حل مشکلات قانونی نهاد کتابخانه‌ها با ارائه طرحی جامع در مجلس


حل مشکلات قانونی نهاد کتابخانه‌ها با ارائه طرحی جامع در مجلس

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به مشکلات و خلأهای قانونی و حقوقی نهاد کتابخانه‌ها، تصریح کرد: این مشکلات را می‌توان با ارائه طرحی جامع در مجلس حل و فصل کرد.

«محمدصالح جوکار» در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به رشد بی‌رویه فضای مجازی در کشور و اقبال بیش از حد مردم و به ویژه جوانان به فضای مجازی، بیان کرد: این امر سبب شده است بسیاری از مردم دیگر تمایل چندانی به مطالعه و انس با کتاب نداشته باشند که در این خصوص مسئولان فرهنگی کشور باید تلاش کنند با ایجاد تحول جدی و جذابیت در حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی، مردم را کم‌کم با کتاب و مطالعه آشتی بدهند که رشد کمی و کیفی کتابخانه‌ها، در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه ساماندهی مناسبی در فضای مجازی در کشور نداریم و با عدم جدیت مسئولان، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز سال‌هاست معطل مانده که ضروری است متولیان امر به صورت جدی برای سالم‌سازی فضای مجازی که یکی از خوراک‌های فکری جامعه امروز است، تلاش کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم شاداب‌سازی محیط کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: هرچه‌قدر فضای کتابخانه‌ها را برای اعضا و مراجعان جذاب‌تر کنیم، شاهد اقبال بیشتر آنان به کتاب و مطالعه خواهیم بود.

وی سرانه پایین فضای کتابخانه‌های یزد را در شأن این شهر تاریخی، فرهنگی و علمی ندانست و عنوان کرد: مکان‌یابی مناسب برای احداث کتابخانه‌های جدید و استاندارد و بهسازی فضاهای فعلی، گامی مهم در راستای افزایش سرانه کتابخانه‌ای شهر یزد خواهد بود و امیدواریم با همراهی همه مسئولان استان و اصلاح نواقص قانونی در سطح ملی و حل مشکل اختصاص زمین به پروژه‌های خیری کتابخانه‌سازی، بتوان شرایط را اقبال بیشتر خیران به ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها فراهم کرد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نواقص قانون نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: معتقدم این مشکلات و نواقص را می‌توان با جمع‌بندی کارشناسی و ارائه یک طرح جامع و خوب به مجلس، حل کرد و راه را برای اداره بهتر این نهاد فرهنگی هموار نمود، ولی لازم است بدنه نهاد و مدیران ارشد آن به عنوان متولیان امر کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی، خود پیش‌قدم شوند و تمامی مشکلات و موانع قانونی را احصا نموده و طرح جامع اصلاحی خود را به نمایندگان مجلس ارائه دهند.

وی همچنین پیشنهاد داد با تشکیل فراکسیونی با عنوان «حامیان کتاب» در مجلس شورای اسلامی، مشکلات و مسائل حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و قوانین لازم برای حمایت و تقویت بخش کتاب و کتابخانه‌ها در کشور به تصویب برسد.

جوکار همچنین قول داد در اولین فرصت حضور مجدد در حوزه انتخابیه، بازدیدی از کتابخانه مرکزی یزد و تعدادی از کتابخانه‌های فعال شهرستان‌های یزد و اشکذر داشته باشد.

«رقیه دوست فاطمی‌ها» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر کتابخانه‌های استان در پنج سال گذشته، اظهار کرد: یکی از اتفاقات مثبت این سال‌ها بهسازی و شاداب‌سازی بیش از ۲۰ کتابخانه در استان بود که این امر سبب شد مردم شریف استان، اقبال بیشتری به کتابخانه‌ها پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در طول این مدت، با همراهی و حمایت ویژه نهاد کتابخانه‌ها، نیروهای کتابدار، کارشناس و خدمات موردنیاز در بخش‌های مختلف ستادی و کتابخانه‌ای جذب و به کار مشغول شدند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: همکاران کارشناس این اداره کل در کنار دیگر وظایف خود، ۷ دوره بازدید کارشناسی از تمامی کتابخانه‌های استان به عمل آوردند و در این بازدیدها مشکلات و نواقص کتابخانه‌ها استخراج و برای رفع آنها تلاش شد.

وی به آماده‌سازی کتابخانه مرکزی یزد برای بهره‌برداری پس از ۲۵ سال از آغاز ساخت آن اشاره کرد و گفت: با حمایت و پیگیری ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و معاونان ایشان و همراهی‌ مسئولان ارشد استان، این کتابخانه پس از سال‌ها انتظار سرانجام در اواخر سال ۹۸ آماده بهره‌برداری شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های سراسری در کشور، امکان بهره‌برداری از آن میسر نشد که امیدواریم با بهبود شرایط بتوانیم در آینده‌ای نزدیک کتابخانه مرکزی یزد را به صورت رسمی افتتاح کنیم.

دوست فاطمی‌ها افزود: با عنایت ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در قالب اعتبارات نقدی و اسناد خزانه برای تجهیز، تکمیل و رفع نواقص عمرانی کتابخانه مرکزی یزد صرف شد.

وی در خصوص تکمیل بخش‌های باقیمانده کتابخانه مرکزی یزد نیز گفت: مقرر شده است در صورت تأمین شرایط، دیوار حائل اطراف کتابخانه و سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه از محل بودجه‌های استانی و یا کمک‌های ویژه ملی تکمیل شود.

دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اصلاح ساختار نهاد کتابخانه‌ها و قوانین نحوه اداره این نهاد فرهنگی، تصریح کرد: اصلاح ساختار قانونی و مالی نهاد و رفع خلأهای حقوقی آن، از ضرورت‌های فعلی این مجموعه عظیم فرهنگی است که رسالت مهمی در بخش فرهنگ و آموزش کشور به عهده دارد.

وی یکی از مشکلات اساسی نهاد کتابخانه‌ها را پایدار نبودن درآمدهای آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در کنار بودجه ناچیزی که به عنوان کمک‌های دولتی به نهاد اختصاص می‌یابد و عمدتاً صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و سهم نیم‌درصد درآمد شهرداری‌های کشور که یا مبلغ قابل‌توجهی نیست و یا در برخی شهرها به طورکامل و درست پرداخت نمی‌شود، درآمد دیگری که بتوان به وسیله آن کتابخانه‌ها را به شکل شایسته اداره کرد، در نهاد وجود ندارد که این امر، اجرای مطلوب بسیاری از برنامه‌ها و اهداف نهاد را با مشکل مواجه کرده است.

این مقام فرهنگی استان به مشکل اختصاص زمین به طرح‌های خیری در حوزه کتابخانه‌های عمومی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی، اختصاص مستقیم زمین‌های دولتی با کاربری فرهنگی به نهاد مجاز نیست و کتابخانه‌ها تنها به عنوان بهره‌بردار نهایی از طرح تعریف شده‌اند، بسیاری از پروژه‌های خیری در این بخش سال‌هاست معطل مانده‌اند و خیران پس از عدم دریافت زمین مناسب برای ساخت کتابخانه، سرمایه خود را به سایر بخش‌ها منتقل می‌کنند.

در پایان این دیدار مقرر شد، در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای با حضور مجمع نمایندگان استان یزد و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران برگزار شود و موضوعات مرتبط با این نهاد موردبحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در این دیدار که در دفتر نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، معاون اداری مالی، رئیس اداره همکاری‌ها، رئیس اداره کتابخانه‌ها و کارشناسان عمرانی و روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان