مسجدی که اهالی آن در دفاع از حرم زبانزد هستند/ تاثیر فرهنگ رضوی بر خدمت کریمانه مسجدی‌ها


مسجدی که اهالی آن در دفاع از حرم زبانزد هستند/ تاثیر فرهنگ رضوی بر خدمت کریمانه مسجدی‌ها

مسجد «حضرت امام رضا(ع)» به عنوان یکی از مساجد تراز در تربیت و تقدیم شهیدان به‌ویژه مدافعان حرم به نظام و انقلاب است. راه‌اندازی قرارگاه جهادی و خدمت‌رسانی‌های اجتماعی ازجمله کارهایی است که اهالی این خانه خدا با همت‌‌های بلندشان انجام می‌دهند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مساجد همیشه پایگاه تربیت نیروهای انقلابی و مدافعان مرزهای اعتقادی و جغرافیایی کشور هستند و هر گاه چشم طمع دشمن به گوشه ای از جوامع اسلامی دوخته می شود مسجدی ها اعم از پیر و جوان دوشادوش همدیگر به مقابله با آنان برمی خیزند.

وقتی گروهک های تروریستی و تکفیری داعش به رهبری استکبار جهانی به ویژه ایالات متحده آمریکا و با مدیریت ظاهری عربستان سعودی سربرآوردند باز این مسجدی ها و هیئتی ها بودند که در برابر دژخیم جدید ایستادگی کردند و به این صورت عنوان زیبا و پرمعنای مدافعان حرم خلق شد.

یکی از مساجدی که در شهر تهران نامش با دفاع از حرم عجین شده، مسجد حضرت امام رضا (ع) (واقع در بلوار امام رضا (ع)، نرسیده به میدان امام رضا(ع)) است. دو شهید مدافع حرم، محمودرضا بیضایی و محمود شهریاری از بچه های این مسجد بودند و اهالی این خانه خدا همه ساله مراسم بزرگداشت باشکوهی برای آنان برگزار می کنند.

یادمانی برای ترویج فرهنگ شهادت در مسجدی شهیدپرور

فعالیت های مسجد حضرت امام رضا (ع) در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به گونه ای است که اداره کل تبلیغات و مراکز فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران یکی از مساجدی را که برای نصب یادمان شهدا در سطح این شهر انتخاب کردند، این خانه خدا است؛ یادمانی که از هر سمت بلوار امام رضا (ع) به این مسجد حرکت کنید، قابل مشاهده است.

مسجدی که اهالی آن در دفاع از حرم زبانزد هستند/ تاثیر فرهنگ رضوی بر خدمت کریمانه مسجدی‌ها

این مسجد علاوه بر تقدیم چندین شهید مدافع حرم به مکتب نورانی اسلام بیش از 60 شهید نیز در دوره دفاع مقدس تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است. عکس این شهدا با ورود به این خانه خدا در گوشه گوشه آن قابل مشاهده است و زیر آن، تاریخ تولد و تاریخ و محل شهادت آن چراغ هدایت درج شده است.

پایگاه بسیج «شهید دهقانیان» (این شهید از جوانان بسیجی مسجد امام رضا (ع) بوده است) مرکز برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف در این خانه خدا است البته با همکاری هیئت امنا و راهبری امام جماعت آن. دفتر این پایگاه همه روزه دو ساعت پیش از اذان مغرب باز و در بهار و تابستان، یک ساعت و در پاییز و زمستان، سه ساعت پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء باز است.

فعالیت های پایگاه بسیج شهید دهقانیان به گونه و به اندازه ای است که حوزه مقاومت بسیج حضرت سیدالشهدا (ع) مجوز راه اندازی یک قرارگاه جهادی را به آن اعطا کرد. این قرارگاه طی 15 ماهی که از فعالیت آن می گذرد منشا خدمات بسیاری در زمینه تهیه و توزیع بیش از 450 بسته ارزاق و تهیه پنج جهیزیه برای نوعروسان بوده است ضمن اینکه فعالیت هایی در برخی از مناطق محروم و کم برخوردار کشور داشته است.

قرارگاهی جهادی در مقابله با ویروس کرونا

فعالیت قرارگاه جهادی پایگاه بسیج شهید دهقانیان مسجد حضرت امام رضا (ع) با شروع ویروس کرونا گسترش یافت و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید محلاتی و حوزه مقاومت بسیج حضرت سیدالشهدا (ع) به اصلی ترین و فراگیرترین مرکز خدمت رسانی به نیازمندان و مدافعان سلامت در چند محله از منطقه 15 شهر تهران تبدیل شد. این قرارگاه تاکنون در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و همدلی بیش از 3 هزار بسته ارزاق و بهداشتی میان خانواده های نیازمند توزیع و به تعدادی از مساجد و هیئت های مذهبی این منطقه از شهر تهران در تهیه ماسک و گان کمک های زیادی کرده است.

مسجدی که شهادت و ایثار و ایستادگی و خدمت به مردم را سرلوحه برنامه های خود قرار می دهد حتما اهالی آن با کلام نورانی خداوند مهربان آشنا هستند که صد البته چنین است. پایگاه بسیج شهید دهقانیان مسئولیت برگزار یجلسات قرآنی را به صورت روزانه در مسجد امام رضا (ع) بر عهده دارد که شامل آموزش روخوانی، روان خوانی و تفسیر قرآن است. ضمنا جلسه ای ویژه خواهران نیز توسط واحد خواهران بسیج این مسجد روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در این خانه خدا برگزار می شود.

مسجدی که اهالی آن در دفاع از حرم زبانزد هستند/ تاثیر فرهنگ رضوی بر خدمت کریمانه مسجدی‌ها

هیئتی مسجدی که مرکز خدمت‌رسانی اجتماعی است

همچنین، هیئت جوانان امام رضا (ع) وابسته به پایگاه بسیج شهید دهقانیان نیز علاوه بر نقش آفرینی در برگزاری برنامه های مناسبتی و یادواره های شهدا در برگزاری اردوهای جهادی و خدمت رسانی به نیازمندان منطقه 15 شهر تهران فعالیت دارد. این هیئت هر هفته نیز شب های جمعه در مسجد امام رضا (ع) مجلس روضه به یاد حضرت سیدالشهدا (ع) و سایر شهدای قیام کربلا برگزار می کند و با شیوع ویروس کرونا این برنامه تعطیل نشده بلکه به صورت مجازی پیگیری می شود.

نکته جالب دیگر درباره مسجد حضرت امام رضا (ع) این است که به دلیل اینکه بیشتر نمازگزاران و کارگزاران آن از هموطنان آذری زبان کشورمان هستند این مسجد محل حضور بسیاری از سخنرانان، شاعران و ذاکران آذری زبان است که از جمله آنها می توان به ولی الله کلامی زنجانی اشاره کرد که در ردیف نام آورترین شاعران این خطه از کشور است.

آذین‌بندی بلوار امام رضا (ع) در دهه کرامت

مسجدی که اهالی آن در دفاع از حرم زبانزد هستند/ تاثیر فرهنگ رضوی بر خدمت کریمانه مسجدی‌ها

همه ساله با شروع ماه ذی القعده که طی دو دهه اخیر به نام دهه کرامت در کشورمان شهرت یافته اهالی مسجد امام رضا (ع) سرتاسر بلوار امام رضا (ع) را آذین بندی و چراغانی و هر شب با شربت و شیرینی و بسته های فرهنگی از نمازگزاران این مسجد و رهگذران و کسبه این محله پذیرایی می کنند. امسال که با شیوع ویروس کرونا انجام برنامه های همه ساله این مسجد در ایام دهه کرامت و با حضور مردم، غیرممکن شده چند شب از جمله در شب میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) کاروان شادی را در سطح منطقه 15 تهران راه اندازی می کنند.

سخن آخر اینکه، مسجد حضرت امام رضا (ع) مهد تربیت قرآنی کودکان، مرکز ترویج فرهنگ نورانی پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) و کانون رونق ارزش های انقلاب اسلامی است و در همین راستا در مقاطع مختلف انقلاب، شهیدانی را تقدیم کرده است که مدافعان حرم از جمله آنها هستند. این خانه خدا باوجود اینکه وسعت چندانی ندارد اما به واسطه دل های بزرگ اهالی آن، منشا کارهای بزرگ شده و به همین دلیل جزو مساجد بسیار فعال مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید محلاتی است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا