کانادا: ایران نسبت به ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه متعهد است


کانادا: ایران نسبت به ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه متعهد است

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای با اشاره به تماس تلفنی میان وزیران امور خارجه این کشور و جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد تهران نسبت به تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی به فرانسه برای ارزیابی محتوای آن‌ متعهد است.

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد در تماس تلفنی روز گذشته فرانسوا فیلیپ شامپاین و محمدجواد ظریف، طرف ایرانی متعهد شده است تا جعبه سیاه پرواز مسافربری که در ژانویه (دی ماه) سقوط کرده بود را به فرانسه بفرستد تا در آنجا مورد ارزیابی قرار گیرد. در بیانیه وزارت امور خارجه کانادا همچنین از قول ظریف آمده است که ایران برای جبران خسارت به خانواده کسانی که هنگام سقوط هواپیما جان خود را از دست داده اند، وارد مذاکره خواهد شد.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد محمد جواد ظریف روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه کانادا به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. ظریف در تماس تلفنی اظهار داشت تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است اتخاذ شده و بزودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

ظریف همچنین به همتای کانادایی خود اطلاع داد که آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرینی که در این واقعه تاسف بار جان خود را از دست داده اند و همینطور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدتها است به طرف اوکراینی اعلام شده ولی طرف مقابل تا کنون هیات خود برای انجام مذاکرات را معرفی نکرده است و جمهوری اسلامی ایران همچنان پیگیر موضوع است.

دولت فدرال کانادا نیز اعلام کرد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته طی گفت وگویی با همتای کانادایی خود این وعده را داده است.

شامپاین در این تماس تلفنی بر لزوم انجام تحقیقات جامع و شفاف در مورد سقوط پرواز بین المللی ایرلاین اوکراین PS۷۵۲ تاکید کرد.

شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای بین المللی باعث وقفه در خوانش جعبه سیاه و اقدامات دیگر شده بود که با برقراری محدود پروازها بزودی اقدامات اجرایی در حل و فصل این موضوع از سر گرفته خواهد شد.
یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرده و سرنشینان آن جان باختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر