کوه بدر


کوه بدر یکی از ارتفاعات و قلل شهرستانهای  قروه و سنقر می باشد که حد فاصل شمال شرقی استان کرمانشاه، جنوب شرقی استان کردستان و شمال غربی استان همدان واقع شده است. مهم ترین قلل این رشته کوه شامل بدر، پریشان، پنجعلی، یوسف سیاه و … می شود. در امتداد جنوب شرقی همین رشته کوه، […]

کوه بدر یکی از ارتفاعات و قلل شهرستانهای قروه و سنقر می باشد که حد فاصل شمال شرقی استان کرمانشاه، جنوب شرقی استان کردستان و شمال غربی استان همدان واقع شده است. مهم ترین قلل این رشته کوه شامل بدر، پریشان، پنجعلی، یوسف سیاه و … می شود. در امتداد جنوب شرقی همین رشته کوه، کوه های الوند با بافتی مشابه شکل گرفته اند که از بالای همین قله ها، نیز به خوبی دیده می شوند.

کوه بدر

کوه بدر

بدر بلند ترین قله این رشته کوه با ارتفاع تقریبی ۳۲۹۸ متر است. در امتداد شرقی بدر نیز قله پریشان مانند برادری در کنار بدر با ارتفاع ۳۱۰۰ متر قرار دارد. قله بدر دارای آب و هوایی بسیار خنک است که به خاطر بارش های زیاد در طول زمستان، سرشار از چشمه و آبشار و پوشش گیاهی همیشه سبزی شده است. در قسمت جنوبی قله (روستای چرمله علیا) آبشار پر آب و دائمی بدر جاری شده. در سمت دیگر از سمت روستای ورمقان چشمه شاه پسند قرار دارد که به روایت مردم محلی نادر شاه از این چشمه دیدن کرده و چند روز در کنار آن اتراق کرده است و از آن زمان شاه پسند نام گرفته است.

کوه بدر

کوه بدر

نحوه دسترسی به پناهگاه و قله بدر

از قروه می توان به طرف روستاهای قلعه، سرتیپ آباد، امین آباد، و آخرین روستا پیر سلیمان سپس از آنجا به سمت پناهگاه رفت.

مسافت از شهر مبدا تا مقصد (بر حسب کیلومتر) : ۱۵ کیلو متر
مدت زمان رسیدن به آخرین روستا : ۲۰ تا۲۵ دقیقه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه

جاده دسترسی به روستا: خاکی- آسفالت

در فصل تابستان از راه جیب رو تا منطقه چمنزار زیر یال پناهگاه می شود با ماشین رفت.

کوه بدر

کوه بدر

مدت زمان لازم جهت رسیدن از روستا تا پناهگاه

از روستای پیر سلیمان در فصول بهار، تابستان و پاییز ۱ الی ۱/۵ساعت و در زمستان ۳ الی ۴ ساعت ، اما در صورت مسدود شدن راه، از روستای سرتیپ آباد ۵ الی ۶ ساعت زمان مورد نیاز است.
مدت زمان لازم از پناهگاه تا قله:
بدر در زمستان: ۳- ۴ ساعت تابستان: ۵/۱ – ۵/۲ ساعت

جاذبه های قله بدر

کانی شاه پسند: چشمه زیبای است که در ارتفاع ۲۶۰۰ متری ضلع غربی بدر واقع شده که دارای آب گوارا می باشد و در فصل تابستان علاقمندان زیادی را به خود جذب می کند. کانی به زبان کردی یعنی چشمه، بنا به روایتی می گویند یکی از شاهان صفوی در زمان لشگرکشی در این محل اطراق نموده و این چشمه را پسندیده است.

کوه بدر

کوه بدر

آبشار کانی شاه پسند : در امتداد چشمه کانی شاه پسند به طرف منتهی الیه دره، آبشار زیبایی با ارتفاع حدود ۲۰ متر وجود دارد که زیبایی خاصی را به منطقه داده است.

کوه بدر

کوه بدر

آسمان دول: منطقه ای که در آن شوید وحشی می روید. آن منطقه عطر خاص خود را دارد و همه ساله افراد زیادی جهت استفاده از سبزی و خشک کردن آن، به آنجا می روند.

کوه بدر

کوه بدر

پناهگاه بدر

پناهگاه بدر که در ضلع شمال غربی قله بدر واقع گردیده، در سال ۱۳۷۱ بنا شده است و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

مصالح بکار رفته در این پناهگاه ، سنگ، بلوک، آجر، سیمان و آهک می باشد. وسعت زیر بنای آن، ۰ ۱۲ متر مربع است و شامل یک انباری- دو اتاق و یک سالن اجتماعات می باشد. ظرفیت این پناهگاه حدود ۸۰ نفر است .

کوه بدر

کوه بدر

نصب تندیس زنده یاد سامان نعمتی

در مهرماه سال ۱۳۹۷ تندیس یادبود زنده یاد سامان نعمتی توسط خانواده و همنوردان ایشان در کنار پناهگاه بدر نصب شد.سامان نعمتی عضو باشگاه قاجر قروه بود که در سال ۱۳۸۷ در ارتفاعات نانگاپاربات جاودانه شد.قابل ذکر است که منطقه بدر از نظر جغرافیایی تا قله وزیر که در حدود ۱۰۰متری بدر می باشد، جزو شهرستان قروه است اما خود کوه بدر مربوط به استان کرمانشاه می باشد و پناهگاهش نیز در قسمت منطقه قروه است.

کوه بدر

کوه بدر

بهترین فصل صعود:بهار

فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) :کفش ساق دار-گتر-لایه زیرین مناسب-کورتکس سبک-کلاه آفتابی-عینک آفتابی-باتوم-کیسه خواب مناسب-زیرانداز-کوله مخصوص برنامه-کوله حمله-قمقمه آب-چراغ پیشانی-

پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : مانند دوچرخه کوهستان – اسکی کوهستان- ورزشهای هوایی و . . .

اولین مرکز درمانی منطقه :خانه بهداشت روستای ویهج

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):کوه بدردر جنوب شهرستان قروه ودر حد فاصل مرز کردستان و کرمانشاه قرار دارد و از لحاظ تقسیمات کشوری جزءاستان کرمانشاه می باشد.
جاذبه ها و آثار باستانی منطقه:منطقه حفاظت شده-چشمه کانی شاه پسند-آبشار بدر-منطقه ی زیبای آسمان دول

پوشش گیاهی

گون-انواع گراس ها-توتیا-مرزه-آویشن-لاله-زنبق-کاما-لوی-ریواس-شویت-نخود سیاه-نسترن-بومادران-پونه-گل گاو زبان-کنگر

گونه های جانوری

گرگ-روباه-شغال-بزکوهی-گراز-مار-لاک پشت-آفتاب پرست-شاهین-عقاب-کبک-سار-موش
وجه تسمیه ی نام قله:کوه بدر(بیر)به کوه میهمین نیز معروف است زیرااین کوه به دو فریه به نام میهم محیط است.

ضمن زیبایی مناطق اطراف بدر با داشتن گل و گیاهان زیبا و کم نظیری چون توتیا-پونه-آویشن -بومادران-گل گاو زبان منطقه ی حفاطت شده زیستی را بکر نگه داشته است با همه این اوصاف منطقه ی بدر در همه فصول باد گیر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید