شیر خام، حاوی ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است


شیر خام، حاوی ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان مواد غذایی دانشگاه کالیفرنیا، مشخص شد که شیر غیرپاستوریزه که معمولا به‌عنوان شیر خام شناخته می‌شود، دارای مقادیر زیادی ژن‌های ضد میکروبی است که در دمای اتاق باقی‌مانده و می‌توانند خیلی سریع باکتری‌های خطرناک ایجاد کنند.

به گزارش نیواطلس، محققان با بررسی 2034 نمونه شیر جمع‌آوری‌شده از فروشگاه‌های خرده‌فروشی در پنج ایالت امریکا (کالیفرنیا، آیداهو، آریزونا، کارولینای جنوبی و ماین) که با روش‌های مختلف پاستوریزه شده بودند، ازجمله پاستوریزه‌کردن با حرارت در مدت زمان خاص، پاستوریزه کردن در کوتاه‌مدت با درجه حرارت بالا (HTST) ، محصولات پاستوریزه شده با دو مرحله گرما (UHT) و محصولات کاملا غیرپاستوریزه را موردبررسی قراردادند.

نتایج اولیه نشان داد که نمونه شیر خام حاوی مقادیر قابل‌توجهی باکتری‌های زنده در مقایسه با سایر شیرهای فرآوری شده است. با این‌وجود، این سطح باکتری‌ها تا زمانی که شیر در یخچال نگهداری شود، پایدار هستند.

محققان از مواد ژنتیکی موجود در نمونه‌های شیر استفاده کرده و دریافتند که شیر خام حاوی ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک (ARG) نسبت به شیر پاستوریزه است.

این تحقیق، دومین مطالعه اخیر برای شناسایی مقادیر مرتبط با ARG در نمونه‌های شیر خام است. اما نگران‌کننده‌تر این است که وقتی شیر خام در دمای اتاق باقی می‌ماند باکتری‌هایی با این ژن‌ها به‌سرعت ظاهر می‌شوند.

میکلی جی راسل، میکروبیولوژیست این تحقیق اظهار کرد: هرگونه تغییر دما در شیر خام می‌تواند این باکتری‌ها را با ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک همراه کند و بسیار خطرناک است.

محققان نگرانی خاصی راجع به تولید شیر بریده‌شده، نوعی شیر شیرین شده سنتی تولیدشده با تخمیر شیر خام در دمای اتاق برای چند روز ابراز نگرانی کردند. دیوید میلز، از دیگر محققان این تحقیق گفت: کسانی که مایل به تولید این محصول تخمیری هستند باید از یک فرهنگ قدیمی برای تلقیح شیر استفاده کنند. این روش به افراد کمک می‌کند تا از کاهش حجم زیاد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک موجود در شیر خام، جلوگیری کنند.

میلز می‌گوید: ما دیگر در دنیای عاری از آنتی‌بیوتیک‌ها زندگی نمی‌کنیم. این ژن‌ها در همه‌جا وجود دارند و ما باید هر کاری انجام دهیم تا این جریان را در بدن خود متوقف کنیم.

محققان جمعیت باکتریایی گسترده‌تری در کنار این مقادیر قابل‌توجه ARG در شیر خام، شناسایی کردند.

محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: حجم زیادی از باکتری‌های مفید در نمونه‌های شیر خام یافت نشد. این یافته تا حدودی برخلاف تصور رایج است که شیر غیر پاستوریزه حاوی مقادیر زیادی باکتری‌های اسیدلاکتیک مفید است که در فرآیند پاستوریزاسیون از بین می‌رود.

وی در ادامه افزود: ما نمی‌خواهیم مردم را بترسانیم بلکه هدف ما آموزش است. اگر می‌خواهید شیر خام بنوشید، آن را در یخچال نگه‌دارید تا خطر افزایش باکتری‌ها با ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به حداقل برسد.

نتایج این تحقیق در نشریه Microbiome منتشرشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در