رهگیری چهار هواپیمای جاسوسی روسیه بر فراز آلاسکا


رهگیری چهار هواپیمای جاسوسی روسیه بر فراز آلاسکا

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (نوراد) بامداد یکشنبه از رهگیری چهار هواپیمایی جاسوسی روسیه بر فراز آلاسکا خبر داد.

رهگیری چهار هواپیمای جاسوسی روسیه بر فراز آلاسکا

به گزارش فانوس، "نوراد" بامداد یکشنبه در بیانیه ای گفت که جت‌های رادارگریز اف۲۲ آمریکا روز شنبه چهار فروند هواپیمایی شناسایی توپولوف ۱۴۲ متعلق به روسیه را بر فراز آلاسکا رهگیری و شناسایی کردند، اما این هواپیماها به حریم هوایی ایالات متحده یا کانادا وارد نشده بودند.

حادثه اخیر در ادامه پروازهای جاسوسی و شناسایی متقابل روسیه و آمریکا است که در مورد پیشین، جنگنده‌های روس موفق به شناسایی و رهگیری دو بمب‌افکن B۵۲ آمریکا بر فراز دریای اختسک در ساحل شرقی روسیه شده بودند.

دولت آمریکا اول خرداد به متحدان بین‌المللی خود اعلام کرد که قصد دارد به‌زودی از معاهده آسمان‌های باز خارج شود. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از مدت‌ها قبل با متهم کردن روسیه به نقض تعهدات خود در معاهده آسمان‌های باز، مقدمه‌چینی برای خروج از این توافق را آغاز کرده بود.

این معاهده در سال ۱۹۹۲ در هلسینکی پایتخت فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد. ۳۵ کشوری که تاکنون این معاهده را امضا کرده‌اند، متعهد هستند که اجازه پروازهای شناسایی و تجسسی غیرمسلح را بر فراز خاک خود به دیگر کشورهای عضو این معاهده بدهند.

کشورهای عضو معاهده آسمان‌های باز می‌گویند، هدف امضای چنین معاهده‌ای این بوده که فعالیت‌های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال شود و کشورهای عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت‌های نظامی یکدیگر داشته باشند. به اعتقاد کارشناسان خروج از این معاهده حساس نه‌ تنها باعث تیره‌تر شدن روابط آمریکا و روسیه خواهد شد، بلکه احتمالاً نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا و برخی از نمایندگان کنگره این کشور را نیز در پی خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)