اینستاگرام و پدیده ای جدید به نام حجاب استایلرها


اینستاگرام و پدیده ای جدید به نام حجاب استایلرها

صفحات مجازی این روزها به عنوان یک از رسانه‌های عام و در دسترس سبب فرهنگ‌سازی بدون توجه به وجوهات مثبت یا منفی یک رفتار و یا حتی یک عادت شده است. در این میان اینستاگرام محل بروز انواع کسب و کار و آموزش‌ مهارت‌های مختلف است طبیعتا با توجه به ماهیت تصویر محور آن، مد از شاخه‌های مهم این شبکه متکی به تصویر است. این روزها حجاب استایل‌ها یا همان...


صفحات مجازی این روزها به عنوان یک از رسانه‌های عام و در دسترس سبب فرهنگ‌سازی بدون توجه به وجوهات مثبت یا منفی یک رفتار و یا حتی یک عادت شده است. در این میان اینستاگرام محل بروز انواع کسب و کار و آموزش‌ مهارت‌های مختلف است طبیعتا با توجه به ماهیت تصویر محور آن، مد از شاخه‌های مهم این شبکه متکی به تصویر است.

این روزها حجاب استایل‌ها یا همان طراح‎‎های حجاب یک سمت این ماجرای مد و مدسازی مجازی را در دست گرفته‌اند. کار این حجاب استایل‌ها منطبق با صفحات مجازی و خاصیت جذب مشتریشان ارائه جدیدترین مدل های مانتو، روسری، ساق دست، چادر رنگی و مشکی و سایر پوشش هاست نکته جالب در تزریق این تنوع و تکثر رعایت حد حجاب سر است و بقیه مؤلفه های تبرج محور به سادگی در سایه رعایت ظاهری این مقوله در نوردیده می شوند.

این صفحات عموما به مناسبت های گوناگون مذهبی مانند ایام محرم مدل های مختلف پوشش را ارائه می دهند و با تبلیغ آن ها نسبت به کسب درآمد فعالانه وارد عرصه رقابت مد می شوند.

نکته قابل توجه این است در اینستاگرام نظرات متفاوتی درباره حجاب استایل ها ردوبدل می شود این نظرات شامل اینکه صاحبان این مشاغل خاص تا چه میزان مقید به تفکر پوشش شرعی هستند و این مؤلفه را در ارائه مد مراعات می کنند، یک مسئله است و مسئله دیگر این است که تا چه میزان نگاه تجاری به مقوله تزریق پوشش سبب ایجاد تغییر در ذائقه بانوان می شود نیز موضوعی است که بدون نظارت نهاد بالادستی و زیر چتر اینترنت آزاد درحال رشد و توسعه است.

با یک جستجوی کوتاه می توان دریافت که طراح های حجاب معروف اینستاگرامی چند دختر جوان هستند که در اصطلاح اینستاگرام بازها به دلیل داشتن دنبال کننده بسیار به آنها اینفلوئنسر یا تأثیرگذار می گویند. عده ای از مخاطبان تنها صفحات حجاب استایل ها را رصد می کنند اما عده ای دیگر پای ثابت یا به اصطلاح فن پیج و هوادار آنها هستند و تقریبا کمتر پست و ویدئویی منتشر می شود که نظر آنها در پایین آن قید نشده باشد.

ناگفته نماند که برد برخی از این صفحات تا جایی است که برخی از هواداران آن مدعی می شوند که با دیدن صفحات حجاب استایل ها به محجبه بودن علاقمند شده اند. بررسی نظر برخی از کاربران نسبت به طرح های پوششی ارائه شده نشان از این دارد که فعالیت حجاب استایل ها فارغ از دید تندروانه چندان هم بد نیست و این نظرات استدلال و انگیزه ای برای ادامه فعالیت های حجاب استایل های اینستاگرامی شده است و از همین جهت است که عمده آنها فعالیت خود را بیش از آن که تجاری بدانند فرهنگی تلقی می کنند. اما تا اینجای ماجرا چندان هم بد به نظر نمی آید اما وقتی پای نمایش چهره به میان می آید داستان رنگ دیگری به خودش می گیرد.

حجاب استایل ها با نمایش زندگی شخصی، عکس های خانوادگی و اتفاقات روزمره خود در اینستاگرام وجه دیگری از تکثرگرایی و تغییر سبک زندگی و پوشش را رقم می زنند و نوعی از منش و سبک زندگی را تولید و بازتولید می کنند که با معیارهای اصلی زندگی ایرانی- اسلامی فرسنگ ها فاصله دارد.

بعد مسافت ذکر شده نه تنها به لحاظ شرعی بلکه از نظر شکل اجتماعی نیز قابل پسند نیست و بسیاری از منتقدین حجاب استایل ها گلایه شان این است که این سبک از نمایش چهره و استفاده از پوشش هایی که جلب توجه می کنند حجاب را دستخوش تغییر می نمایند.

به هر روی نباید نسبت به تأثیرات فرهنگی حجاب استایل در کشور غافل ماند هرچند در کشور ما نهادهای مختلف فرهنگی خود را متولی حوزه مد و لباس می دانند اما هنگامیکه این نهادها نتوانستند به دلایل گوناگون بازار حجاب را به دست بگیرند و در این خلأ کسانی بازار را به دست گرفتند که با مفهوم حجاب به معنی حقیقی آن آشنا نبوده اند و نگاه تجاری صرف به این مسئله منجر به وضعیت کنونی و دامن زدن بر آن خواهد شد.

قدر مسلم هرکس در آینده حرف جدیدتر و اصیل تری در زمینه پوشش داشته باشد، نگاه نسل های بعدی به حجاب و محجبه بودن را معین می کند و حجاب استایل ها در فقدان حضور این نهادها گوی سبقت را برای آینده نیز خواهند ربود.

ادامه دارد…‌

تحریریه سایت باحجاب _ نفیسه زارعی‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...