فعالیت مبلغان باید از امام جماعت به امام محله تغییر کند


فعالیت مبلغان باید از امام جماعت به امام محله تغییر کند

حجت‌الاسلام حریزاوی با اشاره به تغییر فعالیت مبلغان از امام جماعت به امام محله، گفت: امام محله باید بتواند مدیریت فرهنگی را در همه حوزه‌ها اعم از علمی، فکری، اجتماعی، خدماتی و ورزشی حاکم کند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: حجت الاسلام و المسلمین «روح الله حریزاوی» با برنامه «گفتگوی فرهنگی» به اهمیت و ضرورت تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: موضوع «اسلام ناب» در فلسفه تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک سازمان انقلابی لحاظ شده و در احکامی هم که امام (ره) و مقام معظم رهبری برای تمام روسای این سازمان طی چهل سال گذشته نگاشته‌اند بارها و بارها تکرار شده است.

معاون راهبری استان ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی افزود: اگر قرار نبود روی موضوع اسلام انقلابی و سیاسی و اسلام ناب تمرکز کنیم اساساً نیازی به تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی هم نبود. قبل از انقلاب جامعه روحانیت و مومنان برای تبلیغ دین از اموال خود خرج می‌کردند که در حد خودش مطلوب بود اما از زمان روی کار آمدن نظام انقلابی ضرورت و نیاز به تأسیس یک سازمان با این محتوا احساس شد.

وی از متمایز شدن خط فکری و محتوایی این سازمان با آنچه که از قبل به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی شناخته می‌شد به عنوان یک تحول بزرگ طی دو سال اخیر یاد کرد و گفت: سازمان طی دو سال اخیر گفتمان اسلام ناب و جریان اسلام انقلابی را در دست گرفته و در حوزه‌های فکری و محتوایی و نخبگانی هم توفیقات خوبی داشته است.

این مقام مسئول همچنین موضوع «مردم سالاری فرهنگی» را هم از دیگر تحولات ایجاد شده در سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد و یادآو شد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردم پایه بود یعنی یک امت پدید آمد و امامی را هم برای خود انتخاب کرد و بدین ترتیب رابطه مردم و دولت و ارباب و رعیت به رابطه امام و امت تغییر کرد.

حجت الاسلام حریزاوی ادامه داد: موضوعات مانند مردمی بودن، پرهیز از تصدی گری توسط دستگاه حاکمه و اکتفا به تنظیم گری و شعار مردمی سازی در سازمان تبلیغات اسلامی بسیار پررنگ تر شده که هم اکنون این مسائل در مناسبات بین سازمان و مجموعه‌های مردمی کاملاً مشهود است.

معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با بیان توضیحی درباره تنظیم گری در این سازمان گفت: منظور از تنظیم گری اکتفا به قواعد و قوانین و اعطای مجوزهاست و این یعنی کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند ما به دست نگیریم.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی بین هدایتگری و تنظیم گری یک پدیده‌ای را ایجاد کرد که سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک دستگاه فرهنگی موظف است در این نقطه بایستد و شکل گیری شبکه‌های مختلف در سازمان هم از همین بابت است.

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به نمونه‌هایی از این شبکه‌ها در سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: در حال حاضر شبکه بانوان متشکل از ۱۲۰۰ نفر از بانوان به عنوان سرپل‌های ارتباطی ما در جامعه فعالیت می‌کند، شبکه هیئت‌ها نیز شامل ۸۰ هزار هیئت مدیریت شور و شعور اجتماعی را بر عهده گرفته و همچون شبکه ائمه جماعات و مداحان و ... مدیریت جریان تبلیغات فرهنگ را انجام می‌دهند.

معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تغییر فعالیت مبلغان از امام جماعت به امام محله، گفت: امام جماعت موظف به برگزاری سه نوبت نماز در مسجد و امور محدود به شأن عبادی اسلام است اما امام محله باید بتواند مدیریت فرهنگی را در همه حوزه‌ها اعم از علمی، فکری، اجتماعی، خدماتی و ورزشی و هر آنچه که یک محله به آن احتیاج دارد با همکاری دستگاه‌های مختلف و محوریت مردم حاکم کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)