20 درصد پرونده‌های دادگستری خمین به مجازات جایگزین حبس می‌انجامد


20 درصد پرونده‌های دادگستری خمین به مجازات جایگزین حبس می‌انجامد

خمین - ایرنا - رئیس دادگستری خمین گفت: 20 درصد از پرونده های ورودی به دادگستری این شهرستان در فرآیند رسیدگی به مجازات جایگزین حبس می‌انجامد.

سید«ابوالحسن شریفی» روز شنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجازت‌های جایگزین به تناسب جرم شامل نظافت اماکن تفریحی، حاشیه راه‌ها و تهیه مقاله گزینش می‌شوند.
وی بیان کرد: مجازات‌های جایگزین حبس که در سال‌های اخیر از سوی دستگاه قضایی اجرایی شده، نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده بهینه از توان و ظرفیت زندانی‌ها برای خدمات‌رسانی به جامعه داشته است.
رئیس دادگستری خمین اظهار داشت: دستگاه قضایی با پدیده افزایش پرونده‌های قضایی و محکومان مالی و جرایم غیرعمد مواجه است که ایم مساله ریشه در افزایش فشار اقتصادی و گسترش آسیب‌های اجتماعی دارد.
شریفی ادامه داد: اجرای سیاست حبس برای همه محکومان از اثرگذاری و بازدارندگی لازم برخوردار نیست چراکه تحمل این مجازات علاوه بر اینکه آثار و آسیب‌هایی را برای خود شخص زندانی به دنبال دارد آسیب‌های جبران‌ناپذیری را نیز به خانواده و جامعه وارد می‌کند که باید برای کاهش آن‌ها اقدام شود.
وی گفت: سیاست جایگزین حبس در دادگستری شهرستان خمین به عنوان راهکار موثر اجرا می‌شود و به تبع آن احکام جدید و متنوعی بسته به نوع جرم به جای رای حبس برای بسیاری از محکومان صادر می‌شود.
رئیس دادگستری خمین با بیان اینکه شورای حل اختلاف یک نهاد شبه قضایی و در عرض دادگستری است، اضافه کرد: شورای حل اختلاف در ابتدا به شکل خود جوش آغاز به کار کرد و سپس در چارچوب قوانین فعالت خود را ادامه داد.
شریفی افزود: ۶۰ درصد از حجم ورودی پرونده‌های محاکم حقوقی بر عهده شورای حل اختلاف است و دعاوی مالی کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال نیز در این نهاد بررسی می‌شود.
وی، صلح و سازش در دعاوی را یکی از اهداف مهم شورای حل اختلاف بیان کرد.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...