اورژانس هوایی فارس بهار امسال 46 سورتی پرواز انجام داد


اورژانس هوایی فارس بهار امسال 46 سورتی پرواز انجام داد

شیراز-ایرنا- مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بهار 99، اورژانس هوایی فارس 46 سورتی پرواز برای انتقال بیماران به مراکز درمانی در این استان انجام داد.

محمد جواد مرادیان، سه‌شنبه افزود: از این تعداد عملیات اورژانس هوایی، ۱۶ مورد مربوط به بالگرد شیراز، هفت مورد مربوط به بالگرد داراب، هفت مورد مربوط به بالگرد آباده، هفت مورد بالگرد جهرم و ۹ سورتی پرواز نیز بالگرد لار بوده است و چهل و ششمین مورد نیز با پرواز بالگرد داراب برای انتقال یک بیمار بدحال و دچار کاهش سطح هوشیاری از شهرستان داراب به شیراز انجام شد.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیشرفت های فارس در حوزه اورژانس هوایی اظهار داشت: استان فارس با داشتن پنج فروند بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی یکی از استان های پیشتاز در زمینه امداد هوایی برای بیماران و مصدومان است.

مرادیان، فرایند چگونگی اعزام بالگرد در مرکز فرماندهی اورژانس ۱۱۵ فارس واقع در شهر شیراز را تشریح کرد و افزود: برای درخواست اعزام بالگرد نیاز به تماس جداگانه هم استانی ها و مددجویان نیاز نیست.

وی بیان داشت: هر زمان که فردی با ۱۱۵ تماس بگیرد یا نیاز به انتقال یک بیمار از بیمارستانی به فاصله دوردست باشد اگر بالگرد بتواند زمان پرواز را کوتاه تر کند یا در مواردی مانند مناطق کوهستانی که دسترسی آمبولانس به این مناطق دشوار است و یا در شرایطی که تعداد مصدومان بالا باشد، نزدیک ترین بالگرد به محل اعزام می شود و مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می کند.

دکتر مرادیان اظهار کرد: تمام بالگردهای اورژانس هوایی مجهز به تجهیزات پیشرفته پزشکی هستند و گرچه ارایه خدمات درمانی در فضای هلی کوپتر بسیار دشوار است، اما تکنسین های ماهر و آموزش دیده در بالگرد حضور دارند و در صورتی که نیاز به خدمات فوریت پزشکی در زمان انتقال باشد، به بیمار ارایه می شود و در صورت نیاز با پزشک مرکز اورژانس در زمینه مسایل پزشکی مشورت می شود.

رییس اورژانس فارس افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۶ سورتی پرواز در استان انجام شده که ۱۶ مورد مربوط به بالگرد شیراز، هفت مورد مربوط به بالگرد داراب، هفت مورد مربوط به بالگرد آباده، هفت مورد بالگرد جهرم و ۹ سورتی پرواز نیز بالگرد لار بوده است و چهل و ششمین مورد نیز با پرواز بالگرد داراب برای انتقال یک بیمار بدحال و دچار کاهش سطح هوشیاری از شهرستان داراب به شیراز انجام شد.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با توجه به پهناور بودن استان فارس و زمان انتقال بیماران از شهرهای دوردست به شیراز و شهرهای مقصد وجود این بالگردها کمک زیادی به کاهش زمان رسیدن بیماران به درمان نهایی و ارایه خدمات پیش بیمارستانی کرده است.

مرادیان یکی از شاخص ترین پروازهای اورژانس هوایی فارس را مربوط به نوجوانی از آباده طشک عنوان کرد که دست او از شانه دچار قطع کامل شده بود و توضیح داد: این نوجوان در آخرین دقایقی که شانس پیوند داشت با بالگرد به شیراز منتقل شد و کار پیوند برای او انجام شد که بر اساس آخرین اطلاعات، پیوند موفقی بوده و در حال حاضر در حال دریافت خدمات فیزوتراپی و خدمات درمانی پس از پیوند است.

تمامی خدمات بالگرد مانند سایر خدمات اورژانس ۱۱۵ رایگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...