آمادگی مبارزه با خطرات احتمالی کرونا پررنگ‌تر شود


آمادگی مبارزه با خطرات احتمالی کرونا پررنگ‌تر شود

بندرعباس- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس گفت: آمادگی مبارزه با خطرات احتمالی بیماری کرونا در هرمزگان در شهروندان و در مجموعه‎های دولتی باید پررنگ‌تر باشد.

سیدرضا هاشمی‌زاده روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: با تغییرات گسترده و همه‌گیری سریع آن، جامعه و شهروندان امروزی نمی‌داند با این پدیده چگونه برخورد کند بنابراین اگر برنامه درستی برای این موضوع نداشته باشیم در حوزه‌های مختلف دچار مشکلات بیشتری می‌شویم.

وی افزایش آمار مبتلایان و فوت‌شدگان در این استان را ناشی از بی‌توجهی شهروندان و همچنین رفع زودهنگام محدودیت‌ها دانست و بیان داشت: به فرض اینکه بحران کرونا با تولید واکسن در چندماه آینده کنترل می‌شود باز عوارض کنونی آن درازمدت خواهد بود، زیرا این ترس همچنان وجود دارد که ویروس دیگری حمله‌ور شود.

این جامعه‌شناس ارتباطات عنوان کرد: وضع قوانین بازدارنده برای افراد متخلف و مشوق و تشویق برای افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند به عنوان مثال اجباری شدن ماسک و جریمه شهروندان متخلف می‌تواند یکی از این قوانین باشد.

هاشمی‌زاده یادآور شد: در استان هرمزگان به دلیل کمبود امکانات توان پذیرش بیماران محدود است هرچند این مشکلات و کمبودها حتی در کشورهای پیشرفته نیز دیده می شود، زیرا پذیرش بیش از اندازه باعث فشار به بخش‌های درمانی شده و این موضوع بحران کرونا را جدی‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، آموزش مناسب سازگاری زیستی با بیماری مساله‌ای جدی است، توضیح داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودمراقبتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هم‌چنین پرهیز و جلوگیری از رفت وآمد بی‌حساب و کتاب در سطح شهر برای رعایت حال افراد بزرگسال، مسن و حتی کودکان به یک نگاه آموزشی و اطلاع‌رسانی قوی همراه با خلاقیت و مهارت نیاز دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس بیان داشت: باید به سمت جامعه مجازی برویم، تجهیز امکانات و ابزارهای مجازی در بستر اینترنت برای استفاده‌های شخصی و فعالیت‌های آموزشی و تجاری و امور اداری مهم و ضروری است.

اعمال سیاست‌های غیررسمی خسارت‌های کرونا را بیشتر می‌کند

این استاد روزنامه‌نگاری بحران کرونا در هرمزگان را بسیار جدی دانست و افزود: بسیاری از روستاییان که دور از مراکز شهر و امکانات درمانی مجهز هستند و هم‌چنین دسترسی مناسبی به امکانات خودمراقبتی ندارند باید امکانات درمانی به طور مرتب در اختیار آنان قرار بگیرد.

هاشمی‌زاده معتقد است: در بحث کرونا و رعایت مسائل بهداشتی اگر سیاست‌های غیررسمی اعمال شود تلفات و خسارت‌های این بیماری به مراتب زیادتر خواهد بود و افراد زیادی از دست می‌روند و این خلاف امنیت شهروندی است.

وی گفت: برخی از مردم هنوز اهمیت و ارزش رعایت دستورهای خودمراقبتی در مورد خود و دیگران احساس نکرده‌اند و این وضعیت را بیش‌ ازپیش بغرنج می‌کند، لذا آگاهی مردم در این مهم هم به آموزش صحیح و هم نظارت نیاز دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس ادامه داد: نهادهای دولتی و حاکمیتی باید به طور صحیح از اهرم‌های آموزشی و نظارتی و حتی برنامه‌های تنبیهی و تشویقی برای متوجه کردن همه مردم نسبت به رعایت این مهم بکار بگیرند.

وی از راهکارهای حوزه‌های اجتماعی به پرهیز از جنبه‌های صوری و تشریفاتی پروتکل‌های بهداشتی هم از سوی مسوولان و هم مردم اشاره کرد و افزود: این موضوع یک امر حتمی جدی برای جلوگیری از توسعه بحران کرونا و جلوگیری از بحران کروناست.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: همچنان که مسوولان می‌خواهند مردم با دوری از تجمعات و دورهمی‌ها، و برگزار نکردن هیچ نوع مراسم جمعی از ختم، خواستگاری‌ها و عروسی‌ها به رفع این بیماری خطرناک کمک کنند، مردم نیز مطالبات و خواسته‌هایی دارند که باید به طور اصولی و صحیح پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از مشاغل دچار بحران شده و فشار زیادی بر خانواده‌ها وارد شده به تعبیری کمر بسیاری از خانواده به دلیل همین مساله خم شده است، لذا دولتمردان به فکر این خانواده باشند.

هاشمی‌زاده توصیه کرد: مسوولان علاوه بر کمک‌های اقتصادی و معیشتی، در بخش‌های مالیاتی، ارائه تخفیف‌ها و تامین رفاه و زندگی مردم باید دلسوز مردم باشند و به طوری جدی پیگیر مطالبات آنها باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن گفت: تاکنون ۲۱۵ هزار و ۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۱۳۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا امروز پنجم تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۳۰۵ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۱۵ هزار و ۹۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۱۳۰ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۷۵ هزار و ۱۰۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

لاری افزود: همچنین ۲۸۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۵۳۰ هزار و ۴۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه بیشترین موارد بستری کشور را داشته‌اند. همچنین موارد بستری در استان‌های تهران و فارس روند افزایشی داشته است.

لاری گفت: از همه مردم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. به خصوص افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون و دیابت دارند نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. جوانان نیز فاصله گذاری با سالمندان را حفظ کرده و کمک کنند که سالمندان کمتر از منازل خارج شوند. امیدواریم با تلاش همکاران‌مان و کمک مردم، شاهد کاهش آمار ابتلا، بستری و فوت به علت کرونا در کشور باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت