آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد


آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

خورشید گرفتگی (کسوف) روز اول تیر 1399 از سوی اعضای انجمن‌های نجوم در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرهای مختلف کشور رصد شد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این پدیده، ماه با گذر در مدار خود در امتداد خورشید قرار گرفت به‌گونه‌ای که این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی بود و سایه ماه از سمت غرب وارد کشور شد.

خورشید گرفتگی حلقوی نسبت به سایر خورشید گرفتگی‌ها نادر است و بر اساس دوره‌های ساروس نجوم، تا ۱۴ سال آینده هیچ خورشید گرفتگی در کشور ما رخ نخواهد داد اما در آن زمان شاهد خورشید گرفتگی کاملی بر روی کشور خواهیم بود.

استان آذربایجان غربی

بر همین اساس در استان آذربایجان غربی این خورشید گرفتگی از ساعت ۹:۰۸ تا ۱۱:۲۲ با پوشش حدود ۳۴/۹ درصد از سطح خورشید قابل مشاهده بود، که اعضای انجمن نجوم کانون این استان با استفاده از تلسکوپ و عینک‌های نجومی توانستند این پدیده را رویت کنند.

آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

استان تهران

اعضای انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران رصد خورشید گرفتگی اول تیر را از ساحل خلیج فارس در جزیره کنارک در ساعت‌های ۸:۴۹ تا ۱۱:۵۹ به صورت زنده از صفحه ‌اینستاگرام به نمایش گذاشتند.

هم‌چنین علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام انجمن نجوم به نشانی @anjoman.nojum ویدیوی این پدیده‌ی آسمانی را مشاهده کنند.

استان چهارمحال و بختیاری

اعضای مرکز فرهنگی‌هنری جونقان در استان چهارمحال و بختیاری آخرین خورشیدگرفتگی قرن را رصد کردند.

این گرفتگی از ساعت ۸:۵۸ آغاز و در ساعت ۱۱:۳۸ به پایان رسید و در ساعت ۱۰:۱۲ با ۵۷ درصد پوشیدگی در استان چهارمحال و بختیاری رویت شد.

خورشیدگرفتگی کلی ۲۱ سال پیش رخ داد و ۱۳ سال آینده در اسفند سال ۱۴۱۲ نیز خورشیدگرفتگی کلی دیگری در ایران به وقوع می‌پیوندد.

آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

استان خراسان جنوبی:

اعضای انجمن نجوم آفرینش کانون خراسان جنوبی پدیده خورشید گرفتگی را هم‌زمان با پنجمین نشست این انجمن رصد کردند.

مریم سودخواه کارشناس ارشد نجوم و موسس خانه نجوم شهرستان فردوس با حضور در محل آسمان‌نمای دیجیتال شهید سلیمانی مرکز فرهنگی‌هنری کانون در این شهرستان به تاریخچه پیش‌بینی پدیده خورشید گرفتگی اشاره کرد و گفت: گرفتگی خورشید در ایران به صورت جزیی است اما استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید ضروری است و هرگز با چشم غیرمسلح نباید این پدیده رصد شود.

وی با اشاره به دلیل شکل‌گیری چنین رویدادی و اهمیت آن افزود: خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه‌ی ماه بر بخشی از زمین بیافتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

رصد این رویداد به صورت هم‌زمان در آسمان‌نمای دیجیتال مراکز شماره ۲ کانون بیرجند و مرکز کانون شهرستان درمیان در این استان نیز صورت گرفت.

آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

استان گلستان:

انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان ویژه‌برنامه رصد خورشید گرفتگی یکم تیر ۱۳۹۹ را در آسمان گرگان برای اعضای علاقه‌مند به نجوم و با رعایت فاصله بهداشتی برگزار کرد.

این خورشید گرفتگی از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ قابل مشاهده بود و اعضای انجمن نجوم گرگان به همراه مربیان و کارشناسان این حوزه این پدیده نادر را رصد کردند.

آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

استان مازندران:

خورشید گرفتگی حلقوی اول تیر از سوی انجمن نجوم آفرینش کانون استان مازندران، به صورت آنلاین رصد شد.

این برنامه با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، رییس انجمن نجوم لونا، مسوول انجمن نجوم آفرینش و کارشناسان کانون از ساعت ۹ تا ۱۲ در مرکز نجوم کانون ساری صورت گرفت.

پدیده‌ی خورشید گرفتگی در شهر ساری ۴۸ درصد قابل رویت بود که با توجه به شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی ترجیح داده شد به صورت برخط (آنلاین) و در بستر فضای مجازی برای علاقه‌مندان نمایش داده شود.

آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

استان همدان:

همزمان با پدیده خورشید گرفتگی، برنامه «زیر سقف آسمان» در مرکز فرهنگی‌هنری کانون کبودرآهنگ استان همدان و با همکاری پژوهشگاه آموزش و پرورش برگزار شد.

خورشید گرفتگی روز اول تیر حدود ساعت ۹:۰۵ دقیقه به وقت ایران آغاز شد و حدود ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه به اوج خود رسید و از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه به بعد به تدریج پایان یافت.

نوجوانان علاقه‌مند در این برنامه با تجهیزات موجود در مرکز فرهنگی‌هنری کبودرآهنگ به تماشای این پدیده پرداختند و با راهنمایی و توضیح‌های مربی نجوم مرکز با چگونگی این پدیده آشنا شدند.

آخرین خورشید گرفتگی قرن در مراکز کانون رصد شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک