نماینده یزد و اشکذر در مجلس: برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد


نماینده یزد و اشکذر در مجلس: برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد

یزد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی قوانین کشور به دلیل فقدان کار کارشناسی و نیز برخی هم به دلیل گذشت زمان دیگر کاربرد ندارد و نیازمند اصلاح است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد، محمدصالح جوکار در نشستی با مدیران دستگاه های این نهاد در استان ، این امر را یک مانع اساسی برای توسعه و پیشرفت کشور برشمرد و افزود: مجلس مرکز نظارت و قانون گذاری است.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور قرار داریم و قرار است برنامه هفتم توسعه نیز تدوین شود و مجلس باید نواقص قوانین موجود را رفع و قوانین لازم را برای توسعه تدوین کند تا حرکت دولت در مسیر منطقی و ریل گذاری شده پیش برود.

جوکار اصلاح قانون در حوزه تجارت که یک دهه از آن گذشته است را مصداقی برای اصلاح قوانین دانست و اظهار کرد: در برخی موارد هم دچار تعدد قانون هستیم و برای هر موضوع کوچک قانون و یا قانون موقت وضع شده است؛ در حالیکه نیازی به قانون نبود و انجام آن در حیطه وظایف دستگاه های اجرایی است.

وی خواستار ارایه پیشنهاد دستگاه های اجرایی استان در مورد قوانینی که باید اصلاح شود، شد و گفت: دستگاه ها در حوزه هایی که نیاز به اصلاح قوانین دارد را با ذکر دلایل مکتوب و ارسال کنند.

مردم یزد باید از منافع معادن استان منتفع شوند

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به قانون یک درصد عوارض فروش معادن بر پیگیری مطالبات استان در این بخش تاکید کرد و افزود: یزد، استان معدنی است و بهره برداران معادن از استان بهره می برد و مردم هم باید از منافع حاصل از فعالیت های معدنی منتفع و این حق مردم است.

جوکار ادامه داد: همچنین بسیاری از طرح های استان مانند انتقال آب به اعتبار هنگفتی نیاز دارد که باید منابع آن از ظرفیت ها و سرمایه های استان تامین شود.

وی با انتقاد از نبود انتقال حساب های معادن استان به یزد تصریح کرد: وجود حساب های معادن به خصوص معادن بزرگ در تهران قابل قبول نیست این حساب ها باید به استان منتقل و یزد از تمام مزایای حاصل از آن و پرداخت مالیات منتفع شود.

شرایط کرونا اقتصاد و تولید را در جهان تضعیف کرد

جوکار در ادامه شرایط کرونا و تاثیر آن را بر حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد یادآور شد و با بیان اینکه بیماری یادشده ، موضوعی بین المللی است گفت: شیوع این ویروس اقتصاد و تولید را در جهان تضعیف کرد و بخشی از آن نیز به کشور ما برمی گردد.

وی ادامه داد: علی رغم مشکلات، این شرایط فرصت های خوبی را پیش روی برخی کشورها گذاشت و ما نیز باید از آن استفاده کنیم؛ هرچند در این مدت صادرات نداشتیم اما از این دوره عبور خواهیم کرد و باید با برنامه ریزی درست بتوانیم از فرصت های آن به خوبی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل تحریم ها درآمد ارزی و انتقال ارز به داخل کشور با مشکلاتی مواجه است، گفت: امروز مصارف ارزی ما بیشتر از آنچه در اختیار ماهست ،می باشد و با توجه به مشکلات بی ثباتی و کاهش ارزش ریال باید از منابع و فرصت های داخلی به خوبی استفاده کنیم.

سیاست دولت در فروش اموال مازاد با نظارت دقیق عملیاتی شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ، خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه اقتصادی شد و گفت: سیاست دولت در فروش اموال مازاد باید با دقت و نظارت دقیق و کار کارشناسی عملیاتی و اولویت ها مد نظر قرار گیرد تا ضررهای آن به حداقل برسد.

جوکار خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی طرح‌ها و پروژه های نیمه تمام در کشور وجود دارد که اعتبار آن باید با فروش اموال مازاد دولتی و یا از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی تامین شود.

سپرده های استانی در مسیر سرمایه گذاری های استان مصرف شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس خواستار شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان شد و گفت: باید منابع بانکی استان در اختیار این بخش قرار گیرد و اینکه منابع بانکی ما در اختیار دیگر استان ها قرار گیرد، اشتغال و نرخ بیکاری را تهدید خواهد کرد.

این نماینده استان یزد افزود: همچنین در شرایط کرونایی از اینکه به برخی واحدهای صنعتی فشار وارد کنیم تا تعطیل شود این کار به نفع استان و بانک نیست و باید با تعامل با واحدهای صنعتی، فرصت لازم برای بازپرداخت معوقه واحدهای تولیدی و صنعتی که در شرایط کرونایی دچار مشکل شدند را فراهم کرد تا دچار ورشکستگی و تعطیلی نشود.

بین درآمد و هزینه استان تعادل برقرار شود

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در خصوص وضعیت درآمدهای استان با انتقاد از بالا بودن میزان درآمد مصوب و افزایش میزان مالیات های مصوب در استان بر تعامل با مودیان مالیاتی به خصوص در شرایط فعلی کرونایی تاکید کرد و گفت: یزد به لحاظ درآمدی در کشور رتبه ۱۲ را داراست؛ اما به لحاظ هزینه در رتبه ۲۳ قرار دارد که این ۲ هیچ تناسبی با هم ندارند و باید پیگیری لازم برای متعال کردن آن انجام شود.

وی بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی در استان تاکید کرد و یادآور شد: البته با توجه به تحریم ها و پایین بودن درآمدهای نفتی، دولت باید درآمد خود را از محل مالیات تامین کند؛ اما اینکار باید با شناسایی فرار مالیاتی محقق شود و دولت به سراغ آنها برود تا فشاری برای مودیان مالیاتی خوش حساب وارد نشود.

لزوم ارائه تسهیلات بیشتر به تجار و بازرگانان در گمرکات استان یزد

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ارایه تسهیلات بهتر به تجار و بازرگانان در گمرک تاکید کرد و گفت: باید شرایط صادرات و واردات در استان تسهیل شود تا بازرگانان تمایل بیشتری به صادرات کالاهای خود از یزد داشته باشند.

جوکار اضافه کرد: توسعه صادرات مباحث جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید گمرک استان تقویت و تسهیلات لازم در نظر گرفته شود و صادرات و واردات از مبادی گمرکات یزد انجام شود.

اقتصاد ایران یارانه ای و سنتی است

این نماینده مجلس تدوین نقشه راه سرمایه گذاری در استان را کاری ارزشمند در جهت تحول در حوزه سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری باید طوری باشد که سود سرمایه گذاری نیز تضمین شود.

جوکار، اقتصاد ایران را از لحاظ درآمد اقتصادی وابسته به یارانه و سنتی دانست و گفت: واحدهای داریم اگر یارانه آنها قطع شود ورشکسته و تعطیل می شود.

وی بر تقویت اقتصاد دانش بنیان و تکیه بر فناوری اطلاعات که دنیا هم برای آن سرمایه گذاری می کند ،تاکید کرد و گفت: باید به صنعت نرم افزاری روی آوریم؛ چرا که صنعتی سخت افزاری نمی تواند مشکلات ما را حل کند.

لزوم تقویت فرهنگ پرداخت بیمه و اعتمادسازی

جوکار با بیان اینکه در بخش بیمه ها باید فرهنگ سازی انجام و اصل اعتماد سازی تقویت شود ،خاطرنشان کرد: نبود رویکرد مردم به پرداخت حق بیمه، ناشی از بی اعتمادی آنها است و ما این موضوع را در بخش کشاورزی شاهد هستیم و کشاورزان نسبت به پرداخت حق خسارت اعتماد چندانی ندارند و آن را یک شعار تلقی می کنند.

سیمای اقتصادی استان یزد در یک نگاه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد نیز با تشریح سیمای کلان اقتصاد استان گفت: بر اساس شاخص های کلان اقتصادی، یزد در برخی شاخص ها بالاتر از میانگین کشوری و در برخی شاخص ها پایین تر است.

علی نمازی افزود: بر اساس آخرین آمار، محصول ناخالص داخلی استان ۲۶ هزار میلیارد تومان است که این رقم ۱.۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است و از این نظر یزد رتبه ۱۶ را در کشور دارد.

وی سرانه محصول تولید ناخالص داخلی استان یزد را ۲۳.۴ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در این زمینه رتبه سوم را در سطح کشور داریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تصریح کرد: سهم اشتغال استان در بخش های صنعت ۴۳.۷ درصد، کشاورزی هفت درصد و خدمات ۴۹.۹ درصد است که به ترتیب رتبه های اول، ۲۸ و ۱۲ را در کشور داریم.

وی ضریب جینی نقاط شهری استان را که توزیع درآمد در نقاط شهری را مشخص می کند رتبه دهم در کشور اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری در استان یزد ۱۳.۲ درصد است.

نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد، وضعیت شاخص ملی امنیت سرمایه گذاری استان در کشور را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: در زمینه فضای کسب و کار این منطقه در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

مدیران دستگاه های استانی وزارت اقتصاد در این نشست با ارایه گزارشی از عملکرد و فعالیت های خود، پیشنهادات و خلاء های قانونی حوزه کاری را اعلام و خواستار تصویب و اصلاح قوانین برای برون رفت از مشکلات فراروی سیستم های دولتی شدند.

همچنین معاونان اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گزارشی از موفقیت ها و پیشرفت های این اداره کل در حوزه های اقتصادی، سرمایه گذاری و مالی ارایه کردند.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۴۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر هشتم تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۴۰۶ نفر بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۱۸۳ هزار و ۳۱۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، همچنین ۲ هزار و ۹۴۶ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۱۰ هزار و ۸۶۹ مورد آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی