روسیه هرگونه نشتی در نیروگاه‌های هسته‌ای خود را رد کرد


روسیه هرگونه نشتی در نیروگاه‌های هسته‌ای خود را رد کرد

مسکو - ایرنا- شرکت «روس انرگو اتم» زیرمجموعه شرکت دولتی «روس اتم» در واکنش به گزارش برخی رسانه‌های غربی هر گونه مشکل و نشتی مواد رادیواکتیو در نیروگاه‌های هسته ای خود را رد کرد.

سخنگوی شرکت دولتی «روس انرگواتم» (شرکت اداره کننده نیروگاه های هسته ای روسیه) بدون ذکر نام به خبرگزاری‌های دولتی روسیه گفته است: هیچ گونه انحراف در شرایط ایمنی استفاده از نیروگاه های هسته ای در شمال غرب روسیه در ماه ژوئن وجود نداشته است و شرایط رادیواکتیوی منطقه هم عادی است.

گفتنی است برخی رسانه های روسیه و اوکراین اعلام کردند که در اوایل ماه گذشته میلادی سازمان های ایمنی هسته ای و رادیواکتیو سوئد، نروژ و فنلاند در هوای مناطق شمال اروپا مقادیری ایزوتوپ دارای تشعشعات رادیواکتیو یافتند که منشاء راکتوری داشت.

در گزارش این رسانه ها ازجمله ریانووستی گفته شد که مطابق اطلاعات انستیتو ملی سلامتی و حفظ محیط زیست هلند، این ایزوتوپ ها از طرف روسیه منتشر شده است و علت آن خرابی در سیستم محفظه سوخت هسته ای در یکی از نیروگاه های هسته ای بود.

در همین حال امروز ایستگاه کنترل رادیواکتیو هارکوس اداره محیط زیست استونی اعلام کرد که در هوا ایروتوپ های سزیم وکبالت در مقادیر کم بدست آمده است که برای سلامتی انسان مضر نیست.

به گزارش ریانووستی، اورماس رینسال وزیر امور خارجه استونی هم با همتایان خود در فنلاند، لیتوانی و لتونی درباره انتشار ایزوتوپ های رادیواکتیو در هوای منطقه گفت وگو کرده است.

اخبار در خصوص حوادث اتمی در روسیه به دلیل فاجعه چرنوبیل همواره حساسیت برانگیز بوده است.

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ ماه آوریل ۱۹۸۶ بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن حدود ۲۸ نفر در دم جان باختند. شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در ۱۲۰ کیلومتری شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

دولت شوروی سابق که از انفجار نیروگاه چرنوبیل غافلگیر شده بود، سه روز پس از حادثه، خبر آن را اعلام کرد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز برای اقدامات امدادی و رفع پیامدهای آن از مناطق و جمهوری‌های مختلف شوروی وقت به محل اعزام شدند.
بر اثر این سانحه، ۱۷ کشور اروپایی دچار آلودگی شدند، ۲۳ درصد قلمرو بلاروس،۱۰ درصد خاک اوکراین و حدود ۲ درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا