وقتی گل محمدی سرکه می‌شود


وقتی گل محمدی سرکه می‌شود

سرکه گل محمدی توسط محققان مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی  خراسان جنوبی تولید شد.

جلال الدین صادقی امروز سه شنبه سوم تیر به خبرنگاران گفت: امروز یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تولید فراورده و افزایش ارزش افزوده از محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه هدایت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا از نیازهای حال حاضر بخش کشاورزی است، افزود: گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز است که مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی و تنش های محیطی دارد و در اکثر شهر های ایران به خوبی رشد می‌کند .

رئیس جهاددانشگاهی استان عنوان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت فوق العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد، در سال1399 حدود ۳۶۵ تُن گل محمدی از مزارع استان خراسان جنوبی برداشت شده است، محصولات حاصل از گل محمدی، عمدتا گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

صادقی اظهار کرد: به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان جنوبی اغلب گل‌ها را خشک نموده و بعد به فروش می‌رسانند.

وقتی گل محمدی سرکه می‌شود

خام‌ فروشی گل محمدی؛ خروج ارزش افزوده از استان

وی با اشاره به اینکه 50 درصد این گل‌های خشک شده به صورت فله‌ای به خارج از استان و غنچه این گل‌ها نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود، گفت: خام‌ فروشی گل محمدی باعث خروج ارزش افزوده این گیاه از استان خراسان‌ جنوبی می شود، ایجاد واحد های فراوری این محصول موجب ایجاد ارزش افزوده و در نتیجه اشتغال و پویایی اقتصاد استان خواهد شد .

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: سرکه گل محمدی از جمله فراورده‌هایی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد های درمانی بسیاری دارد .

صادقی افزود: طرح تولید سرکه فراسودمند گل محمدی در سال 1399 و هم زمان با شروع برداشت گل محمدی از مزرعه گل محمدی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و در گروه پژوهشی تولید و فراوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی بوده و اجرای آن نیز حدود دو ماه زمان برده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: محصول حاصل از این طرح به عنوان یک محصول فراسودمند و دانش بنیان قابلیت تولید صنعتی را داشته و می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت بهره برداران در استان استفاده شود.

وی یادآورشد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی آمادگی دارد دانش فنی تولید این محصول را به شرکت‌ها و کارآفرینان علاقه‌مند در سرمایه‌گزاری در این طرح واگذار کند و یا در تولید صنعتی آن همکاری نماید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما