تدبیر دولت برای افزایش تخت‌های بیمارستانی در روزهای کرونایی هرمزگان


تدبیر دولت برای  افزایش تخت‌های بیمارستانی در روزهای کرونایی هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان از جمله استان هایی است که از نظر شاخص های بهداشت و درمان با کمبودهای بسیاری در سالیان گذشته مواجه بوده، که این نیازها در دولت تدبیر و امید به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و این بخش هم اکنون در مسیر رشد و توسعه قرار دارد.

یکی از نیازهای مبرم هرمزگان در آن سالها، کمبود بیش از یک هزار تخت بیمارستانی بوده، کمبودی که اگر مورد بررسی و توجه در دولت تدبیر و امید قرار نمی گرفت، امروز به فاجعه و بحرانی بزرگ در روزهایی کرونایی هرمزگان تبدیل می شد و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره سلامت این استان وارد می کرد.

طی سالیان گذشته مردم هرمزگان در بحث سلامت به ویژه در مناطق غربی و شرقی با مشکلات عدیده ای روبرو بودند به گونه ای که برای گرفتن یک ام آر آی باید گاهی اوقات یک تا سه ماه در نوبت می ماندند و یا به استان های دیگر مراجعه می کردند که امروز نه تنها این مشکل حل شده بلکه امکانات بسیار خوب دیگری در این مناطق مستقر شده است.

در حال حاضر استان هرمزگان دارای ۱۷ بیمارستان دولتی با بیش از یک هزار و ۱۵۰ تخت فعال است و طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، این استان در این روزها که شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا و لزوم بستری تعدادی از آنها در مراکز درمانی است، با کمبود تخت مواجه نمی باشد و دارو و تجهیزات درمانی به میزان کافی برای درمان بیماران در استان وجود دارد.

هرمزگان از جمله استان هایی است که روند توسعه بهداشت و درمان آن در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بسیار شتابان و پرسرعت بوده ، اگرچه هنوز با رسیدن به استانداردها فاصله داریم، اما مسیر حرکتی، مسیر درستی بوده و به طور یقین در صورت حمایت و برنامه ریزی های صحیح در آینده ای نزدیک به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

دولت تدبیر و امید در هفته های اخیر نیز نگاه ویژه ای به توسعه بخش بهداشت و درمان هرمزگان داشته و اعتبارات قابل ملاحظه ای به آن اختصاص داده اما در مقابل مردم شرایط این روزهای کرونایی درک کنند که افزایش تجهیزات بیمارستانی تا اندازه ای صورت می گیرد و امروز از استاندارد گذشته است.

این وضعیت نشان می دهد که با وجود افزایش ظرفیت های تخت ها، مردم هم برای حفظ سلامت خود و هموطنان تلاش نمی کنند و هر روز تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان بیشتر می شود بطوریکه وضعیت قرمز و مسوولان بهداشت و درمان می گویند تعداد بستری ها از ترخیصی ها بیشتر شده ؛ لذا رعایت فاصله گذاری اجتماعی بخصوص در مکانهای عمومی و همچنین شرکت نکردن در دورهمی ها، عروسی و عزا به شکست کرونا کمک می کند.

کرونا این روزها از کودک ۱۱ ماهه تا پیر مرد ۹۰ ساله در استان را هدف قرار داده و به نحوی شده که بازهم طبق اظهار رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از هر دو آزمایش ، یک نفر در استان موارد مثبت کرونا دارد بنا براین شرایط بسیار سخت و پیچیده شده و برای در امان ماندن از این بیماری هیچ مکانی جز درخانه ایمن نیست.

بهره برداری از یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حمایت دولت از بخش بهداشت و درمان هرمزگان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در استان تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: بیمارستان ۵۳۱ تخت خوابی، بیمارستان شریعتی، بیمارستان کودکان و بیمارستان ستاره خلیج فارس بندرعباس و همچنین بیمارستان میناب از مهم‌ترین طرح‌های درمانی در دست اجرای استان است.

وی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید همواره توجه ویژه ای به حوزه بهداشت و درمان هرمزگان داشته و در این روزها که این استان در وضعیت قرمز از نظر ابتلا به کرونا قرار دارد، چتر حمایتی دولت در این منطقه گسترده تر شده است.

فرشیدی اظهار داشت: با بهره برداری از یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی تا پایان دولت دوازدهم، شاخص های بهداشت و درمان در این استان رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته و حمایت های انجام شده ، وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به این بیماری در هرمزگان را تامین و همچنین مجوز جذب پرستاران جدید در استان را صادر کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تجهیزات بیمارستانی همچون دستگاه اکسیژن ساز از سوی وزارت بهداشت تامین و به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل داده شده است.

تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل طرح های درمانی هرمزگان

استاندار هرمزگان نیز در نشست اخیر با خبرنگاران اظهار داشت: طرح های درمانی مهمی در این استان در دست اجرا است که از جمله آنها بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی است.

فریدون همتی افزود: بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس قرار بود در سال ۱۴۰۲ تکمیل شود ،اما پیش بینی می‌شود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و جذب منابع ملی تا پایان سالجاری آماده بهره‌برداری شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال یکهزار و ۹۲۰ میلیارد ریال برای بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس و بیمارستان میناب از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد شده است.

وی گفت: همچنین اعتباری افزون بر ۵۱۰ میلیارد ریال جهت ساخت و راه اندازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه و تخت آی سی یو جدید در بیمارستان‌های هرمزگان و ۳۶ میلیارد ریال جهت جذب ۶۰۰ پرستار و کادر درمان تخصیص یافته است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته مقرر شده بیمارستان شریعتی بندرعباس به سرعت تکمیل و راه اندازی و تجهیزات آن نیز از طرف وزارت بهداشت تامین شود.

وی ادامه داد: بیمارستان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی در حال ساخت است که با پیگیری و مکاتباتی جهت تسریع در تکمیل آن، این ظرفیت جدید بیمارستانی نیز تا دو ماه آینده به مجموعه ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی هرمزگان در شهر بندرعباس اضافه می‌شود.

ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان هرمزگان در دولت دوازدهم

معاون عمرانی استانداری هرمزگان نیز گفت: یکی از اولویت های مهم در دولت دکتر روحانی، توسعه هر چه بیشتر بهداشت و درمان است که شاخص های استان در این بخش در سالهای اخیر رشد خوبی داشته و تا پایان دولت دوازدهم به سطح مطلوبی از نظر امکانات بیمارستانی و درمانی می رسد.

رضا مدرس تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت های دولت طرح های خوبی در بخش بهداشت و درمان هرمزگان در حال اجرا است که از جمله آنها می توان به بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس ، بیمارستان ستاره خلیج فارس، بیمارستان دوم میناب و پروژه توسعه بیمارستان کودکان اشاره کرد.

وی افزود: با تکمیل این طرح ها تا پایان سال جاری و همچنین تا پایان دولت دوازدهم، استان هرمزگان به لحاظ شاخص امکانات بیمارستانی و درمانی به سطح مطلوبی می‌رسد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به هدف گذاری صورت گرفته جهت ایجاد هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی جدید در استان با احداث بیمارستان های جدید و توسعه بیمارستان های موجود، این مهم در آینده ای نزدیک محقق می شود

روزانه ۲۰ تخت به شمار تخت‌های کرونا در هرمزگان اضافه می‌شود

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا در استان، گفت: با وجود این روند افزایشی، تخت بستری و دارو به اندازه کافی در هرمزگان موجود است و روزانه ۲۰ تخت به مجموع تخت های بستری بیماران کرونا در استان اضافه می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر هرمزگان در اوج شیوع کرونا قرار دارد و شهرستان بندرعباس از نظر شمار مبتلایان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و شمار تخت های بستری ویژه بیماران کووید ۱۹ در هرمزگان بیش از ۷۰۰ تخت می باشد.

وی افزود: متاسفانه روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان به دلیل بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ایجاد شده و ما از مردم خواستاریم تا به منظور حفظ جان خود و عزیزانشان حساسیت بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.

وی ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ بسبار خطرناک است که باید سعی شود در معرض ابتلای آن قرار نگیریم؛ ابتلا به این بیماری سن و جنس نمی‌شناسد و طبق تحقیقات انجام شده بیمارانی که زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرند، بیش از ۸۵ درصد فوت می کنند.

آسیب جدی بدنه سلامت هرمزگان در نتیجه کرونا

متاسفانه در کنار حمایت های دولت برای ارتقای شاخص های بهداشت و درمان و تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران در این روزها، شاهد برخی بی مسوولیتی ها از سوی بعضی از افراد جامعه هستیم که تبعات ناگوار آن دامن مردم هرمزگان به ویژه کادر درمانی این استان را گرفته و بسیاری را از چرخه فعالیت خارج کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: وضعیت استان از نظر ابتلا به کرونا بسیار بحرانی است و متاسفانه روند افزایشی این بیماری در هرمزگان موجب شده تا بیش از ۲۸۰ نفر از نیروهای بهداشت و درمان این استان که در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار دارند، به آن مبتلا شوند.

دکتر عبدالله غریب زاده افزود: حمایت های خوبی از سوی دولت در دست انجام است اما متاسفانه به دلیل روند پرشتاب ابتلا به کرونا در هرمزگان، در ارایه خدمات بیمارستانی با کمبود نیرو مواجه هستیم و از مردم خواستاریم تا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها ، نیروهای بهداشت و درمان را در مسیر مبارزه با کرونا یاری کنند.

وی ادامه داد: همانگونه که در روزهای گذشته اعلام کردیم ، هرمزگان دو هفته پرخطر را از نظر شیوع و ابتلا به بیماری در پیش دارد که این هشدار جدی است و مردم باید توجه داشته باشند و نکات بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: همه افراد تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوند و در صورت خروج از منزل استفاده از ماسک را برای خود و اعضا خانواده اجباری دانسته و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

غریب زاده بیان داشت: با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی می‌توان هم فعالیت اقتصادی را انجام داد و هم جان خود و دیگر افراد جامعه را از ابتلا به کرونا تا حد زیادی حفظ کرد.

برخورد قانونی با متخلفان در رعایت پروتلک های بهداشتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک برای مغازه‌ها و اداره‌ها اجباری است و در صورت تخلف، برخورد قانونی با متخلفان صورت می گیرد.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: رفتار ویروس کرونا کاملا ناشناخته بوده و با وجود آنکه در ابتدای شیوع این بیماری گفته می شد، کودکان حاشیه امن تری در برابر آن دارند، تاکنون شاهد فوت سه کودک در استان بر اثر ابتلا به این بیماری بودیم.

وی ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از مردم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، گفت: بارها و بارها به مردم هشدار داریم که کرونا تمام نشده و تا زمانی که درمانی قطعی برای آن کشف نشود، باید خطر را کاملا نزدیک احساس کنند و به زندگی با این ویروس با رعایت پروتکلهای بهداشتی عادت کنند.

توقف قطار سلامت در صورت بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی

تا به این لحظه آمار قربانیان کرونا در جهان و ایران و استان هرمزگان افزایشی است و هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده و طبق گفته کارشناسان و دانشمندان رفتار این ویروس کاملا ناشناخته و غیرقابل پیش بینی است.

حال در این شرایط که این دشمن میکروسکوپی سلامت ما را هدف قرار گرفته، نباید این نکته را فراموش کرد که توسعه تجهیزات سخت افزاری بهداشت و درمان به تنهایی نمی تواند حافظ ما در برابر این ویروس و دیگر بیماری ها باشد.

بلکه باید همواره این نکته را در نظر گرفت که برای حفظ سلامت خود و دیگران باید رعایت نکات بهداشتی را کاملا جدی بگیریم زیرا بی توجهی ما به این نکات قطار توسعه سلامت را متوقف خواهد کرد و ماحصل آن چیزی جز غم و اندوه جانکاه برایمان نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)