هایفو / لیفت پوست بدون جراحی!


هایفو / لیفت پوست بدون جراحی!

رکنا: زیبایی، سلامتی و صافی پوست آرزوی همه به‌ویژه خانم‌هاست، اما افراد مختلف ممکن است به دلایل مختلفی با این آرزو فاصله داشته باشند؛ یکی به‌خاطر ژنتیک، یکی به‌خاطر جوش و آثار به‌جامانده آن یکی به‌دلیل شلی و افتادگی پوست و... ناگفته نماند علم پزشکی تلاش زیادی برای رساندن افراد به این آرزوی‌شان انجام داده و تازه‌ترین روشی که برای جوانسازی پوست...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، هایفوتراپی ظاهرا به سفت‌تر و کشیده شدن پوست کمک زیادی می‌کند و از آنجا که این روش به‌صورت جراحی باز و با درد و خونریزی انجام نمی‌شود بسیاری از خانم‌ها علاقه‌مند به استفاده از آن هستند، به‌همین دلیل سراغ دکتر مسعود عطرلی عضو انجمن جراحان زیبایی کانادا و دکتر سید‌مهدی داوودی متخصص پوست و مو رفتیم تا در این باره بیشتر بدانیم.

هایفو یعنی چه؟

دکتر داوودی درباره ماهیت هایفوتراپی می‌گوید: هایفو مخفف High Intensive Focused Ultrasound است. امواجی که این دستگاه تولید می‌کند از جنس امواج ماوراءصوت با فرکانس بالاست. این امواج با این خصوصیات قادرند به داخل پوست و بافت‌های زیرپوستی نفوذ کنند و وقتی به عمق بافت زیرپوستی یعنی سطح عضله می‌رسند روی پرده غشایی که عضلات را پوشانده است تولید حرارت می‌کنند. این پرده غشایی که یک پرده نازک و شفاف روی عضلات است و در عمق زیرپوست قرار گرفته بر اثر امواج هایفو و حرارت تولید شده دچار انقباض می‌شود.» دکتر داوودی این انقباض را به چروکیده شدن پلاستیک روی آتش تشبیه کرده و می‌گوید: «‌این انقباض و چروکیدگی می‌تواند باعث کشیده شدن ساختمان روی این پرده شود که همان پوست است.»

مقصر، جاذبه است!

به مرور زمان که سن بالا می‌رود، بر اثر کهولت سن تاثیر جاذبه بر افتادگی پوست صورت خود را نشان می‌دهد. دکتر داوودی می‌گوید: «در سنین پایین رشته‌های ارتجاعی پوست از جنس کلاژن و الاستین پوست را سفت و پابرجا نگه می‌دارند اما در سنین بالا این خصوصیت کاهش پیدا می‌کند و در‌نتیجه جاذبه باعث افتادگی پوست و چربی زیر پوست می‌شود.» دقیقا به‌همین دلیل روش هایفو عکس جاذبه عمل می‌کند. دکتر عطرلی نتیجه هایفو بر پوست را انقباض پرده غشایی پوست و افزایش چسبندگی پوست به بافت زیرین و متعاقب آن بالا کشیده شدن پوست صورت می‌داند و می‌گوید: «‌عمق خطوط عمیق پوست با هایفو کاهش پیدا می‌کند و فرد بین 5‌تا 10‌سال بسته به تعداد جلساتی که این کار را انجام می‌دهد، جوان‌تر به‌نظر می‌آید.»

مناطق ممنوعه هایفو

این انقباض بعد از مدتی ممکن است اصلاح شود، اما تغییرات ساختمانی ایجاد شده تا مدتی پایدار می‌ماند و چروکیدگی و انقباض پرده غشایی تا‌حدودی ترمیم می‌شود ولی پوست همچنان سفت و با قوام باقی می‌ماند تا با گذشت زمان شرایط به روال سابق برگردد. دکتر داوودی درباره نقاطی که درباره استفاده از روش هایفو باید احتیاط شود، می‌گوید: «‌به‌دلیل آنکه این امواج به‌صورت عمقی نفوذ می‌کنند محدودیت‌هایی در استفاده از آن وجود دارد. به‌عنوان مثال در ناحیه صورت، جلوی گوش به‌دلیل آنکه عصب فاسیال نسبتا سطحی است باید از هایفو پرهیز کرد چون ممکن است به عصب آسیب وارد کند که گاهی کوتاه‌مدت و گاهی هم بلند‌مدت و پایدار است. از‌جمله ملاحظات دیگری که برای جلوگیری از آسیب باید در‌نظر داشت قسمت‌های استخوانی بالای لب و ناحیه چانه است که ممکن است همراه با آسیب باشد. از آنجا که در این ناحیه ساختمان زیرپوستی زیاد ضخیم نیست هایفو چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود. اما از بخش‌های دیگری که نباید هایفو در آن انجام شود کره چشم است. قسمت مهم دیگر ناحیه گردن و بخشی است که غده تیروئید قرار گرفته است، بنابراین به‌دلیل آنکه این امواج به‌صورت عمیق داخل پوست نفوذ می‌کند باید مراقب نواحی مهم زیر پوست بود.

بدون درد، بدون خونریزی

یکی از مزایای این روش این است که استفاده از آن بدون خونریزی و درد است، به‌همین دلیل است که دکتر عطرلی می‌گوید: «در روش هایفوتراپی تمام انرژی امواج فراصوتی در یک نقطه مشخص تخلیه می‌شود و نقاط نزدیک‌تر مانند سطح پوست و دورتر مانند استخوان‌ها انرژی چندانی دریافت نمی‌کنند. در این حالت پوست با تحریک کلاژن‌سازی سفت می‌شود اما با انعقاد نقطه‌ای و چسبیدن پوست به عضلات زیرین عمل بالا رفتن پوست انجام می‌شود. از این رو تنها کمی احساس گرمای نقطه‌ای به فرد دست می‌دهد و پیش نیامده که به‌دلیل درد، هایفو نیمه‌کاره رها شود.» دکتر عطرلی مزیت مهم این روش را در انجام آن طی یک جلسه عنوان می‌کند و می‌گوید: «بعد از انجام این روش، مراقبت خاصی لازم نیست و دوران نقاهتی برای فرد وجود ندارد ضمن آنکه اثر درمانی بلافاصله بعد از انجام کار به وضوح قابل مشاهده است.»

منتظر نتیجه یکسان نباشید

در افراد مختلف نتیجه هایفو متفاوت است. دکتر داوودی مهم‌ترین دلیل آن را ضخامت متفاوت پوست در افراد مختلف می‌داند و اضافه می‌کند: «‌علاوه بر‌ کلفتی و نازکی پوست، ممکن است انجام‌دهنده این کار کم‌حوصله و سریع این کار را انجام دهد و نتیجه آن‌طور که انتظار می‌رود به دست نیاید. اما افرادی که از این نوع جراحی نتیجه می‌گیرند و راضی هستند هم بهبودی صددرصد ندارند و می‌توان گفت میزان بهبود، سفتی قوام پوست، کاهش چین و چروک و لیفت ابرو در افراد مختلف حداکثر 40 تا 50‌درصد بهبود خواهد داشت. واقعیت این است که هایفو به‌دلیل نازکی پوست خانم‌ها نتیجه بهتری نسبت به آقایان دارد‌. پوست آقایان اغلب به‌دلیل ضخامت مانع از رسیدن امواج هایفو به لایه‌های زیرین می‌شود.»

چه وقت سراغ هایفو بروید؟

دکتر عطرلی معتقد است از زمان شروع شل شدگی و افتادگی در پوست و ظاهر شدن اولین چین و چروک‌ها می‌توان از این روش استفاده کرد. اما با‌توجه به اینکه هایفوتراپی پوست را به عضله زیرینش می‌چسباند بیشترین اثربخشی در افراد بین 40تا 55سال است. به‌طور کلی می‌توان در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسید که چه کسی افتادگی صورتش بر اثر تحلیل رفتن پوست و رشته‌های ارتجاعی پوست است.» دکتر داوودی هم افرادی را که صورت‌شان چین و چروک زیادی دارد گزینه مناسبی برای هایفو نمی‌داند و گروه سنی میانسال و افرادی که به‌دنبال کاهش وزن دچار افتادگی پوست شده‌اند را گزینه مناسب‌تری نسبت به افرادی که بر اثر کهولت سن پوست‌شان کاملا شل و افتاده است، می‌داند.

مراقب کره چشم باشید

به گفته دکتر عطرلی، هایفوتراپی بر افتادگی پیشانی، ابرو و پلک، پف، تیرگی و چین و چروک زیر چشم، افتادگی گونه، خط خنده، افتادگی پوست کناره‌های فک، غبغب، خطوط و افتادگی پوست گردن و البته خطوط پشت لب موثر است. دکتر داوودی، درمورد افتادگی پلک به این موضوع اشاره می‌کند که با هایفوی بالای ابرو می‌توان به‌طور ضمنی افتادگی پلک را جبران کرد اما علاوه بر آن آمپول‌های بوتاکس که باعث لیفت ابرو می‌شود هم در این مورد موثر هستند. اما از نظر دکتر داوودی، به‌طور کلی نواحی اطراف کره چشم منطقه‌ ممنوعه انجام هایفو است.

شما انجام ندهید!

بدون شک در چنین روشی افرادی هستند که از انجام آن منع شده‌اند. دکتر داوودی می‌گوید: «‌در افرادی که بیماری‌های زمینه‌‌ای دارند به‌خصوص بیماری‌هایی که درگیری عصب و عضله داشته باشد مثل ام‌اس و افرادی که سکته مغزی داشته‌اند این خطر وجود دارد که با هایفو آسیب بیشتری ببینند و بنابراین این افراد منع استفاده دارند. در سایر موارد منع استفاده وجود ندارد، هرچند با معاینه و ارزیابی بیمار ممکن است متوجه این موضوع شد که چه افرادی از انجام هایفو نتیجه بهتری می‌گیرند.»

چقدر ماندگار است؟

دکتر عطرلی می‌گوید: «‌بخشی از نتیجه که ناشی از فیبروز بسیار قوی است، دائمی است و برای همیشه باقی می‌ماند اما بخشی از نتیجه که ناشی از فیبروز قدرت متوسط و کلاژن‌سازی است بسته به رعایت‌های فردی از یک‌سال‌و‌نیم تا دو سال ماندگاری خواهد داشت.» او منظور از رعایت‌های فردی را استفاده از ضدآفتاب، اجتناب از خوابیدن روی صورت و اجتناب از ماساژ سفت پوستی هنگام شست‌وشو و استفاده از کرم عنوان می‌کند.

گران است؟

هزینه هایفو در میان کلینیک‌ها و متخصصان مختلف، متفاوت است چون به گفته دکتر داوودی کارتریج‌هایی که تعداد مشخصی شات دارند بعد از مدتی باید تعویض شوند چون این کارتریج هزینه‌بر و گران است. مقدار میانگین برای کل صورت حدود یک‌و‌نیم تا سه‌میلیون تومان است که بسته به تعداد شات تقریبا از روی زمان انجام کار که یک تا سه‌ساعت است، مشخص می‌شود.

در‌مورد غبغب احتیاط کنید

همان‌طور که گفته شد برخی مناطق محدودیت استفاده از هایفوتراپی را دارند که از‌جمله آنها ناحیه گردن و نزدیک تیروئید است. دکتر داوودی معتقد است در هایفو تا‌حدودی می‌توان وارد گردن شد اما تا چند سانت پایین‌تر از فک تحتانی بیشتر اجازه نداریم و شاید در‌مورد غبغب یکی از بهترین اقدام‌ها جراحی کشیدن چربی است. اما روش‌هایی مانند لیفت با نخ هم می‌تواند تاحدودی در کاهش آن موثر باشد هرچند در مجموع تمام روش‌های موجود لیپوساکشن برای غبغب جزء بهترین گزینه‌هاست.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد