معضل سگ‌های سرگردان در تبریز


معضل سگ‌های سرگردان در تبریز

تبریز - ایرنا - حضور گله‌ای سگ‌های سرگردان و ولگرد در مناطق حاشیه‌ای، از جمله معضلات تبریز در سال‌های اخیر است که به بحث اصلی جلسات شورای اسلامی این کلان‌شهر تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، فضای مجازی تبریز در سال های گذشته شاهد بارگذاری و دست به دست شدن گسترده فیلم هایی از تهدید سگ های سرگردان برای شهروندان در مناطقی چون شهرک اندیشه و شهرک های نوساز شمال شرق تبریز بوده است که انتقاد مسوولان ارشد شهری و استانی را به دنبال داشت.

شهروندان تبریزی که این فیلم ها را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند، با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در مدیریت موضوع سگ های سرگردان و ولگرد، بر لزوم درس آموزی از تجربه مناطق دیگر جهان در مواجهه با این موضوع تاکید دارند.

آنان با اشاره به انتشار فیلم چندین مورد از رویارویی بانوان تبریزی با گله سگ های ولگرد که در مواردی به زخمی شدن شهروندان نیز منجر شده است، این سوال را مطرح می کنند که آیا مدیریت شهری تبریز با بودجه سالانه سه چهار هزار میلیارد تومانی از عهده مدیریت موضوع کوچکی بنام «سگ های ولگرد» بر نمی آید.

البته از انصاف نباید گذشت که شهرداری تبریز برای نگهداری و مدیریت سگ های بی صاحب و سرگردان، قراردادی با «پناهگاه پردیس» که یک سازمان مردم نهاد است، منعقد کرده که از منظر انسانی و زیست محیطی، اقدام ارزشمندی محسوب می شود، اما آن گونه که بازخورد افکار عمومی نشان می دهد، این گام برای مدیریت سگ های سرگردان کافی نبوده است.

بنا بر اعلام بهرنگی، کارشناس مرکز بهداشت شهرداری تبریز، پناهگاه پردیس، جمع آوری روزانه سگ‌های ولگرد از سطح شهر تبریز را انجام می دهد و این سگ ها پس از انتقال به پناهگاه، زیر نظر دامپزشکی عقیم سازی، ضد انگل تراپی و نگهداری می‌شوند.

بهرنگی گفت: بر اسا این قرارداد، اکیپ‌های پناهگاه پردیسموظف هستند سگ های سرگردان و بی صاحب را روزانه از سطح تبریز جمع کنند و از شهروندان محترم خواهشمندیم در صورت مشاهده هر سگ ولگرد با سامانه ۱۳۷ شهرداری که ۲۴ ساعته آماده انعکاس پیام شهروندان می‌باشد، تماس بگیرند.

از سوی دیگر، وزارت کشور، پارسال مصوبه‌ای ابلاغ کرد که به تبع آن مسئولان شهرداری موظف شده‌اند تا سگ‌های ولگرد را زنده‌گیری و عقیم‌سازی کنند.

معضل سگ‌های سرگردان در تبریزتصویری از حضور گله ای سگ های ولگرد در یکی از محلات تبریز

شهرداری تبریز در موضوع سگ های ولگرد از تجربه دیگر کلان شهرها استفاده کند

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه شرایط رسیدگی به سگ‌های بلاصاحب در این شهر مناسب نیست، گفت: مردم از حضور گله‌ای سگ‌ها در مناطق مسکونی گله‌مند هستند و باید به این موضوع از نظر کارشناسی رسیدگی شود.

محرم محمدزاده، افزود: نگهداری سگ‌ها در پناهگاه‌ حیوانات به صورت‌ گله‌ای، کاری اشتباه و منسوخ است و باید فکری اساسی برای ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب کرد.

وی با اشاره به اینکه سگ‌های بلاصاحب به معضلی برای مدیریت شهری و شهروندان تبریز تبدیل شده است، اظهار داشت: تجربیات موفقی در سایر شهرهای دنیا از جمله استانبول در خصوص ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب وجود دارد که شهرداری ‌می‌تواند از تجربیات آن ها برای ساماندهی این سگ ها استفاده کند.

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب‌ باید دقت کرد، زیرا که این حیوانات نباید در شرایط غیراستاندار زنده‌گیری و نگهداری شوند.

محمدزاده، ادامه داد: هدف ما در ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب، کار اصولی است، به نحوی که هم مردم راضی باشند و هم خطری سگ‌های ولگرد را تهدید نکند و شهرداری باید روشی برای مدیریت این موضوع پیدا کند.

دهکده اقماری نگهداری سگ های سرگدان ایجاد شود

دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه در زمان حاضر معضل سگ‌های بلاصاحب در تبریز کاملا مشهود است، گفت: شهروندان وقتی حضور سگ‌ها را در شهر می‌بینند، نسبت به عملکرد شهرداری و شورا بدبین‌ می‌شوند.

غلامحسین مسعودی ریحان، با بیان اینکه هیچ شهری در کشور در موضوع سگ های بلاصاحب موفقیت مناسبی نداشته است، افزود: باید با شهرهای همجوار هماهنگی و همکاری کرد تا تفاهم نامه‌ای امضا و دهکده سگ‌های بلاصاحب ایجاد شود و خدمات نگهداری و عقیم سازی در این مجموعه ارائه شود.

عضو دیگر کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه باید آمار دقیقی از سگ‌های بلاصاحب شهر تهیه شود، گفت: باید دید چه عاملی سگ‌های ولگرد را به شهر می‌کشاند و این منابع را مدیریت کرد.

سعید دباغ نیکو خصلت، افزود: تا زمانی که مدیریت و برنامه مناسبی برای موضوع سگ‌های ولگرد وجود نداشته باشد، نمی‌توان آن ها را کنترل کرد و همواره با این معضل دست به گریبان خواهیم بود.

جمع آوری ۹۰۰ سگ ولگرد در تبریز

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ گلاده‌ سگ‌ ولگرد از فروردین ماه امسال جمع آوری شده است، گفت: در برخی مواقع شهروندان با ما همکاری نمی‌کنند و برخی مشکلات اجتماعی مانع فعالیت می‌شود.

محمدرضا قربانیان تبریزی، افزود: برخی‌ از شهرهای همجوار سگ‌های ولگرد جمع آوری شده را در تبریز رها می‌کنند که به شدت با این موضوع برخورد می‌ شود.

معضل سگ‌های سرگردان در تبریزژیلا پورایرانی، مدیر پناهگاه پردیس، ویژه نگهداری سگ های بی صاحب در تبریز

علل افزایش شمار سگ های بی صاحب چیست؟

مدیر پناهگاه پردیس نیز درباره معضل سگ های ولگرد و جمع آوری آنها گفت: اینکه همه می‌گویند که سگ‌ها زیاد شده و در تبریز زیاد دیده می‌شود، چند دلیل دارد؛ موقعیت جغرافیایی تبریز، رهاسازی‌های غیراصولی سگ ها از طرف کارگاه‌ها، افزایش ساخت و سازها و شهرک‌سازی‌ها در مناطق رشدیه و نگهداری حیوانات از جمله دلایل افزایش سگ های سرگردان در شهر می‌باشد.

ژیلا پورایرانی افزود: مردم وقتی با شماره ۱۳۷ تماس می‌گیرند، بلافاصله ناظر شهرداری‌ها، مناطق پاک‌سازی را تعیین می‌کند که ما در این میان، فقط اکیپ اعزام می‌کنیم.

وی اظهار کرد: سگ ها را برای تامین امنیت کارگاه های عمرانی نگه می‌دارند و سگ‌ها نیز در آن مکان ها زاد و ولد کرده و بعد از پایان فعالیت کارگاه ها از یک کارگاه چندین سگ و توله سگ بی صاحب بیرون می آید.

مدیر پناهگاه پردیس، غذارسانی داخل شهری توسط مردم را از دیگر عوامل افزایش سگ های بی صاحب در سطح شهر تبریز عنوان کرد و گفت: از حامیان حیوانات بی‌سرپرست خواهشمندم تا غذاها را داخل شهر توزیع نکنند، زیرا غذاسازی باید خارج شهر و حومه شهر باشد؛ از این‌رو باید کانون‌هایی در حومه شهر ایجاد شود تا غذارسانی‌ها به آن منطقه داده شود و سگ ها برای سیر کردن شکم‌شان به آن کانون‌ها مراجعه کنند و دیگر به شهر نزدیک نشوند.

پورایرانی به لزوم وجود درپوش در باکس‌های زباله نیز تاکید کرد و ادامه داد: اگر باکس‌ها درپوش داشته باشند، دیگر حیوانات نمی‌توانند به راحتی به زباله‌ها دسترسی داشته باشند، زیرا در هر کجا دسترسی به غذا آسان‌تر باشد، همانجا زاد و ولد نیز خواهد بود و در نتیجه تعداد حیوانات افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر پسماندها تاثیر بسزایی در افزایش تعداد جمعیت حیوانات بدون صاحب، مخصوصاً سگ‌ها دارد.

وی رهاسازی سگ‌های بی صاحب توسط شهرداری‌های اطراف تبریز را از دیگر علل افزایش شمار آنها در سطح این کلان شهر ذکر کرد و گفت: آنها می‌دانند که در تبریز پناهگاه حیوانات بدون صاحب وجود دارد و این کار ما را چند برابر افزایش داده و سخت‌تر کرده است.

وی از توله‌کُشی‌های غیر اصولی در باغات به عنوان علت دیگر افزایش تعداد سگ های ولگرد در تبریز نام برد و افزود: برخی افراد دو حیوان با جنس نر و ماده را به باغ‌ها می‌آورند تا در آن جا زاد و ولد کنند و بعد از بزرگ شدن توله‌ها، ماده‌ها را رها کرده و نرها را نگه می‌دارند و این باعث می‌شود تا ماده‌ها وارد چرخه طبیعت شوند و به هنگام دسترسی به غذا زاد و ولد کنند.

پورایرانی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل برخی تبلیغات منفی، اکیپ‌های پناهگاه پردیس مورد توهین قرار می گیرند، کتک می خورند و تهدید می شوند، تشریح کرد: ما در جمع آوری سگ های سرگردان با 2 طیف از افراد مواجه هستیم؛ دوستداران حیوانان اجازه نمی‌دهند تا اکیپ‌های ما حیوانات را از سطح شهر جمع‌آوری کنند و مدعی هستند حیوانات باید آزادانه زندگی کنند و از طرف دیگر برخی افراد هم نمی‌خواهند حتی یک سگ هم در منطقه زندگی‌شان ببینند.

مدیر پناهگاه پردیس با اشاره به سابقه 15 ساله اش در زمینه حقوق حیوانات، توضیح داد؛ افزایش تعداد سگ های ولگرد در سطح شهر یک معضل و حذف کامل آن نیز معضلی دیگر محسوب می‌شود، از این‌رو باید یک نقطه عطف و تعادلی از نظر زیست محیطی و اکوسیستم ایجاد کنیم، زیرا اگر ما تمام سگ ها را جمع‌آوری کنیم، جمعیت حیوانات دیگر، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در جامعه ما فرهنگ‌سازی در باب رفتار درست با حیوانات شهری وجود ندارد؛ در حالی که یک تعداد از روی دلسوزی، تعداد سگ‌ها را افزایش می‌دهند، تعدادی دیگر از روی دشمنی با آنها و به خطر انداختن زندگی حیوانات بلاصاحب، قصد نابودی‌شان را دارند.

پور ایرانی، نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه رفتار صحیح و اصولی با تمامی حیوانات را بسیار اساسی دانست و گفت: مثلا اگر شهروندی در شهر با گله‌ای از سگ‌ها روبه‌رو می‌شد، باید بداند که چه رفتاری کند که مورد حمله سگ‌ها قرار نگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس