کشورها تعهد خود برای جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی را تجدید کنند


کشورها تعهد خود برای جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی را تجدید کنند

تهران- ایرنا- مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از تمام کشورها خواست تا تعهد خود نسبت به ایجاد جهانی کاملا عاری از سلاح‌های شیمیایی را تجدید کنند، زیرا در زمینه سلاح‌های شیمیایی، شهروندان سردشت و تمامی قربانیان و نسل‌های آتی به گردن ما حق دارند.

فرناندو آریاس روز شنبه در پیام ویدیویی به مناسبت بزرگداشت قربانیان سردشت اعلام کرد: افتخار اینجانب است که امروز مراسم رسمی یادبود و ادای احترام به قربانیان حمله شیمیایی سردشت را خطاب قرار می‌دهم. از طرف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، عمیق‌ترین همدردی‌ها را به مردم سردش اعلام کرده و به آنها اطمینان می‌دهم که همواره از حمایت ما برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: در چنین روزی در سال ۱۹۸۷، مردان، زنان و کودکان سردشت در سایه حمله شیمیایی متحمل ترور، درد و رنج شدند. بسیاری از آنها به آسمان پر کشیدند و بازماندگان برای همیشه درد و بیم جراحات و فقدان عزیزانشان را به همراه خواهند داشت.

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی افزود: امروز بر این امر تاکید می‌کنیم که وضعیت وحشتناک آن روز هرگز نباید فراموش شود. با گرامی‌داشت و یادبود قربانیان، ما نیز تعهد خود در این زمینه را مورد تاکید مجدد قرار می‌دهیم. خشم جهانی از میراث حمله سردشت، انگیزه‌ای فراهم آورد تا ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی به صورت کامل، دائم و ماندگار توسعه یابد. در سال ۱۹۹۷ ممنوعیت مذکور در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تحقق یافت. کنوانسیون، ۱۹۳ کشور عضو را متعهد می‌سازد تا تضمین کنند هرگز شهروندان‌شان متحمل درد و رنجی که امروز ما عزادار آن هستیم، نخواهند شد.

فرناندو آریاس اظهار کرد: بدین مناسبت، بار دیگر از تمامی کشورها درخواست می‌کنم تا تعهد خود نسبت به هدف عالیه کنوانسیون مبنی بر ایجاد جهانی کاملا عاری از سلاح‌های شیمیایی را تجدید نمایند. در این خصوص شهروندان سردشت، تمامی قربانیان و نسل‌های آتی به گردن ما حق دارند.

رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و ۸۵۷ شهید و چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس