قیمت تخم‌مرغ در بازار همچنان بالاست/ قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 28 هزار تومان رسید/ 11 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب


قیمت هر شانه تخم‌مرغ همچنان بین 25 تا 30 هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد این در حالی است که هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی نه تنها افزایش قیمت تخم‌مرغ را منطقی ندانست بلکه به عرضه شانه‌ای این محصول در میادین با نرخ 18 هزار و 900 تومان اشاره کرده بود.

به گزارش شریان نیوز،قیمت تخم مرغ در بازار همچنان در مسیر گرانی است؛ درحالی که قیمت فروش هر کیلوگرم تخم مرغ در سامانه 124 وزارت صنعت 11 هزار تومان قیمت گذاری شده و نرخ هر شانه تخم مرغ 30 عددی ساده برای فروش در میادین میوه و تره بار تهران 18 هزار و 900 تومان اعلام شده است این محصول در تهران 25 هزار تومان تا 30 هزار تومان به صورت دلخواه قیمت گذاری و به فروش می‌رسد.

قیمت تخم‌مرغ در بازار همچنان بالاست/ قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 28 هزار تومان رسید/ 11 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب

قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر بیش از 10 هزار تومان در هر شانه افزایش یافته این درحالی است که این محصول به عنوان ارزان ترین محصول پروتیئی سبد اقشار ضعیف جامعه به حساب می‌آید.

بنابر گزارش میدانی خبرنگار تسنیم هر شانه تخم مرغ ساده 30 عددی در سوپرمارکتی در خیابان میرزای شیرازی تهران 28 هزار تومان قیمت گذاری شده است همچنین این محصول در فروشگاهی در منطقه پل چوبی تهران 25 هزار تومان به فروش می رسد؛ این محصول همچنین در فروشگاهی در سعادت آباد تهران 30 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

بر اساس اعلام مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در کارگروه تنظیم بازار درخصوص تغییرات قیمتی مواد پروتئینی تصمیم‌گیری می‌شود.

گفتنی است حذف ارز 4200 تومانی برخی از الزامات تولید مانند واکسن ، دارو و مکمل های طیور و همچنین افزایش دستمزدها و تورم جامعه در سال جاری در قیمت تمام شده گوشت مرغ نیز تأثیر گذاشته است.

بر پایه گزارش ایرنا، شهروندان طی سه هفته اخیر هر عدد تخم‌مرغ را به مبلغ ۱۰۰۰ تومان، هر شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ باز را بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزارتومان و هر شانه تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی شرکتی را بین ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار خریداری می‌کنند.

این درحالی است که پیش از این به طور متغیر نرخ هر عدد تخم‌مرغ کمتر از ۷۰۰ تومان، هر شانه تخم‌مرغ باز ۳۰ تایی بین ۱۷ هزار تا ۲۱ هزار تومان، تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی بین ۱۸ هزار تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسید.

همچنین شهروندان از نبود تخم‌مرغ شانه ۳۰ تایی باز در میادین میوه و تره بار شهرداری‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نرخ مصوب گله‌مند هستند.

مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز می‌گویند که بیش از یک ماه و نیم است که دیگر تخم‌مرغ شانه ۳۰ تایی باز با نرخ‌های تنظیم بازاری برای عرضه در این مراکز تحویل داده نمی‌شود و اکنون تنها تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شرکتی به بازار عرضه می‌کنند.

حتی سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک نیز که هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی باز را با قیمت‌هایی نزدیک ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند از کمبود عرضه این محصول می‌گویند که همانند گذشته تخم‌مرغ تحویل داده نمی‌شود.

این درحالی است که هفته گذشته «مرتضی رضایی» معاون امور دام وزیرجهاد کشاورزی از عرضه نامحدود تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری با قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان صحبت کرده بود.

وی ضمن تایید ضرر طولانی مدت تولیدکنندگان تخم‌مرغ در ماه‌های گذشته، گفته بود هیچ افزایش قیمتی برای تخم‌مرغ قابل قبول نیست.

همچنین وی اعلام کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار، صادرات این محصول به کشورهای همسایه متوقف شده و سازمان تعزیرات حکومتی نیز برای تشدید نظارت بر بازار وارد عمل شده است.

طبق آمارهای موجود سال ۹۸ یک میلیون و ۱۷ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، امکان صادرات بخشی از آن وجود داشت اما به دلیل ایجاد ممنوعیت‌های مقطعی در بحث صادرات نه تنها تولیدکنندگان نتوانستند صادرات خوبی داشته باشند بلکه با شیوع بیماری کووید - ۱۹ و کاهش ۵۰ درصدی مصرف داخلی این محصول، موجب شد تولید روی دست تولیدکنندگان بماند.

«رضا ترکاشوند» مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌گوید سال گذشته ۴۱ هزارتن و در فروردین ماه سال ۹۹ نزدیک ۱۰ هزارتن تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شد در حالی که بر مبنای تولید کشور ما ظرفیت صادراتی بیشتری از میزان مذکور را دارد و صادرات تاثیر چندانی در افزایش مجدد قیمت این محصول ندارد.

طبق گفته تولیدکننندگان قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری به نرخی کمتر از پنج هزار تومان سقوط کرده بود در حالی که طبق بررسی کارشناسی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ در سال ۹۹ براساس نرخ تورم و آنالیز هزینه‌های تمام شده تولید حدود ۱۰ هزارتومان تخمین زده شده است.

بنابراین وضعیت بازار در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این محصول را نصف قیمت واقعی تولید می‌فروختند که این ضرر هنگفت می‌تواند موجب کاهش نقدینگی و تولید شود.

سال گذشته نیز قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ هفت هزار و ۷۴۰ تومان بود که البته این نرخ با توجه به عرضه نهاده‌های طیور با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تعیین شده بود و در واقع در دو ماه ابتدای سال این محصول را کمتر از نرخ مصوب سال گذشته می‌فروختند.

«رضا حیدری» یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ می‌گوید طی ماه‌های اخیر با افزایش قیمت نهاده‌های طیور در بازار و کاهش مصرف، ضرر هنگفتی به تولید این محصول وارد شد و علت گرانی این محصول در بازار، کاهش تولید و عرضه است زیرا تولیدکنندگان نقدینگی و توان تولید بالا را با وجود افزایش هزینه‌های تمام شده تولید ندارند.

وی می‌گوید: البته افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار ربط چندانی به تولید ندارد زیرا تخم‌مرغ را همچنان با نرخ‌های پایین‌تر از نرخ واقعی از تولیدکنندگان خریداری و به بازار عرضه می‌کنند.

همچنین برخی تولیدکنندگان می‌گویند طی ماه‌های اخیر بخشی از تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید خارج و بخشی ظرفیت تولید را کاهش داده‌اند که همین امر در افزایش یکباره قیمت‌ها موثر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در