یک بخش درمان سوء مصرف مواد مخدر برای نوجوانان در اصفهان فعال است


یک بخش درمان سوء مصرف مواد مخدر برای نوجوانان در اصفهان فعال است

اصفهان- ایرنا- مسوول واحد نظارت بر مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یک بخش درمان سوء مصرف مواد مخدر برای کودکان و نوجوانان در بیمارستان شهید مدرس در این استان فعال است.

محمدرضا اکبری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مرکز بهداشت اصفهان افزود: ۱۶ تخت در این بخش برای درمان سوء مصرف مواد مخدر در بین کودکان و نوجوانان تعبیه شده است هرچند بر اساس آمارهای موجود تعداد مراجعه کنندگان به آن بسیار کم است.

وی بدون اشاره به آمار مراجعه به این بخش، تصریح کرد: ممکن است برخی خانواده‌ها فرزندان خود را بدلیل ترس از انگ اجتماعی برای درمان سوء مصرف مواد مخدر به این بخش نیاورند هرچند لازم است اطلاع‌رسانی کافی درباره فعالیت این بخش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این بخش بر اساس تفاهم‌نامه بین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آموزش و پرورش و بهزیستی سال گذشته در بیمارستان شهید مدرس راه‌اندازی شد، اظهار داشت: درمان اعتیاد در بین کودکان و نوجوانان فرایند متفاوتی از دیگران دارد و باید پزشک متخصص درباره آن اقدام کند بهمین دلیل بخش خاصی برای آنها در نظر گرفته شد.

بیمارستان تخصصی روانپزشکی شهید مدرس در کیلومتر ۱۸ جاده اصفهان - نجف آباد (ابتدای گلدشت) و با فضایی به وسعت ۱۴هکتار قرار دارد .

مسوول واحد نظارت بر مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فعالیت ۳۲۱ مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در استان، گفت: ۱۹۰ مرکز از بین آنها در کلانشهر اصفهان مستقر است و تیم‌های درمانی مختلف شامل پزشک متخصص یا عمومی، روان‌شناس و پرستار در آن حضور دارند.

اکبری با بیان اینکه معتادان به مواد مخدر با داروهایی مانند شربت متادون یا شربت تریاک تحت درمان قرار می‌گیرند، افزود: معاونت‌های درمان و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بر آنها نظارت دارند.

وی با بیان اینکه مجوزهای دارویی این مراکز نیز توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: یک مرکز درمان بستر شبانه روزی سوء مصرف مواد مخدر نیز در شهرستان اصفهان فعال است.

اکبری با اشاره به اینکه تخلف‌های کمی در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر اصفهان گزارش شده است، تصریح کرد: معاونت‌های درمانی و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بازدیدهای دوره‌ای از این مراکز دارند و تاکید ما بیشتر بر حضور تیم درمان در این اماکن است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در استان اصفهان کمبودی نداریم، افزود: هریک از آنها تا سقف ۱۸۰ نفر را می‌توانند پذیرش کنند.

اکبری بدون اشاره به تعداد افراد پذیرش شده در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر استان، خاطرنشان کرد: ۲ مرکز درمان سرپایی اعتیاد در اصفهان و بیمارستان خورشید فعال است اما مراجعه‌کننده چندانی اعم از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل ندارند.

به گفته وی ممکن است افراد معتاد به الکل بدلیل اینکه مصرف آن جرم محسوب می‌شود کمتر به مراکز درمان مراجعه کنند درحالیکه برای مصرف کنندگان مواد مخدر بیشتر جنبه بیماری مطرح می شود.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: محیط‌های آموزشی بدلیل اینکه با گروه‌های سنی جوانتر درگیر هستند باید برای آموزش و فرهنگسازی درباره پیشگیری از اعتیاد بیشتر کار کنند.

ناهید گرامیان افزود: هرچه شیوه‌های آموزشی زودتر وارد زندگی افراد شوند، اثربخشی آن بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیوه‌های تربیتی تا ۱۲ سالگی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در این سنین باید به فرزندان آموخت که به راحتی به درخواست های نادرست، پاسخ منفی دهند.

گرامیان همچنین با بیان اینکه اختلال‌های خلقی و اضطرابی در بین معتادان بیشتر به چشم می‌خورد، تصریح کرد: بیشتر معضل مراکز بهداشتی، معتادان تزریقی هستند زیرا آنها باید از نظر تزریق مشترک و بیماری‌هایی مانند ایدز کنترل شوند.

وی به مصرف ماده مخدر گُل نیز اشاره و اضافه کرد: ترکیبات اساسی این ماده، حشیش است اما باورهای غلطی در بین مردم وجود دارد که گُل اعتیاد آور نیست و مصرف آن مشکلی ندارد درحالیکه اعتیادآور بودن آن ثابت شده است.

گرامیان، مواد مخدر شایع مصرفی در کشورمان را تریاک، هرویین و حشیش خواند و تصریح کرد: برای پیشگیری از اعتیاد باید همه دستگاه‌های اجرایی و مردم درگیر شوند.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه تنها مرجع مجاز عرضه دارو، داروخانه‌ها هستند، گفت: باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی مجاز به عرضه دارو نیستند.

مریم بلوچی با بیان اینکه بیشتر داروهایی که در چنین مراکز غیر مجازی عرضه می‌شود تقلبی و اعتیاد آور است، افزود: داروهای تقلبی مانند لاغری که بیشتر در شبکه‌های ماهواره ای تبلیغ می‌شود مضرات بسیاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر برای تامین داروهای درمان سوء مصرف مواد مخدر مانند متادون در اصفهان مشکلی وجود ندارد.

۲۶ ژوئن مقارن با پنجم تیر بعنوان "روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر" و ۳۱ خرداد تا ششم تیر بعنوان "هفته مبارزه با مواد مخدر" نامگذاری شده است.

آخرین شیوع‌شناسی اعتیاد در استان اصفهان مربوط به سال ۹۵ است که نرخ آن ۲.۴ درصد با رتبه بیست و سوم در کشور گزارش شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام