ساخت آرمانشهری برای معتادان متجاهر


ساخت آرمانشهری برای معتادان متجاهر

کرمانشاه- ایرنا- دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر کرمانشاه از ساخت شهرک مخصوص نگهداری از معتادان متجاهر بهبودیافته خبر داد و گفت: برای آنها علاوه بر سرپناه، امکان اشتغال و بیمه بازنشستگی نیز فراهم می‌شود.

معتادان متجاهر به افرادی گفته می شود که علاوه بر اعتیاد، خانواده و سرپناهی ندارند و کارتون خواب کوچه و خیابان ها هستند.

علی شمشیری دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، تعداد این افراد در کرمانشاه را حدود ۸۰۰ نفر اعلام کرد.

هرچند به گفته او، بین معتادان متجاهر و کسانی که ضایعات جمع آوری می کنند در موضوع داشتن یا نداشتن خانواده و سرپناه تفاوت وجود دارد.

او البته با اذعان به اینکه بسیاری از ضایعاتی ها نیز ممکن است معتاد باشند اما آماری از این افراد در شهر کرمانشاه نداشت.
به گفته وی، جمع آوری این آمار شاید مرتبط با نهادهای حمایتی مانند بهزیستی باشد.

آرمانشهر معتادان متجاهر در دست ساخت

شمشیری در ادامه از ساخت مجتمع توانمندسازی و صیانت از معتادان متجاهر برای اولین بار در ایران خبر داد و افزود: محل این مجتمع در اطراف شهر کنگاور قرار دارد.

دبیرستاد مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه در خصوص ویژگی های این طرح گفت: قرار است برای ۴۰۰ نفر با همکاری بنیاد توسعه تعاون و کارآفرینی اشتغال ایجاد شود.

شمشیری تاکید کرد که اولویت اول اشتغال معتادان متجاهر بهبود یافته هستند هرچند در مجموعه اعضای خانواده های متاثر از جریان اعتیاد نیز می توانند پذیرش شوند.

شهرکی که با سوء مدیریت ویران شد

شمیری محل قرار گرفتن مجتمع توانمندسازی و صیانت از معتادان متجاهر را اردوگاه آوارگان بمباران شیمیایی حلبچه عراق در نزدیکی شهر کنگاور اعلام کرد و گفت: آن زمان با کمک سازمان ملل ۴۵۰ واحد ۶۰ متری در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار ساخته شد.

وی افزود: در این شهرک، چند مدرسه، زمین ورزشی، حمام، بازارچه، روشنایی معابر و تمام زیرساخت های یک شهر وجود داشته است.

آنچنان که دبیرستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: بعد از بازگشت آوارگان عراقی، تمام زیرساخت های شهرک در اثر سوء مدیریت به حال خود رها شد و امروز فقط آثاری از خرابه های آن شهرک آباد به جای مانده است در حالی که لااقل آن خانه ها می توانست در اختیار اقشار نیازمند مسکن قرار بگیرند.

وی اما از عزم جدید برای تجدید حیات این شهرک و جاری کردن روح زندگی در آن خبر داد و گفت: در مرحله اول یک سوله هزار متری و نیز تاسیسات اداری در آنجا ساخته شده است.
وی گفت: در صورت فعال شدن کمپ توانمندسازی کنگاور معتادان متجاهر پس از جمع آوری از سطح شهر و بهبود، مشغول به فعالیت اقتصادی می شوند تا بتوانند به جامعه باز گردند.

شمشیری با بیان اینکه مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته ظرفیت پذیرش و ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر را دارد، افزود: این افراد توسط مربیان فنی حرفه ای تحت آموزش قرار می گیرند و پس از کسب تخصص در همین مرکز و تا زمانی که بتوانند مستقل شوند نگهداری و مشغول به کار خواهند شد.

طبق آمار، ۵.۵ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دنیا حداقل یکبار تجربه مصرف موادمخدر را دارند که این نسبت در کشور ما ۵.۴ درصد برآورد شده است.

برآورد شده که حدود سه میلیون نفر مصرف کننده دایمی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی موادمخدر در کشور وجود داشته باشد.

همسایگی با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر با تولید هشت هزار تن در سال ۲۰۱۸ میلادی و نیز تغییر ماهیت مخدرها از شکل سنتی به صنعتی از بزرگترین چالش های کشور ما در مبارزه با مواد مخدر است.

در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۶۶ نوع ماده مخدر در جهان وجود داشته است که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۸۰۳ نوع رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان