ساخت 95 درصد مساجد تهران توسط خیران/نزدیک به80 هزار مسجد توسط خیران نگهداری و تعمیر می‌شود


ساخت 95 درصد مساجد تهران توسط خیران/نزدیک به80 هزار مسجد توسط خیران نگهداری و تعمیر می‌شود

ولیئی با اشاره به مشارکت گسترده خیران در ساخت مسجد، گفت: بیش از 95 درصد مساجد تهران توسط خیرین ساخته شده است و نزدیک به 80 هزار مسجد کشور توسط خیران نگهداری و تعمیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مجمع خیرین استان تهران با هدف حمایت از نیازمندان و مستمندان،تأمین نیازمندی‌های معیشتی، تحصیلی خانواده های نیازمند،ساخت درمانگاه، بیمارستان و مسجد و مدرسه ایجاد شده است. در همین راستا با «محسن ولیئی»، مدیرعامل مجمع خیرین استان تهران و معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت و گویی ترتیب دادیم و فعالیت های این مجمع را از وی جویا شدیم که در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید:

پیرامون محور فعالیت های مجمع خیرین استان تهران توضیحاتی برایمان بفرمایید؟

مجمع خیرین استان یک تشکل مردم نهاد است که با مجوز وزارت کشور شکل گرفته است و جمعی از موسسات خیریه در این مجمع فعالیت دارند و برای کاهش و حل مشکلات و معضلاتی در سطح کشور خدماتی ارایه می دهند. ساخت بیمارستان،درمانگاه، مدرسه، مسجد، کمک به نیازمندان و فقرا، تهیه جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج بخشی ازخدماتی است که توسط فعالین این مجمع صورت می گیرد.

درتهران سه هزار خیریه فعالیت می کنند که این خیریه ها در ساخت مسجد و کمک به نیازمندان مشارکت دارند و اقدامات موثر در مناطق مختلف از سوی آنها صورت گرفته است.

فعالیت خیرین در ساخت مسجد چه کیفیتی دارد؟

بیش از 95 درصد مسجدسازی ها توسط خیرین صورت می گیرد، خوشبختانه شاهد هستیم که خیرین درساخت مسجد حضور پررنگی دارند و این یکی از برکات و نقاط قوت مجمع خیرین استان تهران است که به بخش دولتی عدم وابستگی دارند. به منظور پاسداشت فعالیت های خیرین مسجد ساز نیز تقدیری از آنها صورت گرفت.

فعالیت خیرین درساخت مسجد تنها شامل کمک به هزینه های ساخت مسجد می شود یا اختصاص زمین را نیز شامل می شود؟

بسیاری از خیرین و واقفین هم در اختصاص زمین و هم کمک به پرداخت هزینه های ساخت مسجد مشارکت دارند. بسیاری از خیرین متمکن که دارای زمین هایی هستند، بخشی از زمین هایشان را برای ساخت مسجد انقاق می کنند و خودشان نیز هزینه های ساخت آن را پرداخت می کنند. برخی از خیرین نیز درکمک به ساخت، تعمیر، بازسازی و نیز نگهداری مساجد مشارکت دارند. قریب80 هزار مسجد کشور توسط خیرین نگهداری و بازسازی می شود و می توان گفت یکی از شاه کارهای مردم در کار خیر ساخت و نگهداری و تامین اقلام مورد نیاز برای مساجد است.

اما در این میان نباید از نقش فرمانداری ها، شهرداری ها،دهیاری ها نیز در اختصاص زمین برای ساخت مسجد غافل بود زیرا در برخی موارد این نهادها نیز در شناسایی زمین برای ساخت مسجد مشارکت دارند.

آیا مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز به خیرین مسجدساز در ساخت مسجد مشاوره و ایده ارایه می کند؟

مرکز رسیدگی به امور مساجد در ارایه مجوز برای ساخت مسجد، تهیه نقشه و کمک های فنی و مهندسی، اقدامات مشاوره ای با خیرین همکاری دارد که به طور قطع می تواند کمک حال آنها باشد. مرکزرسیدگی به امورمساجد آمادگی دارد به خیرینی که قصد ساخت مسجد دارند، در ارایه نقشه همکاری لازم را داشته باشد.

مجمع خیرین در چه تعداد از استان هایی کشور راه اندازی شده اند؟

اولین نمایندگی مجمع خیرین در استان تهران شکل گرفته است که شاهد اقدامات بسیار خوب از سوی این مجمع با هماهنگی میان خیریه ها و مجامع خیریه بوده ایم. در مجموع در 11 استان کشور اقدام به راه اندازی دفاتر مجمع خیرین کرده ایم که استان های گلستان، گیلان، کردستان،یزد از جمله این استان ها هستند و در تلاش هستیم که دفاتر مجمع خیرین را در استان های دیگر نیز دایر کنیم.

بخشی از خدمات صورت گرفته توسط مجمع خیرین استان تهران با مشارکت مساجد برای دستگیری از نیازمندان را بفرمایید؟

درماه مبارک رمضان اقدامات خوبی توسط این مجمع در گره گشایی از نیازمندان صورت گرفت و سازمان هایی همچون بهزیستی، بسیج، کمیته امداد امام خمینی(ره) با مجمع خیرین همکاری داشتند. به طوری که 75 هزار بسته غذایی شامل روغن، چای، برنج از طریق این مجمع با مشارکت مساجد صورت گرفت و 175 هزار پرس غذای گرم میان محرومان توزیع و 5500 راس گوسفند و 15 راس گوساله و 2500 عدد مرغ ذبح و میان مستمندان توزیع شد. همچنین در بحران کرونا با مشارکت خیرین عضو مجمع خیرین استان تهران 10 میلیون بسته بهداشتی و دستکش میان نیازمندان توزیع گردید.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان