قانون جنگل یا حاکمیت قانون؟


قانون جنگل یا حاکمیت قانون؟

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه 2231 مربوط به توافق هسته‌ای ایران، برگزار شد.

«محمد جواد ظریف» در این نشست که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعلیق شدن اجتماعات در نیویورک، روز سه شنبه به صورت مجازی برگزار ‌شد گفت: مایلم سخنرانی خود را با همان عباراتی آغاز کنم که نخست وزیر مصدق ۶۹ سال پیش در این شورا به کار برد. «شورای امنیت تأسیس شد تا ملل بزرگ و کوچک به­ طور یکسان بتوانند دور یک میز بنشینند و برای حفظ صلح مطابق با اهداف و اصول ملل متحد همکاری کنند. شورا نمی‌تواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد ... مگر اینکه قدرت‌های بزرگ به اصولی که شورا برای محقق کردن آن‌ها ایجاد شده‌ احترام بگذارند.» دو سال بعد، وی در کودتای سیا برکنار شد.

وزیر امور خارجه افزود: حتی یک جلسه شورا برای نکوهش دولت آمریکا یا حداقل برای بررسی نقض های مکرر آنها تشکیل نشده است در عوض برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پایبند نیستند.

ظریف تاکید کرد: ایالات متحده با برخی از اعمال خود به دبیرخانه فشار آورد تا خوانش گمراه کننده از قطعنامه ۲۲۳۱ را اتخاذ کند، دبیرخانه را وادار به ارتکاب ادعای خود ساخته و اسناد جعلی برای تهیه گزارش کاملاً غیر حرفه‌ای کرد.

متن کامل سخنرانی وزیر امور خارجه را اینجا بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد