سامانه سامد مجری خدمات امیدآفرین دولت


سامانه  سامد  مجری خدمات امیدآفرین دولت

مشهد- ایرنا- سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت با عنوان سامد در دولت تدبیر و امید طراحی و راه‌اندازی شد که تاکنون در بسیاری از موارد بازتاب مثبتی در امیدآفرینی، افزایش اعتماد عمومی به کارگزاران دولت و کاهش تنش‌های اجتماعی در کشور به ویژه در استان خراسان رضوی به همراه داشته است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اهالی این استان می‌توانند از طریق سامانه "سامد"، ارتباط مستقیم بین دولت و مردم با تلفن ۱۱۱ مشکلات خود را با مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی در میان بگذارند.
ناصر فخر موحدی افزود: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و براساس برنامه زمان‌بندی شده مقرر شده ‌است مدیران و مسوولان استانی هر هفته با حضور در محل سامانه سامد، به صورت برخط پاسخگوی مشکلات و درخواست‌های مردمی ‌باشند.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ مدیر ارشد دستگاه‌های اجرایی استان با حضور در استانداری خراسان رضوی در زمان از پیش اعلام شده از طریق این سامانه به صورت برخط و مستقیم پاسخگوی درخواست‌ها و مشکلات مردم بوده‌اند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی یکی از پیشگامان بهره‌گیری از سامانه سامد در کشور است و هم‌اکنون حدود چهار سال از فعالیت این برنامه در استان می‌گذرد.
وی افزود: این اقدام به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم و افزایش رضایتمندی و امیدآفرینی اجتماعی، افزایش اعتماد عمومی به کارگزاران دولتی در راستای گره گشایی نهایی و آسان مشکلات مردم دنبال می‌شود.

دسترسی تمامی شهرهای استان به سامانه سامد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای تداوم خدمات عامالمنفعه دولت تدبیر و امید، هم اکنون تمامی شهرها و اغلب روستاهای استان با تامین زیرساخت‌های فنی به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و ۳۰۷ روستا از ۶۸۵ روستای زیر ۲۰ خانوار این استان نیز تاکنون از خدمات شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شده‌اند.

علی دلگیر افزود: اتصال این تعداد آبادی به خدمات شبکه ملی اطلاعات افزون بر تکالیف مقرر در برنامه پنج ساله ششم برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار بوده است‌.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی، اتصال روستاهای زیر ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در تکالیف مقرر طی برنامه پنج ساله ششم نیست و طراحی و جانمایی سایت‌های روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار به گونه‌ای انجام می‌شود که بیشترین آبادی‌ها زیرپوشش قرار گیرند و از تیر ماه سال گذشته تاکنون از محل اعتبارات دولتی ۲۳۰ سایت تلفن همراه روستایی برای پوشش تلفن همراه و تامین ارتباط با شبکه ملی اطلاعات در برنامه توسعه ارتباطات روستایی استان برنامه ریزی شده و در حال نصب و راه‌اندازی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد که ۸۲ درصد آنها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و تا پایان برنامه ششم این تعداد باید به ۹۰ درصد افزایش یابد.
وی افزود: خراسان رضوی تا پایان امسال به سقف ۹۲ درصد در اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دست خواهد یافت.
دلگیر دسترسی به سرعت زیاد شبکه و پایین بودن نرخ خدمات برای کاربران و سرویس‌دهندگان را از ویژگی‌های اتصال به شبکه ملی اطلاعات در روستاها عنوان کرد.
وی با اشاره به برپایی جلسه پاسخگویی به شکایات مردم از طریق سامانه سامد با شماره ۱۱۱ ادامه داد: بیشتر این شکایات مربوط به عدم دسترسی به اینترنت و پوشش ضعیف آنتن دهی است که با نصب پنج دکل مخابراتی تا پایان ماه این مشکل رفع خواهد شد.

پاسخگویی به مشکلات مردم ازطریق سامانه سامد

سرپرست اداره بیمه سلامت مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در آخرین ارتباط از طریق سامانه سامد بیش از ۲۰ نفر از متقاضیان بیمه سلامت شکایات و درخواست‌های خود را مطرح کردند که بیشتر آنها از طولانی بودن روند ارزیابی وسع گلایه داشتند.

دکتر سعید صاحب جمعی با بیان اینکه طرح پوشش اجباری بیمه در این استان برای افراد فاقد پوشش بیمه از ۱۳ آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور آغاز شده است افزود: در اجرای این طرح حق بیمه متقاضیان این بیمه براساس آزمون وُسع یا استطاعت مالی تعیین و دریافت می‌شود و این ارزیابی که توسط وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعی انجام می‌شود یک تا ۲ ماه به طول می‌انجامد.
وی ادامه داد: افرادی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند براساس اعلام نتیجه آزمون وسع به صورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

سرپرست اداره بیمه سلامت مشهد گفت: این در حالی است که نتیجه آزمون وسع در افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اعلام می‌شود.
وی افزود: از مجموع حدود سه میلیون بیمه شده روستایی و شهری در خراسان رضوی که دفترچه رایگان بیمه سلامت دارند، بیش از ۶۰۰ هزار نفر متقاضی ارزیابی وسع بودند که نتیجه ارزیابی ۲۰ درصد آنان مثبت بوده است.
صاحب جمعی ادامه داد: هم اکنون افزون بر سه میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در قالب پنج صندوق بیمه شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه ایرانیان، بیمه کارکنان دولت و بیمه سایر اقشار در خراسان رضوی بیمه شده‌اند.

وی تعداد بیمه شدگان روستایی و عشایر در خراسان رضوی را یک میلیون و ۷۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد بیمه شدگان سلامت همگانی در این استان یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر، صندوق بیمه ایرانیان ۶۰ هزار نفر، کارکنان دولت ۴۰۰ هزار نفر و سایر اقشار حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند.
هم اکنون ۵۵ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند.
در اجرای طرح بیمه سلامت افراد فاقد پوشش بیمه که استطاعت مالی دارند باید برای هر نفر تحت تکفل خود سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ریال حق بیمه پرداخت کنند اما افرادی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند اگر در دهک‌های یک، ۲ و سه درآمدی قرار داشته باشند و درآمدشان ۴۰ درصد حداقل قانون کار باشد به صورت رایگان بیمه می‌شوند و افرادی که درآمد متوسط دارند باید ۵۰ درصد حق بیمه را بپردازند.

مدیرکل پست خراسان رضوی نیز گفت: در ارتباط از طریق سامانه سامد شهروندان شکایات و درخواست‌های خود را مطرح کردند که بیشترین گلایه آنان تاخیر در دریافت مرسولات پستی بود.

سید احمد موسوی افزود: این تاخیرها منشاء برون سازمانی دارد و بیشتر به دلیل لغو یا تاخیر در پرواز هواپیماها و حرکت دیگر مجموعه‌های همکار پست برای جابه‌جایی مرسوله‌هاست.
وی ادامه داد: زمانی که یک پرواز به دلیل به حد نصاب نرسیدن مسافران لغو می‌شود و مرسولات پستی استان با پرواز دیگر حمل می‌گردد، ممکن است توزیع مرسوله تا یک روز به تاخیر افتد.

مدیر کل پست خراسان رضوی گفت: در زمان اوج شیوع کرونا راه آهن گاهی تا یک هفته هیچ مرسوله‌ای را حمل نمی‌کرد اما این تعطیلی کمتر شد و به یک روز در میان رسید.
وی افزود: همچنین در مرکز سامد سه مورد تماس پاسخ داده شد که در آنها از زحمات پست قدردانی شده بود.

برنامه‌ریزی برای پاسخگویی مدیران استان از طریق سامانه سامد

رییس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خراسان رضوی نیز گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده هر هفته سه یا چهار مدیر دستگاه اجرایی استان در استانداری خراسان رضوی حاضر شده و از طریق سامانه الکترونیکی "سامد" به صورت برخط پاسخگوی تماس‌های مردمی هستند.
حسن گوهرپور افزود: در این راستا شهروندانی که در دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی دچار مشکل هستند می‌توانند طبق هماهنگی و اطلاع رسانی انجام شده از طریق سامانه ۱۱۱ با مدیر ارشد آن دستگاه تماس گرفته و مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کنند.
وی ادامه داد: در این راستا استانداری خراسان رضوی زمان حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی را جهت اطلاع مردم از روز قبل به رسانه‌ها اعلام می‌کند.

گوهرپور گفت: در این برنامه که ۲ ساعت به طول می انجامد، پرسش‌ها و مشکلات مردم در حوزه‌های مربوطه به صورت تلفنی مطرح شده و پاسخ‌های لازم ارائه و دستورهای لازم از سوی مدیران صادر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...