ساخت تندیس میش مرغ در شهر بوکان


ساخت تندیس میش مرغ در شهر بوکان

مهاباد- ایرنا- رییس اداره محیط زیست بوکان گفت: تندیس پرنده میش‌مرغ که به نماد آذربایجان‌غربی و این شهرستان تبدیل شده است هم‎‌اکنون در حال ساخت بوده و به‌زودی نصب می‌شود.

آوات بازیار با بیان اینکه این تندیس دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، اظهار داشت: "رامیار فاضلی" مجسمه ساز بوکانی به سفارش شهرداری و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست بوکان در حال ساخت این تندیس است.

وی ادامه داد: این تندیس پیش‌بینی شده است در ورودی مسیر جاده بوکان به سقز در میدان شهرک فرهنگیان نصب شود.

رییس اداره محیط زیست بوکان اضافه کرد: این طرح در کمیسیون محیط زیست پیشنهاد شده و به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر بوکان نیز رسیده است و شهرداری هزینه ساخت آن را تقبل کرده است.

بازیار با بیان اینکه ارتفاع این تندیس ۳.۵ متر و در ابعاد ۲*۲ با الگوگیری از یکی از عکس‌های "لقمان رحیمی" از جنس سنگ سفید مرمر ساخته میشود افزود: پس از اتمام این تندیس پیش‌بینی شده است در یکی از مناسبت‌های زیست محیطی با حضور مسوولان از آن پرده‌برداری شود.

‌ میش مرغ که در زبان محلی به آن "چیرگ" گفته می‌شود یکی از گونه‌های جانواری در معرض انقراض است که دشت «سوتاو» بوکان مهم‌ترین زیستگاه این پرنده نادر در سطح کشور است.

این پرنده طی سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیست‌گاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن، در معرض تهدید انقراض قرار گرفته ‌است.

میش‌مرغ در حال حاضر در لیست سرخ (IUCN) با درجه حفاظتی آسیب‌پذیر قرار دارد و اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی چند سالی است که دشت «سووتاو» را به عنوان پناهگاه این پرنده در استان به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام کرده است.

دشت «سووتاو» که در زبان محلی به معنی «دشت سوخته» است به دلیل تراکم کم جمعیت انسانی از یک سو و از سویی دیگر کمبود آب در این منطقه برای زیست و جوجه‌آوری میش‌مرغ بسیار مناسب بوده و بیش از یک دهه است به مستعدترین منطقه و کانون زیست میش‌مرغ کشور تبدیل شده است.

میش‌مرغ (چیرگ) از رده پرندگان راسته درسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis است که جزو بزرگترین پرندگان گیاه‌خوار بوده و با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است.

این پرنده دارای گردن و پاهای کشیده، بال‌ها و منقار پهن و پرهای رنگارنگ است و روی زمین لانه‌سازی می‌کند؛ میش‌مرغ در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کند و در هر دوره تخم‌گذاری نیز ۲ تا چهار تخم می‌گذارد؛ پس از ۲۵ تا ۲۷ روز جوجه‌ها به دنیا می‌آیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟