کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!


کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

راهی که کیا طی یک دهه اخیر طی کرده شگفت‌انگیز است. زمانی بود که کیا به عنوان یک برند ارزان‌قیمت با محصولاتی کوچک و بی حاشیه شناخته می‌شد؛ اما کره‌ای‌ها بی‌سروصدا و پایدار به رده‌های بالایی صنعت خودرو رسیده‌اند. سبد محصولات کراس اوورهای این شرکت رقیب سرسختی برای برندهای مشهور شده است. نسل جدید کیا … The post کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی...

راهی که کیا طی یک دهه اخیر طی کرده شگفت‌انگیز است. زمانی بود که کیا به عنوان یک برند ارزان‌قیمت با محصولاتی کوچک و بی حاشیه شناخته می‌شد؛ اما کره‌ای‌ها بی‌سروصدا و پایدار به رده‌های بالایی صنعت خودرو رسیده‌اند. سبد محصولات کراس اوورهای این شرکت رقیب سرسختی برای برندهای مشهور شده است. نسل جدید کیا تلوراید فروش خوب داشته و در واقع مقامات این برند از آن به عنوان سلوراید (استفاده از واژه Sell) یاد می‌کنند.

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

دیگر بخشی که کیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد طراحی است. بکارگیری طراح اسبق فولکس یعنی پیتر شرایر همه‌چیز را تغییر داده است. کیا در زمان استخدام او تصمیم گرفت با محصولی به نام موهاوی یا بورگو وارد کلاس شاسی بلندهای بدنه روی فریم شود.

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

موهاوی یک شاسی‌بلند واقعی با پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر و توانایی‌های آفرود مطلوب می‌باشد. اگرچه استایل این خودرو ساختارشکن نبوده اما به خاطر سادگی خود زیبایی خاصی دارد.

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

موهاوی در آمریکا به عنوان خودروی مدل سال ۲۰۰۸ و با سه تریم LX، EX و لیمیتد عرضه شده است. مدل LX از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده اما پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری به‌صورت استاندارد در نسخه لیمیتد وجود داشته است. قدرت پیشرانه ۸ سیلندر برابر با ۳۷۸ اسب بوده و حتی نمونه ۶ سیلندر نیز قدرت مناسب ۲۳۸ اسبی داشته است. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخ های عقب یا تمامی چرخ ها منتقل کرده است.

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

دیگر ویژگی موهاوی صندلی‌های ردیف سوم آن بوده است. از جمله تجهیزات استاندارد این شاسی‌بلند می‌توان به ورود بدون کلید، پورت‌های USB و آی‌پاد و رادیوی ماهواره‌ای اشاره کرد. در نسخه EX سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، ساب ووفر و… دیده می‌شود درحالی‌که نسخه‌های لیمیتد از صندلی‌های چرمی و گرم شونده، رینگ‌های متمایز و ناوبری جی‌پی‌اس سود برده‌اند.

در کل موهاوی پکیجی عالی مخصوصاً برای افرادی بوده که علاقه زیادی به شاسی بلندهایی با قیمت مناسب دارند.

اما نقطه‌ضعف اصلی این خودرو مصرف سوختش بوده است. مدل‌های ۶ و به ویژه ۸ سیلندر از نظر مصرف سخت وضعیت خوبی ندارند و این درست زمانی حس شد که قیمت سوخت در آمریکا افزایش یافت. حتی فورد نیز با محصولاتی همچون فیستا خواست با این موضوع کنار بیاید.

کیا موهاوی، شاسی‌بلندی عالی در زمانی اشتباه!

پس از فروش بسیار پایین در آمریکا کیا تصمیم گرفت موهاوی را پس از مدل سال ۲۰۰۹ حذف کند. نزدیک‌ترین جایگزین این خودرو دومین نسل کیا سورنتو بوده است. هنوز هم برخی مدل‌های کارکرده موهاوی در آمریکا برای فروش عرضه شده‌اند که اکثر آن‌ها به پیشرانه ۶ سیلندر مجهز بوده و کارکردهای بالایی دارند.

اما ما یک دستگاه موهاوی ۸ سیلندر لیمیتد را با قیمت ۶۳۰۰ دلار یافتیم. با توجه به تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد این خودرو در شرایط نسبتاً خوبی بوده هرچند کارکرد ۲۶۷ هزار کیلومتری دارد و قبلاً در دست ۴ نفر بوده است؛ اما اگر به دنبال یک شاسی‌بلند فول سایز ارزان با سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه‌ای قابل‌اعتماد هستید موهاوی ارزش نگاه کردن را دارد. در ایران می‌توان موهاوی V8 مدل ۲۰۱۳ را به شرط سلامت کامل با قیمتی حدود ۸۶۰ میلیون تومان پیدا کرد. این در حالی است که مثلاً مدل V6 سال ۲۰۱۰ آن هم حدود ۵۹۰ میلیون فروخته می‌شود.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید