تاکر 48؛ رویای ناکام یک مهندس آینده نگر! (+تصاویر)


مجله آنلاین موبنا؛ مازیار دانیالی – اگر یک لیست از خاص ترین محصولات صنعت خودروی جهان تهیه کنیم قطعا یک بخش به تاکر 48 اختصاص خواهد داشت. عدد 48 در نامگذاری این محصول به سال تولید آن یعنی 1948 میلادی اشاره دارد. تاکر 48 توسط پرستون تاکر مهندس و طراح خودرو ارائه و در شیکاگو روی خط تولید قرار گرفت. پتنت مربوط به طرح پرستون تاکر تاکر 48...

مجله آنلاین موبنا؛ مازیار دانیالی – اگر یک لیست از خاص ترین محصولات صنعت خودروی جهان تهیه کنیم قطعا یک بخش به تاکر 48 اختصاص خواهد داشت. عدد 48 در نامگذاری این محصول به سال تولید آن یعنی 1948 میلادی اشاره دارد. تاکر 48 توسط پرستون تاکر مهندس و طراح خودرو ارائه و در شیکاگو روی خط تولید قرار گرفت.

پتنت مربوط به طرح پرستون تاکر

تاکر 48؛ رویای ناکام یک مهندس آینده نگر! (+تصاویر)

تاکر 48 در زمان معرفی به عنوان طرح مفهومی به اژدر نیز شهرت یافت و این به خاطر طراحی متفاوتش بود. ارتفاع کم، فندرهای(گلگیر) کشیده و شیب سقف به سبک یک فست بک تمام عیار؛ مواردی بودند که تاکر را به عنوان یک طراحی پیشرو در زمان خود معرفی کردند.

پوستر مدل مفهومی تاکر 48

تاکر 48؛ رویای ناکام یک مهندس آینده نگر! (+تصاویر)

تاکر اندیشه های آینده نگر و متفاوتی برای زمان خود داشت و همین ویژگی موجب به شکل گیری یک خودروی متفاوت و مدرن شد.

پرستون تاکر
September 21, 1903 – December 26, 1956

تاکر 48؛ رویای ناکام یک مهندس آینده نگر! (+تصاویر)

برای مثال کنسول جلو از مواد دارای بافت نرم(فوم+پلی اورتان) با پوشش چرم و پی وی سی ساخته شد تا در هنگام تصادف شدید میزان جراحات وارده به سرنشین به کاهش یابد. شیشه نشکن جلو، بامپر(سپر) جلوی تقویت شده و … از ویژگی های تاکر 48 بود.

موتور تاکر 48 در عقب قرار دارد و نیروی خود را به محور این قسمت انتقال می دهد. میزان خروجی پیشرانه 5.5 لیتری تاکر برابر با 166 اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر با 372 پوندفوت است.

از منظر ابعاد خودرو برابر با 5660 میلیمتر در طول، 2006 میلیمتر در عرض و 1520 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورها نیز برابر با 3250 میلیمتر است. وزن خالص خودرو برابر با 1900 کیلوگرم محاسبه شده است.

یکی دیگر از ویژگی های متفاوت تاکر در آن زمان به طراحی دماغه مربوط می شود که علاوه بر چراغ های اصلی یک چراغ دایره ای بزرگ نیز در مرکز قرار داشت. این چراغ به چشم سایکلوپس یا غول یک چشم شهرت داشت و در واقع یک چراغ تطبیقی بود که با هماهنگ با حرکت فرمان تغییر جهت می داد تا شب هنگام و در پیچ ها دید بهتری برای راننده ایجاد شود.

جالب آنکه در 17 ایالت آمریکا قوانینی در رابطه با ممنوعیت “وجود بیش از 2 چراغ اصلی جلو” در اتومبیل وجود داشت و به همین دلیل پرستون یک کاور برای استفاده از تاکر 48 در این ایالت ها همراه خودروی خود ارائه کرد.

هر دستگاه از تاکر 48 در مقایسه با نمونه قبلی دارای تفاوت هایی هر چند جزئی بود و این نشانگر تمایل پرستون تاکر برای عدم گرفتاری در یک چارچوب ثابت و توسعه هرچه بیشتر خودروی مورد علاقه خود بود.

اما پرستون تاکر به رغم تمامی برتری های خود، با سرنوشت عجیبی روبرو شد! در سال 1949 و یکسال پس از فعالیت درحالیکه تنها 51 دستگاه(+نمونه اولیه) از تاکر 48 تولید کرده بود به دلیل بازخوردهای منفی از رسانه ها و درگیری پرستون در یک پرونده مالی به اتهام کلاهبرداری، فعالیت خود را متوقف کرد.

هرچند پرستون تاکر از اتهامات تبرئه شد اما هیچگاه سرمایه لازم برای تداوم ماجراجویی های خود در صنعت خودرو را بدست نیاورد. تولید محدود تاکر 48 هم اکنون عاملی است که آنرا یک خودروی فوق العاده کمیاب نام بگذاریم تا جائیکه سال 2016 یک دستگاه از آن 3 میلیون دلار معامله شد.

نمونه 3 میلیون دلاری

تاکر 48؛ رویای ناکام یک مهندس آینده نگر! (+تصاویر)

پرستون تاکر فناورانه های بیشتری مانند سوخت رسانی انژکتوری، رینگ های منیزیمی، ترمزهای دیسکی، لاستیک تیوبلس و … را نیز مدنظر داشت که تمامی آنها را در مدل اولیه مورد آزمایش قرار داد اما در نهایت به دلیل هزینه های بالا در مدل های تولیدی مورد توجه قرار نگرفت و در ادامه نیز با توجه به شرایط نامناسب کار و کسب که ابتدای مطلب بدان اشاره شد، رویاهای تاکر ناکام ماند.

منبع: عصرایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام