سرنگونی هواپیمای ایرباس بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکاست


سرنگونی هواپیمای ایرباس بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکاست

بندرعباس- ایرنا- نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: آمریکا حقوق بشر را دستمایه سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت های جهان قرار داده و بزرگ ترین نمونه این نقض سرنگونی هواپیمای ایرباس با 298 مسافر در تیرماه سال 67 بود.

۱۲ تیرماه سال ۹۸ برابر با ۱۲ تیرماه سال ۶۷ (سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) از غم‌انگیزترین روزهای تاریخ برای مردم ایران است؛ روزی که ولیام راجرز، ناخدای ناو وینسنس با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری ایران را در آب‌های خلیج‌فارس سرنگون کرد و باعث کشته شدن ۲۹۸ ایرانی از جمله تعدادی کودک و نوزاد شد.

این هواپیما که با ۲ موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر آمریکا قرار گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن، کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند، در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که همگی کشته شدند.

دومین کنگره بین المللی نفس های سوخته و شهدای ترور که عصر شنبه با هدف نشان دادن چهره خبیث آمریکا و تجلیل از قربانیان حقوق بشر این کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مسئولان استانی، استانداران، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه و مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان سراسر کشور برگزار شد،‌ در استان هرمزگان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده با گرامیداشت یاد شهدای هوایپمای ایرباس اظهارداشت: آمریکا با سرکوب هواپیمای مسافربری ایرباس بزرگ‌ترین جنایت را در حق بشریت انجام داد و جان های زیادی را بی گناه گرفت.

وی که در سالن جلسات بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان صحبت کرد، ادامه داد: آمریکایی‌ها هیچ‌گاه از سرنگونی این هوایپمای مسافربری و جنایت خود نه تنها هیچ‌گاه عذرخواهی نکردند بلکه فرمانده آن ناو جنگی را یک قهرمان معرفی کردند و به وی در قبال کشتن ۶۶ کودک و ۵۳ زن مدال افتخار دادند و این لحظه سخت‌ و جانکاه بخش رسوایی این تراژدی آدمکشی آمریکایی هاست.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان بیان داشت: امروز دموکراسی‌های فرمایشی و تشریفاتی که دنیای غرب آن را در اقصی نقاط جهان مدیریت می‌کند برگ ننگینی از کارنامه نظام استکباری است.

وی ادامه داد: در بحث حقوق بشر نظام لیبرال دموکراسی با تمام وجود تبری را که به دست گرفته فقط ریشه‌های خود را نابود می‌کند، زیرا ملت‌های دنیا تبعیض‌های نژادی به ویژه در آمریکا را می بیند که این رژیم جنایتکار چه بلاها و جنایت‌هایی حتی بر سر سیاه‌پوستان خود می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: دنیای امروز که در یک تقابل جدی غرب علیه آزادی، عدالت و حقوق بشر قرار گرفته و سردمدار آن آمریکای جنایتکار است حتی به مردم سیاه‌پوستان کشور خود نیز رحم نمی‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده یادآور شد: آمریکا حتی حقوق بشر را نیز دستمایه سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت‌های دنیا قرارداده و با سواستفاده از عنوان حقوق بشر برای رسیدن به خواسته‌های غیرقانونی و فریبکارانه در حوزه های سیاسی، نظامی و اقتصادی هرجنایتی را مرتکب می‌شود.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به نقض حقوق بشر آمریکایی‌ها ضدسیاهپوستان کشور خود، ابرازداشت: البته این‌ها رفتارهای غیرانسانی نشانه‌ اضمحلال نظام دموکراسی آمریکا و غرب است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان نیز گفت: در را ستای افشای حقوق بشر آمریکایی با استفاده از ظرفیت تأثیرگذار رسانه و فضای مجازی تلاش و همت زیادی لازم است.
عطا ناوکی یکی از دلایل برپایی دومین کنگره بین المللی نفس های سوخته و شهدای ترور را نمایش دادن چهره تروریستی و خباثت آمریکا دانست و افزد: آمریکایی ها حقوق بشر را در یکه تازی های ظالمانه ، نشان دادن خوی استکباری خود با ظلم و تجاوز به آنها می دانند.

ناوکی حوادث جانسوز تیرماه سالهای ۶۰ را بیداری مجدد ملت ایران دانست و عنوان کرد: سوقصد به مقام معظم رهبری در ششم در تیرماه سال ۶۰ و شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب در هفتم تیر این نمونه هایی از نقض حقوق بشر آمریکایی ها و تجاوز به حقوق انسان ها دانست.

سوقصد به مقام معظم رهبری ششم تیر سال ۶۰، شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب هفتم تیر سال ۶۰ ، شهادت محمد کچویی رییس زندان اوین در ۸ تیر ۶۰، ترور شهید صدوقی ۱۱ تیر سال ۶۱ در یزد، بمباران شیمیایی سردشت در هشتم تیر ۶۶ و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران با ۲۹۰ مسافر در ۱۲ تیرماه سال ۶۷ بخش هایی از جنایات و نقض حقوق بشر آمریکایی ها تنها در دهه ۶۰ است.

پخش مستند ۲۰ دقیقه‌ای تحت عنوان "صبح روز یکشنبه"، گلباران محل حادثه با حضور قایق‌های مردمی، بسیج و نیروی دریایی سپاه، دلجویی از خانواده معظم شهدا حادثه به صورت تلفنی و همچنین پخش مستند ۴۵ دقیقه‌ای تحت عنوان "آخرین پرواز در روز حادثه" و پخش آن از صداوسیمای مرکز خلیج فارس و عطرافشانی گلزار شهدا بخشی از برنامه‌های گرامیداشت سالروز سرنگونی هواپیمای ایرباس در هرمزگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان