سیستم الکتریکی قلب شما چطور کار می‌کند؟


سیستم الکتریکی قلب شما چطور کار می‌کند؟

قلب دارای یک سیستم الکتریکی است که مسئول ایجاد و هدایت پیام‌هایی است که باعث تپش قلب می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز این پیام‌ها باعث انقباض عضله قلب می‌شوند. هر ضربان قلب در حفره‌های فوقانی قلب یا دهلیزها شروع می‌شود که خون را به درون حفره‌های پایینی قلب یا بطن‌ها می‌رانند. بعد انقباض بطن‌ها خون را به ریه‌ها و سایر نقاط بدن می‌فرستد. این عمل هماهنگ دهلیزها و بطن‌ها ناشی از به اصطلاح سیم‌کشی الکتریکی قلب است که به حفرات قلب می‌گویند در چه زمانی منقبض شوند.

شاید شنیده باشید که فردی ضربان‌ساز یا پیس‌میکر مصنوعی برای قلبش کار گذاشته است تا ضربان قلبش تنظیم شود. قلب ما ضربان‌سازهایی طبیعی دارد که هنگام ضربان قلب را تعیین می‌کنند. ضربان‌ساز اصلی قلب در دهلیز راست قلب قرار دارد و «گره سینوسی» یا «گره سینوسی دهلیزی» نامیده می‌شود.

این ضربان‌ساز با الگوی منظم و ریتمیکی پیام‌های الکتریکی تولید می‌کند که باعث انقباض عضله قلب می‌شوند. پیام‌های الکتریکی تولیدشده به‌وسیله گره سینوسی در دو دهلیز منتشر می‌شود و باعث انقباض آن‌ها می‌شود و بعد ناحیه‌ای در محل اتصال دهلیزها و بطن‌ها می‌رسد که ضربان‌ساز دوم قلب به نام «گره دهلیزی- بطنی» قرار دارد.

از این محل است که پیام‌های الکتریکی به بطن‌ها فرستاده می‌شوند که در واقع کار اصلی تلمبه کردن قلب را انجام می‌دهند. پیام‌های الکتریکی ک وارد بطن‌ها می‌شوند، از طریق یک رشته‌ای بافت الکتریکی خاص به نام «نوار هیس» عبور می‌کنند. این نوار بعد به دو شاخه راست و چپ تقسیم می‌شود که به بطن‌های راست و چپ می‌روند. این شاخه‌ها نیز به رشته‌های الکتریکی ریزتری تقسیم می‌شوند و در نهایت پیام‌ها به سلول‌های عضلانی بطن‌ها می‌رسند و با انقباض آن‌ها خون به درون شریان‌ها پمپ می‌شود.

سیستم الکتریکی قلب شما چطور کار می‌کند؟


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...