گسترش مبارزه با ملخ در 10 هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی


گسترش مبارزه با ملخ در 10 هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی از گسترش مبارزه با آفت ملخ در سطح بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

فاطمه حلاج‌نیا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با آفت ملخ بومی در چندین شهرستان از جمله سبزوار، جوین و تربت‌جام دارای بیشترین سطح از آفت زدگی است در حال انجام است.

وی ادامه داد: در سایر شهرستانها مانند گناباد، فریمان، رشتخوار، خوشاب و تایباد نیز مبارزه انجام شده و پایش مستمر نیز در حال اجراست.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخ‌های بومی هر سال در این استان مشاهده شده و مبارزه با آنها صورت می‌گیرد و به محض مشاهده کانون ملخ با مبارزه فوری اجازه گسترش به آنان داده نمی‌شود.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید.

در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند.
پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می‌تواند تهدیدی جدی برای زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد.
ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود و بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت