کارکرد فرهنگی و دینی مساجد باید احیا شود


کارکرد فرهنگی و دینی مساجد باید احیا شود

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: کارکرد فرهنگی و دینی مساجد باید به شکل واقعی احیا شود تا در قواره یک نهاد تاثیرگذار مساجد نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده سوم تیر ماه در همایش روز تبلیغ دینی که همزمان با سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در دبیرستان صدرای اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: با دستور امام راحل سازمان تبلیغات اسلامی از سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و از بدو تاسیس به دنبال اهداف مقدس در تبیین ارزش‌های دینی و اعتقادی در جامعه بوده است.

وی با اشاره به گذر جامعه از مرحله آزمون و خطا در تبیین ارزش‌های دینی و اثرگذاری مسایل مذهبی در عرصه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در دو ماموریت بین‌المللی و ملی خود سعی کرده تا نقش تاثیرگذاری را در بیداری و آگاهی امت اسلامی انجام دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به تخصصی شدن موضوع تبلیغ اشاره کرد و گفت: در برابر تفکر غرب تبلیغ دینی و ارزشی ما به شکل شفاف و بر مبنای حقیقت توانسته انسان‌های آزاده را شیفته خود کرده و در یک جهت‌گیری درست اهداف و برنامه‌ها شکل واقعی و حقیقی به خود بگیرد.

جعفرزاده بیان کرد: در این جهت گیری‌ها آنچه ضروری به نظر می‌رسد رعایت اصل وحدت و انسجام فکری بین نهادهای فرهنگی است تا در نتیجه اثرگذاری در این بخش براساس معرفت‌بخشی انجام شود.

وی ادامه داد: ما باید بدون توجه به آرم، نشان و پرچم خاص در این حوزه حول یک محور حرکت منسجمی را در دهه چهارم انقلاب انجام دهیم که در این مسیر امت اسلامی راهی جز پذیرش اصل استقامت یا تسلیم شدن در برابر نظام بیگانه را ندارند که به یقین اثرگذاری کارهای فرهنگی به تقویت اصل استقامت و صبوری در این مسیر کمک خواهد کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: در حوزه فرهنگ باید بدون مرزبندی جغرافیایی، قومیتی و نام و نشان ظاهری با اصل قراردادن مبانی دینی و ارزشی به سمت تبیین ارزش‌های انسانی و الهی حرکت کنیم و به یقین بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب سعی سازمان تبلیغات اسلامی بر این است تا به شکل منسجم در کنار سایر نهادهای فرهنگی نقش اثرگذار خود را به خوبی انجام دهد.

جعفرزاده به پنج حوزه کار تبلیغات اسلامی در دوره جدید فعالیت خود اشاره کرد و گفت: در عرصه تبلیغ سنتی باید به هیئت‌های مذهبی و مساجد بیش از این بها داده شود تا همچنان مسجد به عنوان پایگاه اصلی در مسایل دینی و فرهنگی بتواند تاثیرگذارعمل کرده و به نوعی کارکرد حقیقی این نهاد احیا شود.

وی با انتقاد از برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها به جایگاه مساجد و هیئت‌های مذهبی بیان کرد: در عرصه تبلیغ دینی باید از ابزار هنر و کنشگران فعال این عرصه استفاده کنیم که در این راستا در ایام کرونا ما توانستیم از توانمندی 80 رسانه در فضای مجازی استفاده کرده و به تبیین و تشریح مسایل دینی و اعتقادی بپردازیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی را با تلاش علما و روحانیون مستقر و طرح هجرت و همچنین هیئت‌های مذهبی یادآور شد و اظهار کرد: در ایام شیوع کرونا 650 کانال و گروه اثرگذار تشکیل شد تا با محوریت تبیین مسایل دینی، اعتقادی و ارزشی بتوانند در خدمت مردم باشند.

جعفرزاده به تبلیغ اجتماعی به عنوان رویکرد دیگر سازمان تبلیغات اشاره و خاطرنشان کرد: وجود روحانیون و هیئت‌های مذهبی در این شرایط سخت و حساس به افزایش امنیت روانی در جامعه کمک کرده است.

وی در پایان تبلیغ خواص و معرفت‌بخش بر محور دانشگاه و حوزه‌های عملیه را مهم ارزیابی کرد و افزود: در این زمینه نیز تربیت علما و افراد متخصص جزو رویکردهای اصلی به شمار می‌رود.

در این مراسم از وصیتنامه سردار سلیمانی که به شکل هنرمندانه در قالب خط و خوشنویسی به رشته تحریر درآمده رونمایی و از تعدادی از فعالان عرصه تبلیغ با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!