ویژگی‌های جنگنده کوثر و موتور ملی اوج از زبان امیر خواجه‌فرد


ویژگی‌های جنگنده کوثر و موتور ملی اوج از زبان امیر خواجه‌فرد

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: با الحاق جنگنده‌های کوثر اسکادران نیروی هوایی ارتش تقویت خواهد شد.

صراط:
امیر سرتیپ دوم خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در مراسم تحویل دهی ۳ فروند هواپیمای جت کوثر به نیروی هوایی ارتش، گفت: این هواپیما در روز صنعت دفاعی سال ۹۷ با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع رونمایی شد.

به گزارش مهر، وی افزود: هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده است و ایران را در زمره معدود کشور‌های دارای فناوری طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده با سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش نسل ۴ قرار داده است.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در توضیح مشخصات فنی این هواپیما، گفت: «کوثر» در ۲ نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل خواهد بود که نوع دوکابینه آن علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.

امیر خواجه فرد نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر را از مهمترین اتفاقات در پروژه کوثر عنوان کرد و افزود: اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب‌وهوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را داراست.

وی ارتقا توان رزم و آموزش خلبانی نیروی هوایی ارتش، بومی‌سازی سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته نسل ۴ و سامانه‌های مکانیکی و هیدرولیکی و موتور با به‌کارگیری شبکه گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بهره‌گیری از معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴، بهره‌گیری از فناوری نمایشگر‌های چندمنظوره تمام دیجیتال، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و همچنین بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند را مهمترین دستاورد‌های تولید جنگنده کوثر عنوان کرد و گفت: با الحاق جنگنده‌های کوثر اسکادران نیروی هوایی ارتش تقویت خواهد شد.

حافظان آسمان ایران، آماده پاسخگویی به هر نوع تهدید هستند

همچنین امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در این مراسم با بیان اینکه امروز روز بسیار افتخار آمیزی برای میهن اسلامی است گفت: مهندسین فنی صنعت هوایی در وزارت دفاع و خلبانان جنگی نیروی هوایی ارتش نشان دادند که از بهترین‌های عرصه هوانوردی در دنیا محسوب می‌شوند.

همچنین ایسنا نوشت: وی افزود: تولید هواپیمای شکاری بمب افکن کوثر و فعال نگه داشتن خط تولید این نسل از جنگنده توسط متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع خط بطلانی بر تفکرات دشمنان مبنی بر تحریم‌های همه جانبه است که گمان می‌کنند می‌توانند چرخه نظامی و بویژه صنعت هوایی کشور را از کار بیاندازند.

امیر نصیرزاده ادامه داد: دستاورد‌های صنعت دفاعی نشان می‌دهد که جوانان با دانش و سخت کوش صنایع هوایی به عمق راهبردی دانش نفوذ کرده اند و هیچ گلوگاه و سدی برای خود متصور نیستند.

امیر نصیرزاده، پرواز خلبانان نیروی هوایی به وسیله جنگنده‌های تمام ایرانی را افتخار آمیز عنوان کرد و گفت: خلبانان شجاع و بی باک وریزیده و انقلابی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نشان دادند که برای مقابله با هر تهدیدی آماده هستند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش پرواز همزمان و هماهنگ سه فروند جت جنگنده کوثر و اجرای مانور‌های در ارتفاع پایین توسط خلبانان غیور نیروی هوایی ارتش را ستودنی عنوان کرد و ادامه داد: درایت، هوشمندی، چالاکی و آموزش‌های به روز و پیچیده توسط اساتید با دانش همین مرز و بوم در مانور امروز خلبانان متجلی بود.

امیر نصیر زاده با بیان اینکه مردم عزیز و قهرمان پرور کشورمان باید به داشتن چنین جوانان شجاع و با دانش اعم از مهندسین و خلبان افتخار کنند گفت: ملت بزرگ ایران مطمئن باشند که این حافظان و مدافعان آسمان ایران اسلامی توانایی پاسخگویی به هر نوع تهدیدی را دارند؛ چرا که سرمایه‌های انسانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی از ایمان و اعتقاد راسخ الهی برخوردارد هستند و ظرفیت این دریایی عظیم با سنجه‌های مادی قابل ارزیابی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته