AMD پشتیبانی بتا از قابلیت GPU Scheduling ویندوز 10 را ارائه کرد


AMD پشتیبانی بتا از قابلیت GPU Scheduling ویندوز 10 را ارائه کرد

قابلیت زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار، در ویندوز 10 ارائه می‌شود و AMD به‌روزرسانی جدیدی برای پشتیبانی آزمایشی از آن را ارائه کرد.

برنامه‌ریزی یا زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار (hardware-accelerated GPU scheduling) که در ویندوز ۱۰ ارائه می‌شود، به‌مرور در سطح درایور پردازنده‌های گرافیکی وارد فاز پشتیبانی خواهد شد. انویدیا و AMD هردو در درایورهای جدید از قابلیت مذکور پشتیبانی می‌کنند و تنها باید منتظر ارائه‌ی بسته‌ی نرم‌افزاری مرتبط از اینتل باشیم. هنوز بسیاری از کاربران و کارشناسان، کارایی و تأثیر قابلیت مذکور را به‌صورت شفاف نمی‌دانند، اما به‌هرحال می‌توان آن را گزینه‌ای با تمرکز بر آینده دانست. برای توسعه‌ی نهایی و بهره‌برداری بهینه از قابلیت، قطعا به زمان و نیروی توسعه‌دهنده‌ی بیشتر نیاز خواهد بود.

قابلیت برنامه‌ریزی پردازنده‌ی گرافیکی هنوز به زمان زیادی برای توسعه نیاز دارد

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۲۰۰۴، زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار را عرضه کرد که به‌عنوان به‌روزرسانی نسخه‌‌ی ماه مه ۲۰۲۰ هم شناخته می‌شد. در هفته‌‌های اخیر، اطلاعات و اخبار کمی پیرامون قابلیت مذکور شنیده شد. این قابلیت، به‌صورت بخشی در داخل Windows Display Driver Model (WDDM) 2.7 دیده می‌شود که برای بهبود پشتیبانی از چند نمایشگر هم توسعه می‌یابد.

مشکل اصلی در قابلیت جدید ویندوز ۱۰ آن بود که در زمان عرضه‌ی به‌روزرسانی، هیچ‌یک از تولیدکننده‌های اصلی دنیای پردازنده‌ی گرافیکی (اینتل و انویدیا و AMD)، پشتیبانی لازم را ارائه نمی‌کردند. انویدیا هفته‌ی گذشته با به‌روزرسانی جدید درایور، پشتیبانی از قابلیت را هم اضافه کرد. درایور GeForce Game Ready 451.48 WHQL با پشتیبانی از همین قابلیت عرضه شد. درایور مذکور، پشتیبانی بیشتری از DirectX 12 Ultimate API هم ارائه می‌کند. رابط برنامه‌نویسی جدید، در مسیر برنامه‌های مایکروسافت برای یکپارچه‌سازی قابلیت‌های گرافیکی در پلتفرم‌های گوناگون قرار دارد (به‌عنوان مثال کامپیوتر شخصی و ایکس‌باکس سری ایکس).

AMD پشتیبانی بتا از قابلیت GPU Scheduling ویندوز 10 را ارائه کرد

پشتیبانی از قابلیت زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار در درایور جدید AMD موسوم به Adrenalin 2020 Edition 20.5.1 Beta عرضه شد تا دومین سازنده‌ی بزرگ نیز به جمع پشتیبانان قابلیت ویندوز ۱۰ بپیوندد. همان‌طور که می‌دانید درایورها در فاز آزمایشی یا بتا هستند و پشتیبانی به‌صورت ابتدایی و اولیه ارائه می‌شود. ظاهرا مهم‌ترین به‌روزرسانی در درایورها نیز همین پشتیبانی از قابلیت خواهد بود. در پست وبلاگی AMD پیرامون درایورهای جدید می‌خوانیم: «با انتقال وظایف زمان‌بندی و برنامه‌ریزی از نرم‌افزار به سخت‌افزار، این قابلیت توانایی بهبود واکنش پردازنده‌ی گرافیکی و ایجاد امکان نوآوری‌های بیشتری در مدیریت فشار کاری پردازنده‌ی گرافیکی را دارد».

در اطلاع‌رسانی AMD پیرامون درایورهای جدید می‌خوانیم که پشتیبانی از قابلیت، فعلا محدود به پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 5600 و Radeon RX 5700 خواهد بود. درواقع نسخه‌های موبایل RX 5700M و RX5600M هم از قابلیت پشتیبانی می‌کنند. ظاهرا پردازنده‌های سری RX 5500 و پردازنده‌های یکپارچه‌ی وگا هنوز باید منتظر به‌روزرسانی جدید درایور بمانند.

در ظاهر به‌نظر می‌رسد AMD تلاشی برای ادعای فراتر از واقعیت در پشتیبانی از زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار ندارد. به‌هرحال در توسعه‌های آتی شاید این قابلیت تأثیر بسیار بیشتری پیدا کند. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار این امکان را ایجاد می‌کند تا پردازنده‌‌ی گرافیکی، به‌جای تکیه بر سیستم‌‌عامل، ازطریق سخت‌افزار اختصاصی خود، حافظه‌ی VRAM را مدیریت کند.

وقتی پردازنده‌ی گرافیکی، مدیریت حافظه‌ی اختصاصی VRAM خود را برعهده بگیرد، می‌توان سهم زیادی از تأخیر در پردازش و فشار کاری را از بین برد. درنهایت، همه‌ی فرایندها به بهبود قدرت و کارایی پردازنده منجر می‌شوند. مجددا فراموش نکنید که تأثیر و کاربرد قابلیت زمان‌بندی پردازنده‌ی گرافیکی با تکیه بر سخت‌افزار، وابستگی زیادی به فرایندهای توسعه و پیاده‌سازی آن دارد. به‌هرحال درایورهای جدید احتمالا پایه‌های موردنیاز برای توسعه‌های آتی را تشکیل خواهند داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟