تفسیر قرآن رهبری/انفاقی قبول است که خلأ جامعه را پر کند


تفسیر قرآن رهبری/انفاقی قبول است که خلأ جامعه را پر کند

رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات الهی و این نکته که انفاق منافقان از سرناچاری است فرمودند: بی‌ارزش ‌بودن انفاقِ منافقان، در جایی که از ‌سرِ ناچاری و کراهت باشد، تصوّر آسانی دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات الهی و این نکته که انفاق منافقان از سرناچاری است فرمودند: بیارزش بودن انفاقِ منافقان، در جایی که از سرِ ناچاری و کراهت باشد، تصوّر آسانی دارد؛ امّا آنجا که انفاق از سرِ میل و اراده باشد، چرا پذیرفته نمیشود؟
دلیل آن این است که مسلمان باید خلأ را بشناسد و همان خلأ موجود را پُر کند. وظیفهشناس کسی است که در نوارِ زمان نظر کند و هرجا یک نقطه کم بود، همان نقطهی خالی را پُر کند. اگر آن نقطهی لازم را نگذاشتی و آن خلأ موجود را پُر نکردی، اگر صد نقطهی دیگر، در جایی دیگر گذاشتی، فایده ندارد. باید ببینی چه لازم است و از تو چه میخواهند، همان را انجام دهی.
اکنون این فرد میبیند که پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) مهیّای جنگی بزرگ با روم میشود و به مرد جنگی احتیاج دارد و سپاهی سیهزار نفره جمع کرده است و خودِ این نشان میدهد که در این جنگ، برخلافِ دیگر جنگها، پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و میگوید: «بیا برویم.»، ولی او این نیروی انسانی را که خود او است، نمیدهد و میگوید پول میدهم؛ ازاینرو آیه میفرماید: به کراهت، یا به طوع و رغبت هم که پولی را در راه خدا بدهید، برای شما فایده ندارد و از شما پذیرفته نیست.
دلیل قبول نشدن انفاق آن است که شما مردمی فاسق و خارجشده از دین هستید و از ما نیستید و برای ما کاری انجام ندادهاید: «إِنَّکُمْ کُنْتُمْ قَوْماً فاسِقینَ».

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط