خرید توافقی پیله تر ابریشم 10 درصد بیشتر از قیمت بازار روز در گیلان


خرید توافقی پیله تر ابریشم 10 درصد بیشتر از قیمت بازار روز در گیلان

رشت - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گیلان از خرید توافقی پیله تر ابریشم از نوغانداران این استان 10 درصد بیشتر از قیمت روز بازار برای هر کیلو و بر اساس کیفیت محصول خبر داد.

رامین گیلانشاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعاون روستایی گیلان با هماهنگی های انجام شده با مرکز نوغانداری کشور و جهاد کشاورزی استان، نسبت به خرید توافقی پیله تر ابریشم در شهرستان های لنگرود، سیاهکل، شفت، فومن و رشت اقدام کرده است.

وی اظهار داشت: نوغانداران علاقمند برای فروش توافقی پیله تر ابریشم می توانند از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ به اداره نوغانداری لنگرود، رشت و اتحادیه تعاون روستایی شهرستان های سیاهکل، شفت و فومن مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه ملاک خرید توافقی پیله تر ابریشم از نوغانداران ۱۰ درصد بیشتر از قیمت روز بازار و بر اساس کیفیت است، خاطر نشان کرد: طی هفته اخیر پیله تر ابریشم به طور متوسط بین ۷۸ تا ۸۲ هزار تومان از نوغانداران خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی گیلان خاطر نشان کرد: خرید توافقی پیله تر ابریشم همچنان تا دو هفته آینده ادامه دارد.

سال گذشته برای اولین بار خرید توافقی پیله ابریشم از نوغانداران با خرید ۹ تن پیله تر ابریشم توسط تعاون روستایی استان انجام شده است.

خرید توافقی پیله تر ابریشم در راستای تحقق وظیفه حمایتی، ترغیب و ارتقاء انگیزه تولید نوغانداران با هدف کمک به احیا و توسعه زنجیره ارزش افزوده محصول ابریشم به عنوان یکی از صنایع ماندگار گیلان و موثر بر اقتصاد روستاییان انجام می گیرد.

۱۶ هزار جعبه تخم نوغان از هفتم اردیبهشت تا دهم خرداد ماه امسال در مراکز توسعه نوغانداری گیلان از جمله لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، کسماء و طاهرگوراب صومعه سرا، فومن و شفت و در مراکز توسعه نوغانداری در پایگاه های مراکز جهاد کشاورزی شامل شهرستان های تالش، آستارا، ماسال، رودسر، بندرانزلی، املش، سیاهکل و رودبار انجام شد.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان، به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود ، پس از فرآوری از هر پنج کیلوگرم پیله تر، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام به دست می آید.

پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد انجام می شود، ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می رود.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی