود، بنابراین به والدین توصیه می شود اختلافات خانوادگی، تعارضات، لج و لجبازی را کنار گذاشته، مهارت های فرزند پروری را فراگرفته تا فرزندان آن ها کمتر تحت آسیب های اجتماعی قرار گیرند.

کودکان معتاد معمولا قربانی خانواده های خود و سبک زندگی نادرست هستند

فروغیان مدیر درمان دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تصریح بر اینکه والدین معتاد و معضل بد سرپرستی و بی سرپرستی کودکان مهمترین علل اعتیاد این افراد به مواد مخدر است، گفت: زمانیکه کودک سرپرست نداشته باشد تحت تربیت مادر و یا پدربزرگ و یا یکی از وابستگاه نزدیک است که ممکن است آن ها نیز دچار مشکلاتی باشند و نتوانند به درستی این کودکان را تربیت کنند.

وی تاکیدکرد: کودکان معتاد معمولا قربانی خانواده های خود و سبک زندگی نادرست هستند و دوست ناباب در اعتیاد آن ها نقشی ندارد.

فروغیان با بیان اینکه کودکان معتاد در سنین خیلی کم مبتلا به مصرف مواد مخدر می شوند، افزود: اگر این مشکل در کودکی به درستی درمان نشود و تا سنین بزرگسالی ادامه یابد، ممکن است به تهاجر آن ها نیز کشیده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه تکرارپذیری اعتیاد در کودکانی که استعمال مواد مخدر داشته و تحت درمان قرار گرفته است، بالا است و یکی از مهمترین علل آن نبود حمایت های همه جانبه از آن ها طی دوره درمان بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: وجود یک حامی خوب و کیفیت در زندگی در سلامت و رشد این کودکان موثر است و اگر آن ها فراهم نشوند، دوباره در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کودکان بهبودیافته را نباید به حال خود رها کرد که اگر این چنین شود در میانه راه دوام نخواهد آورد.

یک سوم کودکان معتاد خراسان شمالی پس از درمان به چرخه اعتیاد بر می‌گردند

هاجر پاکدین معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: یک سوم کودکان دچار اختلال سوء مصرف مواد مخدر در این استان بازگشت به مصرف مواد مخدر دارند.

وی ادامه داد: مرکز ویژه‌ای برای نگهداری کودکان دچار اختلال سو مصرف مواد مخدر بعد از عملیات سم زدایی وجود ندارد.

پاکدین اظهار کرد: بسیاری از این کودکان بلافاصله بعد از پایان امر سم زدایی مواد مخدر از بدن تحویل خانواده داده می‌شود اما ممکن است برخی از خانواده‌ها معتاد باشند و کودک دوباره به چرخه مصرف مواد بازگردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید