استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود


استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

استانها - ایرنا - نقطه اوج دوستی ها و همکاری های دو کشور ایران و افغانستان را می توان در میزبانی 40 ساله بی منت ایران از مهاجران افغان در استان های مهاجر پذیر دانست ، میزبانی سخاوتمندانه ایی که بدخواهان را بر آن داشت تا یکبار دیگر با دستاویز قراردادن حوادث روی داده برای مهاجران افغانستانی در خاک ایران رابطه دوهمسایه را نشانه بگیرند.

ریشه دوستی دو ملت ایران و افغانستان به یکصد سال قبل بازمی گردد دوستی که در بحران ها و تحولات جهانی هر بار بیش از قبل مستحکم تر شده، دو کشور همسایه در این مدت روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی را با هم داشته و دارند و این روابط آنقدر ریشه دار است که باور پذیر نیست که تحرکات خارجی و توطئه های دشمنان بتواند بر روابط تهران و کابل اثرگذار باشد .

کشور افغانستان به دلیل اشتراکات تاریخی ، فرهنگی و دینی و همچنین داشتن مرز مشترک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مقصد مهمی به حساب می آید و میزبانی ایران از پناهندگان افغانستانی در بیش از ۴۰ سال گذشته جلوه ایی از اشتراکات فرهنگی دو کشور را به نمایش گذاشته است.

در هفته های اخیر انتشار مطالبی مبنی بر به آب انداختن مهاجران غیرقانونی افغان در مرز ایران و افغانستان و یا آتش گرفتن خودروی حامل مهاجران غیرقانونی افغان در یزد واکنش‌هایی را در پی داشته است؛ در این فضا رسانه های معاند که خود عامل جنگ افروزی و بر هم زدن آرامش داخلی افغانستان هستند از رخدادهای اخیر همچون دیگر برهه‌ها سوءاستفاده و تلاش کردند تا با دستاویز قرار دادن آن، روابط دو کشور را تیره و خدشه دار کنند.

چندی پیش نیز این رسانه‌ها موضوع اعطا نشدن تابعیت استاد «نجیب مایل هروی» پژوهشگر ومردم‌شناس افغانستانی مقیم ایران را مطرح کردند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد این ادعا اعلام کرد تابعیت این استاد برجسته افغانستانی پذیرفته شده و در مرحله ابلاغ به مراجع مرتبط است؛ با این حال رسانه های معاند با بازنشر خبر دو ماه قبل درباره خودسوزی فرزند این پژوهشگر از تلاش برای اختلاف افکنی بین دو ملت فروگذار نکردند.

اقدامات اخیر نشان از این دارد که دشمنان دو ملت افغانستان و ایران همواره در پی ایجاد تنش‌های ساختگی و بی‌ریشه در روابط دو کشور هستند و با انتشار اخبار دروغ تلاش دارند به عمدی بودن وقایع رخ داده میان دو ملت دامن بزنند و به اهداف سودجویانه خود برسند اما جمهوری اسلامی همواره ثابت کرده که برای دیگر ملت‎ها و کشورها به ویژه مردم افغانستان که مشترکات فراوانی با ما دارند ارزش قائل هستند و مردم افغانستان هم به خوبی این مساله را می‌دانند.

نگاهی به حضور مهاجران افغانستان در ایران

از زمان اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در اواخر ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده است.

بر اساس آمارهای منتشره حدود چهار درصد از جمعیت ایران را مهاجران افغان تشکیل می‌دهند و شمار مهاجران قانونی و غیرقانونی در کشور به سه میلیون نفر می رسد که در طی چهار دهه جمهوری اسلامی ایران امکانات بهداشتی، درمانی و آموزشی مختلفی را به آنان ارایه کرده است .

این مهاجران در استان ها و شهرهای بزرگ و کوچک مختلف ایران از جمله کرمان ، خراسان رضوی ، یزد ، تهران ، اصفهان ، بوشهر ، فارس ، سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و همانند دیگر مردم کشور از خدمات مختلف در حوزه های درمانی ، آموزشی و حوزه اشتغال برخوردارند.

تعداد مهاجران قانونی و غیرقانونی افغان در کشور

جمعیت جهان تا سال ۲۰۱۹ آمار جمعیت ایران در سال ۹۸ تعداد آوارگان و پناهجویان جهان در آمار ۲۰۱۹ درصد جمعیت مهاجران افغان در ایران مهاجران قانونی و غیرقانونی مهاجران قانونی مهاجران غیرقانونی دارای کارت شناسایی مهاجران دارای روادید
بیش از هفت میلیارد و ۷۵۰ میلیون نفر بیش از ۸۳ میلیون نفر حدود ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر چهار درصد سه میلیون نفر یک و نیم میلیون نفر ۸۰۰ هزار نفر افزون بر ۴۰۰ هزار نفر
دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در گزارش سالانه خود اعلام کرد که که ۷۹.۵ میلیون نفری که در نتیجه سرکوب و آشوب ها آواره شده‌اند، یک درصد کل جمعیت بشریت را شامل می‌شوند.

از ۷۹.۵ میلیون نفری که مجبور به ترک وطن خود شدند، ۶۸ درصدشان از پنج کشور میانمار، افغانستان، سوریه، سودان جنوبی و ونزوئلا بوده‌اند.

خدمات ایران به افغانستان در استان‌ها

جمهوری اسلامی ایران چهل دهه میزبان تعداد زیادی از مهاجران افغان بوده و است. در طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی و با وجود مشکلات ناشی از آن ، با اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا و هم پیمانانش و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا جمهوری اسلامی هیچگاه حاضر به اخراج مهاجران نشد و از ارایه امکانات در حوزه بهداشت و درمان ، آموزش و اشتغال دریغ نکرد همانطور که در این مدت میزبان سخاوتمندی برای جامعه پناهندگان به ویژه شهروندان افغان بوده است.

یکی از مهمترین خدمات ارایه شده به این مهاجران را می توان در بخش آموزش دانست که براساس دستور رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان در سال ۹۴ مبنی بر اینکه «هیچ کودک افغان، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند» این مهم در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفت و زمینه ثبت نام تحصیل رایگان آنان در مدارس ایران در استان‌های مهاجرپذیر فراهم شد.

استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

آموزشی برابر و بدون تبعیض

سخنگوی دولت چندی پیش در خصوص وضعیت تحصیل مهاجران در ایران گفت: ۴۷۷ هزار و ۹۵۳ نفر دانش آموزان افغانستانی در مدارس کشور تحصیل می‌کنند که این امر سبب تقویت هر چه بیشتر روابط فرهنگی و تمدنی بین دو کشور شده است .

علی ربیعی با بیان این که دولت مدارس دانش آموزان اتباع خارجی را از هموطنان ایرانی جدا نکرد، افزود: سیاست دایر کردن مدارس به صورت ترکیبی سیاست صحیح دولت است و به دانش آموزان کمک می‌کند که با سایر همسالان خود از ملیت‌ها مختلف ارتباط فرهنگی برقرار کند.

بر اساس آمار ، از این تعداد ۱۰۵ هزار نفر بدون مدارک هویتی در مدارس کشور ثبت نام کرده‌اند.

محدودیتی بر تحصیل دانشجویان افغان در ایران نیست که این مهم نیز به تقویت روابط فرهنگی دو کشور و توسعه زبان فارسی نیز کمک می کند.

جمعیت دانش آموزان ، سواد آموزان افغان و مهارت آموزان فنی حرفه ای

جمعیت دانش آموزی کشور در سال تحصیلی ۹۸ جمعیت دانش آموزی افغان ها جمعیت دانشجویی کشور جمعیت دانشجویی افغان ها تعداد افغان های سواد آموز تعداد فرا گیران افغان در حوزه فنی و حرفه ای
افزون بر ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ۴۷۷ هزار و ۹۵۳ نفر حدود ۴ میلیون نفر افزون بر ۱۶هزار و ۵۰۰ نفر ۷۵۰ هزار نفر ۱۶ هزار نفر
به گفته مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور هفت درصد از کل هزینه آموزش اتباع خارجی را سازمان‌های بین‌المللی تامین می کنند و ۹۳درصد دیگر از سوی دولت ایران برای آموزش فرزندان اتباع تحت تعلیم هزینه می‌شود. این موضوع راهم نباید از یاد برد که تعدادی از افراد لازم‌التعلیم بدون مجوز هستند و صرفا برابر فرمایش مقام معظم رهبری آموزش می‌بینند که تعداد آنها بیش از ۱۳۰ هزار نفر است.

دانش‌آموزان بوشهری و افغان بر روی یک نیمکت

در استان مهاجر پذیری چون بوشهر دانش‌آموزان افغان روی نیمکت‌های مشترک با برادران بوشهری خود می‌نشینند.

در زمان حاضر ۶ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز تبعه کشور افغانستان از خدمات آموزشی در این استان بهره ‌مند هستند و براساس قانون هیچگونه شهریه‌ای از اتباع افغانستانی برای ثبت نام آنان در مدارس دریافت نمی‌شود و کمک های خیران در حوزه آموزش نیز بین همه دانش‌آموزان ایرانی و افغان توزیع می‌شود.

با مشارکت دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در جمهوری اسلامی، ۲ مدرسه ۱۲ کلاسه در بوشهر و برازجان نیز برای دانش‌آموزان اتباع افغانستان احداث شده‌است.

احداث۲ مدرسه برای دانش آموزان مهاجر درگرگان و گنبد کاووس

در گرگان و گنبد کاووس نیز امسال احداث ۲ مدرسه از محل مشارکت خیران به میزان ۵۰ درصد حق السهم و مابقی از محل کمک‌های بین‌المللی و همچنین احداث یک مرکز فرهنگی - آموزشی برای آموزش زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان تا زمان حضورشان در ایران آغاز شد.

تحصیل بیش از ۲۵۰ دانشجو افغان در مقاطع دکترا و ارشد در استان فارس

بر اساس اعلام کراماتی مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس حجم خدمات ارائه شده به افغان ها در استان فارس طی یک سال گذشته را بیش از کمک‌ تمام نهادهای بین‌المللی بوده و در مجموع حدود ۳۸ هزار دانش‌آموز از اتباع افغان در این استان مشغول تحصیل هستند که سالانه هزینه بسیاری صرف ارائه آموزش به این دانش‌آموزان می‌شود.

بیش از ۲۵۰ دانشجو افغان نیز با استفاده از امکانات موجود در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاه های استان به طی مدارج عالی تحصیلی مشغولند.

وجود ۳۳ هزار دانش آموز و ۵۰۰ دانشجوی افغان در کرمان

کرمان از استان پیشرو کشور در جای دادن جمعیت اتباع و پناهندگان خارجی بوده و طی ۴۰ سال گذشته خدمات مطلوبی به آنان ارایه کرده است.

بر اساس آمار اعلامی اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان هم اکنون بیش از ۳۵۰هزار تبعه کشور افغانستان در استان کرمان زندگی می کنند که حدود ۱۰ هزار نفر از آنها دارای کارت اقامت پناهندگی در ۲ کمپ بردسیر و رفسنجان هستند و بقیه آن‌ها همانند سایر شهروندان در سطح شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند می‌شوند.

هم اکنون ۳۳هزار دانش‌آموز و ۵۰۰ دانشجوی افغان در مدارس و دانشگاه های استان کرمان مشغول به تحصیل هستند و سالانه هزینه‌هایی زیادی بر نظام آموزشی ما دارند.

استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

افزون بر هفت هزار دانش آموز افغان در یزد

در یزد نیز هفت هزار و ۵۳۶ دانش آموز افغان که عمدتاً در بخش مرکزی و حاشیه شهر یزد سکونت دارند مشغول به تحصیل هستند.

جمعیت مجاز افغان های مقیم استان یزد حدود ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می شود برخی منابع مجموع جمعیت مجاز و غیرمجاز آنها را حدود ۳۰۰ هزار نفر در استان برآورد می کنند.

۴۰ کلاس درس برای دانش اموزان افغان در ساوه

۴۰ کلاس درس در «مهمانشهر شهید ناصری» ساوه میزبان دانش آموزان افغان است که به صورت رایگان از خدمات آموزشی برخوردار می شوند.

اکثر افرادی که از افغانستان به این اردوگاه آمده اند بیسواد هستند اما متولدین سال ۱۳۶۷ به بعد که در ایران به دنیا آمده اند و تحت آموزش قرار داشته اند، افراد باسواد محسوب می شوند.

اصفهان و ۵۵ هزار دانش آموز خارجی

استان اصفهان از ۴۰ سال گذشته تا کنون میزبان حدود ۱۲۰ هزار نفر از پناهندگان افغانستانی و عراقی بوده است و بیشتر خدمات ارائه شده در زمینه‌های مختلف به شهروندان ایرانی، شامل حال پناهندگان هم می‌شود.

نزدیک به ۵۵ هزار نفر از دانش آموزان اتباع و پناهندگان خارجی در مدارس استان و در کنار دیگر دانش آموزان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.

بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، از جمعیت پنج میلیون و ۱۲۰ هزاری نفری استان اصفهان حدود ۱۸۳ هزار تبعه کشور افغانستان هستند و بیشتر آنها در شهرستان اصفهان زندگی می‌کنند.

ارایه خدمات در حوزه بیمه سلامت و بیماران کرونایی

ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که اتباع خارجی را تحت پوشش درمانی قرارداده است ، طی تفاهم نامه‌ای که بین امور اتباع و مهاجران خارجی و وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی و بیمه سلامت ایران منعقد شده بسیاری از اتباع ساکن در استان های مختلف تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و با مراجعه به مراکز درمانی می توانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

دبیر کمیسیون سامان‌دهی اتباع خارجی اعلام کرده که اکنون یکصد هزار نفر اتباع خارجی از اقشار کم درآمد تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار دارند.

همچنین براساس تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اینکه اتباع خارجی بویژه افغانستانی‌های مبتلا به کرونا باید رایگان همچون شهروندان ایرانی درمان و بستری شوند در طی دوران شیوع کرونا مشکلی برای بستری و درمان آنها در مراکز بهداشتی وجود ندارد.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم گفته است در مناطقی از تهران که مهاجران افغانستانی و عراق ساکن هستند هفت مرکز بهداشتی ساخته شده است و در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا نیز هیچ تبعیضی میان ایرانی‌ها و مهاجران در زمینه درمان قائل نشدیم .

در حوزه پزشکی هم بالغ بر ۱۱۷ هزار پناهجوی دارای بیماری‌های خاص از خدمات رایگان بیمه‌ای در ایران بهره‌مند هستند.

مقام‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که به حدود یک میلیون مهاجر ثبت‌شده افغانستانی و همچنین ۲.۵ تا ۳ میلیون مهاجر غیرقانونی افغانستانی در ایران، خدمات بهداشتی و درمانی مشابه و یکسانی را همانند مردم این کشور ارائه کرده‌اند.

استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

قدردانی از ایران برای مداوای مهاجران مبتلا به کرونا

خدمات مطلوب ایران در ارایه خدمات به بیماران کرونایی مهاجران بویژه پناهجویان افغان سبب شد که وزارت امور خارجه افغانستان نیز از اقدامات بشردوستانه و کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران به مهاجران افغانی مبتلا به ویروس کرونا و مداوای رایگان آنها قدردانی کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور نیز گفته که اقدامات بشردوستانه و موثر ایران در درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا موجب شده ‌است وزارت خارجه افغانستان تاکنون در چند نوبت از جمهوری اسلامی ایران و استانداری های مجاور مرزهای شرقی کشور قدردانی کند.

«سید حسین عالمی بلخی»، وزیر امور مهاجرین و سفارت افغانستان در تهران نیز از پذیرش رایگان اتباع خارجی مبتلا به ویروس کرونا از جمله مهاجران افغان از جمهووری اسلامی قدردانی کرده است.

اجرای طرح غربالگری کرونایی اتباع خارجی در شهرستان ری

شهرستان ری به دلیل قرارگیری در کنار کلان شهر تهران و وجود واحدهای تولیدی و صنعتی فراوان محل خوبی برای تجمع و زندگی اتباع خارجی بخصوص افغانها بوده است.

حدود ۱۵۰ هزار اتباع خارجی در این شهرستان ساکن هستند و غربالگری کرونایی اتباع در سامانه سیب آغاز شده‌است.

ارایه خدمات یکسان درمانی به اتباع خارجی در خراسان رضوی

شیوع بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا فرصتی فراهم آورد تا بازهم نقش‌آفرینی ایران و ایرانیان در کمک به مردم افغانستان جلوه گری کند.

در مدت حدود چهار ماه از شیوع ویروس کرونا مبلغ ۹۵ میلیارد ریال معادل حدود ۶۰۰ هزار دلار کمک هایی که افغانستانی های مقیم ایران و برخی کشورهای اروپایی بر اساس عرق ملی و ماهیت انسان‌دوستی خود برای یاری هموطنانشان در داخل افغانستان فراهم کردند از طریق ایران به آن کشور منتقل و در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

مطابق آمارهای رسمی ۳۲۰ هزار مهاجر خارجی در خراسان رضوی سکونت دارند که همه آنها از ابتدای همه گیری کرونا بدون هیچگونه تفاوت و تبعیض به خدمات پیشگیرانه و درمانی یکسان با شهروندان ایرانی دسترسی داشته و از آن بهره می‌برند.

در حوزه بهداشت ۱۹ پزشک، پرستار، بهیار و ماما و دست‌اندرکار غربالگری اتباع خارجی، تابعیت کشور افغانستان را دارند که با دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد همکاری می‌کنند.

همچنین امسال و تا کنون حدود ۱۸ هزار نفر ازاز اتباع خارجی ساکن مشهد از جمله پناهجویان افغانستانی زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

خدمات پیشگیرانه و بیمارستان خاص اتباع خارجی

با توجه به وضعیت پاندمیک بیماری کرونا و در چارچوب مبارزه با آن همه سطح محلات و منازل اتباع خارجی ساکن مشهد در قالب تشکیل ستاد مردمی از مهاجران و ایرانیان به صورت مستمر ضدعفونی می‌شوند و اقدامات آگاهی‌بخش و ارائه دستورالعملهای خودمراقبتی نیز با کمک نهادهایی همچون بسیج، مراکز بهداشتی درمان و گروههای مردم نهاد در دست انجام است.

بنا بر اعلام دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی در استانداری خراسان‌ رضوی یکی از اقداماتی که در راستای خدمات رسانی به اتباع خارجی در خراسان رضوی در حال انجام است، اختصاص یکی از بیمارستان‌های مشهد برای درمان و قرنطینه اتباع خارجی مبتلا به کرونا است که ‌اقدامات اجرایی برای تحقق این امر تاکنون به میزان ۶۰ درصد انجام شده است .

ستاد مردمی نیز از مهاجران خارجی برپا شده که در بیمارستانها به بیماران خارجی مبتلا به کرونا خدمت می‌کنند.

با کمک آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و موسسات خیریه‌ ایرانی و افغانی شش هزار بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده‌های اتباع خارجی در شهر مشهد نیز توزیع شده‌ است.

در ظرف حدود ۶ سال اخیر نیز پزشکان بدون مرز در موضوع هپاتیت و ایدز در حال همکاری با ایران برای درمان اتباع خارجی (افغانستانی و پاکستانی) مقیم خراسان رضوی هستند.

ایجاد مهمان شهرها

در راستای ارایه خدمات به افراد آسیب پذیرو کم درآمد اتباع خارجی ، دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی در برخی شهرهای مهاجر پذیر اقدام به راه اندازی مهمان شهرکرده است .

در این راستا استانداری خراسان‌ رضوی اقدام به ایجاد مهمان شهری با گنجایش اسکان پنج هزار نفر در تربت‌جام کرده که برخوردار از ملزوماتی نظیر مراکز بهداشت وآموزشی و دفتر اشتغال است و هم‌اینک حدود چهار هزار نفر از اتباع خارجی در این میهمانشهر سکونت دارند.

در استان بوشهر نیز یک اردوگاه در شهر بوشهر و یک میهمان شهر برای پناهندگان بی سرپناه افغانستانی در شهر دالکی شهرستان دشتستان در نظر گرفته شده‌است.

در زمان حاضر در مهمان شهر دالکی ۲۰۰ نفر از اتباع افغانستانی بدون سرپناه، ساکن هستند و از خدماتی چون دریافت جیره مواد غذایی رایگان به صورت ماهانه، شارژ بن کارت و آموزش رایگان بهره مند می‌شوند.هفت سرپناه جدید و یک پارک کودک نیز برای اتباع افغانستانی ساکن درمهمان شهر ساخته شده‌است.

در مهمانشهرهای سروستان و جهرم فارس نیز ۲ هزار نفر از اتباع افغانستان و در مهمانشهر شهید ناصری ساوه نیز پنج هزار و ۵۰۰ تن از اقوام پشتون، هزاره و بلوچ که در ۹۲۰ خانه عمدتا خشتی و گلی با سقف های تیرچوبی زندگی می کنند و از خدمات و امکانات مختلفی برخوردارند.

به گفته دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی ، از زمان شیوع بیماری کرونا در ابتدای اسفندماه تاکنون انواع لوازم بهداشتی و درمانی نظیر مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش در میان اتباع افغانی مقیم ایران توزیع شده است.

در همین مدت، برای حدود ۶ هزار خانوار از ساکنان خارجی مهمانشهرهای ایران انواع کیت های حفاظت شخصی شامل ماسک، عینک، دستکش و لباس ایزوله، تجهیزات بهداشتی نظیر صابون مایع، ژل ضدعفونی کننده و دارو و کمکهای نقدی و معیشتی تامین و پرداخت شده است.

همچنین به طور مداوم از مهمانشهرها و اردوگاههای مراقبتی، سرکشی به عمل می آید و تست تب سنجی از آنها انجام می شود.

استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

۳۰ هزار مهاجر افغانستانی ساکن در گلستان بهره مند از خدمات حمایتی

استان گلستان نیز همچون دیگر استان های مهاجرپذیر، اقدامات مناسبی برای مهاجران و پناهندگان انجام داده و با تشکیل کمیته‌های حل اختلاف، تقویت بنیان های فرهنگی حفظ فرهنگ اقوام، شرایط سکونت و استفاده از امکانات را برای آنان فراهم کرده است.

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد و مهاجران خارجی بیشتر در شرق این استان ساکن هستند .

به گفته اداره اتباع و مهاجران خارجی گلستان، افزون بر ۳۰ هزار تبعه افغانستانی ساکن در این استان از انواع خدمات رایگان پزشکی دردوران کرونا برخوردارند.

حمایت هایی هم در سال گذشته از سیل‌زدگان محله افغان‌آباد گنبدکاووس صورت گرفت که شامل پرداخت اجاره بهای یک سال ۳۵ خانواری بود که منزل آنان بطور کلی در جریان سیل تخریب شده بود.

یک‌هزار و ۸۸۰ نفر از اتباع خارجی سمنان تحت پوشش بیمه سلامت

در استان سمنان نیز یک‌هزار و ۸۸۰ نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت هستند و از خدمات درمانی استفاده می‌کنند که از این تعداد یک‌هزار و ۸۲۰ نفر در گروه آسیب پذیر قراردارد.

کمک معیشتی و بهداشتی رایگان به اتباع خارجی در کرمان

در استان کرمان نیز ۳۵۰ هزار نفر پناهنده از کشور افغانستان ساکن هستند و اقدامات مطلوبی در راستای مقابله و پیشگیری با ویروس کرونا در بین جامعه مهاجرین مقیم انجام گرفته که توزیع پنج هزار بسته بهداشتی و معیشتی بین خانواده های آسیب پذیر درقالب طرح بهبود سلامت از آن جمله است .

به گفته اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان هزینه های بیماران کرونایی رایگان است و اجرای طرح بهبود سلامت اتباع خارجی استان کرمان بازتاب زیادی در رسانه‌ها و محافل بین‌المللی نهادهای دولتی و غیردولتی افغانستان داشت که پیام‌های قدردانی زیادی در این خصوص به استانداری کرمان واصل شد.

با هماهنگی‌های انجام شده با کمیساریای عالی پناهندگان بسته های حمایتی و بهداشتی هم در شهرستان‌های کرمان زرند وسیرجان آغاز شده و ادامه دارد .

استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

روند مطلوب شرایط کار مهاجران افغان

بر اساس آخرین آمار رسمی حدود سه میلیون افغانستانی با مدارک هویتی و بدون مدارک هویتی در ایران زندگی می کنند که به آنها امکان زندگی، کار یا تحصیل در ایران داده شده است.در شرایطی که بسیاری از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای کار پناهجویان اعمال می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده برای هر خانواده پناهجو حداقل یک کارت یا پروانه کار صادر کند.

استان‌ها و خدماتی که به پناهجویان افغان ارایه می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور ۲۰۰ هزار پروانه کار برای افغان‌های شاغل در ایران خبر داد و گفت : بیش از ۳۰ هزار کارفرمای افغانی و ۷۰۰ هزار تبعه غیر مجاز در ایران فعالیت دارند.

محمد شریعتمداری وجود کودکان کار را یک معضل و با قوانین جهانی مغایر دانست و گفت: بیش از ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع غیر ایرانی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی به ایران می‌آیند .

کارفرمایان افغان فعال و تعداد پروانه کار

تعداد اتباع افغان در کشور تعداد کارفرمایان فعال در ایران تبعه غیر مجاز فعال تعداد پروانه های صادره
حدود سه میلیون نفر ۳۰ هزار نفر ۷۰۰ هزار نفر ۲۰۰ هزار پروانه
سخن آخر:

ایران و افغانستان دارای روابط ملت با ملت است که ارتباط ریشه در عمق فرهنگ و اجتماع همدیگر دارند و اکنون نزدیک به ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند.

مردم مهماندوست ایران طی چهل سال گذشته و با وجود تمام مشکلات پذیرای مهاجران از کشورهای همسایه و بخصوص افغانستان بوده‌اند. طبیعی است که کشور ایران نیز همچون دیگر ممالک دنیا جهت حراست از آب و خاک خود قوانین و مقرراتی را به اجرا گذاشته است و با کسانی که به این مقررات بی توجه باشند مطابق قوانین رفتار خواهد کرد.

به اذعان بسیاری وضعیت مهاجران افغان بهتر از هر جای جهان است چرا که مهاجرانی که در جمهوری اسلامی ایران بطور قانونی زندگی می‌کنند به همه خدمات دسترسی دارند و مشغول کار و زندگی خود هستند.

بیشتر افغان هایی که بیش از یک دهه در ایران سکونت داشته اند اذعان می کنند که مهمان نوازی ۴۰ ساله ایرانی ها از مناطق غربی در آذربایجان تا شرق در خراسان و سیستان و بلوچستان و سایر شهرهای کشور که توام با همزیستی مسالمت آمیز و سخاوتمندانه بوده و همواره خاطرات خوش از زندگی در ایران داشته اند و به همین دلیل ایران به اصلی ترین هدف مهاجرت افغان ها طی ده ها سال تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک