خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری


خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری

خوزستان قطب پرورش اسب اصیل عرب، کهن‌ترین و تنها نژاد تقریبا خالص این گونه است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اسب عرب در امتداد بین‌النهرین، عراق، سوریه، قسمت‌هایی از ایران و شبه‌جزیره عربستان وجود دارد. برخی نیز این نژاد را به چهار هزار و ۵۰۰ سال پیش مرتبط می‌دانند که از خاورمیانه و نواحی بیابانی یا نیمه‌بیابانی این منطقه آمده است.

آبادان نیز از شهرهایی است که نخستین باشگاه حرفه‌ای پرورش اسب در آن راه‌اندازی شد و این باشگاه عمری برابر با پالایشگاه آبادان دارد.

برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب در شوشتر

به موازات پرورش اسب، میدان سوارکاری آبادان نیز همانند دیگر امکانات این شهر قدمت و فعالیت بسیار داشته و مسابقات کورس اسبدوانی زیادی در این میدان برگزار می‌شده است. همچنین این میدان محلی برای نگهداری اسب‌ها بوده است.

تولید و پرورش اسب مسابقه در آبادان

علاقه‌مندی مردم بومی این منطقه به اسب سبب شده آبادان تبدیل به قطب بزرگ سوارکاری در ایران شود.

توجه به رشته سوارکاری در آبادان

سوارکاری از رشته‌هایی است که در چند دهه اخیر مورد توجه آبادانی‌ها قرار گرفته، با این وجود می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به شمار آورد، این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته است.

خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری

پرورش اسب‌های مسابقه در آبادان

در حدفاصل شهرهای خرمشهر و آبادان میدان اسب‌سواری قرار دارد، مکانی قدیمی که از استانداردهای خوبی برخوردار است.

میدان مسابقه در دشتی بزرگ و در مجاورت فرودگاه و باشگاه اسب سواری شرکت نفت قرار دارد، محلی باز و وسیع که دور تا دور آن را به وسیله فنس جدا کرده‌اند.

یکی از مالکان اسب در آبادان گفت: منطقه آزاد اروند از امکانات بالایی برای پرورش اسب برخوردار است و در این زمینه با وجود ۱۵ باشگاه سوارکاری توانسته در زمینه‌های پرورش و نگهداری و البته برگزاری مسابقات، فرصت شغلی ایجاد کند.

خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری

تولید و پرورش اسب مسابقه در آبادان

او در خصوص علاقمندی شهروندان آبادانی به پرورش اسب افزود: هزینه نگهداری و درمان اسب در باشگاه‌ها بسیار گران است.

منسوخی، رئیس هیات اسب‌سواری شهرستان خرمشهر گفت: در هر باشگاه اسب‌سواری بستگی به بزرگی و کوچکی آن باشگاه، ۱۵ تا ۳۰ نفر بطور مستقیم و ۴۵ نفر نیز به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

او افزود: هزینه بزرگ کردن هر کره‌اسب با توجه به ماده و نر بودن آن سالیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است.

احمدرضا ضرغامی، مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند نیز گفت: پیست سوارکاری این شهرستان، اولین پیست گرد با استاندارد جهانی در کشور به شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او درمورد ظرفیت‌های آبادان در رشته سوارکاری افزود: این شهرستان ظرفیت لازم برای میزبانی مسابقات بین‌المللی سوارکاری را دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: منطقه آزاد اروند هم امکانات مطلوبی را برای پرورش اسب مسابقه مهیا کرده است.

صادرات اسب مسابقه‌ای

به علت مشکلات دامپزشکی و قرنطینه، صادرات سرنخ کور صنعت اسب در کشور بود، اما در سال ۹۸ با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه اروپا و ترکیه، صادرات اسب از ایران آغاز شد و اولین اسب مسابقه، حدود ۹ هزار دلار برای کشور ارزآوری کرد.

خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری

تولید و پرورش اسب مسابقه در آبادان

رئیس هیات اسب‌سواری خرمشهر گفت: یزد اولین استانی بوده است که اسب اصیل عرب را از آبادان خریداری کرده است. رفسنجان، تهران و کرج نیز به ترتیب شهرهایی هستند که از این شهر اسب خریداری می کنند.

مشخصات اسب اصیل عرب

اسب اصیل بدون نقص است و خصوصیات آن در حالت او نمایان است. اسب اصیل باید خصوصیات ویژه خود را نشان دهد به طوری که به محض دیدن آن بیننده بتواند بگوید که این یک اسب اصیل است.

اسب‌های عرب رنگ‌های مختلف دارند. هیچ رنگی به رنگ دیگری در داوری ارجحیت ندارد. پوست اسب باید نازک باشد و اسبی که هیجان‌زده یا تمرین کرده باشد رگ‌هایش به سرعت نمایان می‌شود. موها باید ظریف و لطیف و پاها نسبتاً تمیز باشند. این‌ها بخشی از معیارهای امتیازدهی توسط داوران برای انتخاب اسب زیبا است.

اسب اصیل عرب، اسبچه خزر، ترکمن، کرد و دره شوری، از نژادهای اسب ایرانی بشمار می‌روند.

ابعاد گردشگری و صنعتی پرورش اسب

بطور میانگین با کسر هزینه‌ها سالیانه هر باشگاه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان درآمد دارد که نشان از این صنعت پرسود ورزشی دارد.

منسوخی رئیس هیئت اسب‌سواری خرمشهر در بخش دیگری گفت: بعد دیگر پرورش اسب بعد گردشگری و صنعتی آن است که با گسترش باشگاه‌های متعدد خصوصی و یا حتی دولتی در منطقه آزاد اروند افراد علاقه‌مند می‌توانند در این مکان‌ها حضور پیدا کنند و لحظات مفرحی را بگذرانند.

خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری

تولید و پرورش اسب مسابقه در آبادان

رییس هیات سوارکاری خرمشهر گفت: صنعت اسب در دنیا همواره یکی از صنایع درآمدزا بوده و افراد زیادی به نگهداری و پرورش اسب مشغول هستند.

درآمد سرشار رشته اسبدوانی بر اقتصاد کشورها

اسبدوانی از پر رونق‌ترین ورزش‌ها در آمریکا، انگلستان، استرالیا و امارات به شمار می‌رود و سالانه مسابقات زیادی در تمامی فصول در این کشورها برگزار می‌شود که برگزاری این مسابقات، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده می‌کند.

مسابقات سالیانه کنتاکی و بریدر کاپ، دو رویداد مهم اسبدوانی است که به صورت سالانه در آمریکا برگزار می‌شود. صنعت اسب در استرالیا نیز از جایگاه ویژه و اصالت خوبی برخوردار است، شهر ملبورن از دیدگاه ورزشی بسیار فعال است و بزرگترین مسابقات اسبدوانی استرالیا با نام ملبورن کاپ در این شهر برگزار می‌شود.

انگلیس نیز دارای دانشگاهی مجزا در زمینه علوم صنعت اسب است که به صورت بسیار تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند و از این جمله می‌توان به کالج دانکستر انگلستان اشاره کرد.

عمر ورزش اسب‌سواری و توسعه آن به شکل حرفه‌ایی در منطقه خلیج فارس به خصوص در میان کشورهای عربی همسایه، تقریبا به یک دهه اخیر بازمی‌گردد.

خوزستان قطب پرورش اسب‌ اصیل عرب | جاذبه‌ای برای ورزش و گردشگری

مسابقات سوارکاری در ایران

مسابقات سوارکاری در ایران نیز برگزار می‌شود، استان گلستان و منطقه ترکمن صحرا از توانمندترین مقاصد گردشگری ورزشی کشور در زمینه برگزاری مسابقات اسب دوانی با سه پیست بین‌المللی و ملی است و طرفداران زیادی در منطقه داشته و از توانمندی‌ها و جاذبه‌های مهم گردشگری ورزشی استان گلستان برای توسعه گردشگری ورزشی و جذب تعداد زیادی گردشگر محسوب می‌شود.

در منطقه آزاد اروند نیز سالانه مسابقات متنوع سوارکاری برگزار می‌شود.

پرورش اسب اصیل عرب در شهرهای اهواز، دزفول، سوسنگرد، شادگان، دشت آزادگان و آبادان در حال اجراست.

۵ هزار نفر در ۳۰۰ باشگاه اسب‌سواری در کشور بطور مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند که استان‌های تهران، خوزستان، گلستان، یزد و خراسان شمالی بیشترین آمار را در این زمینه دارند.

کد خبر 526552

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان