مسجد«امام رضا(ع)» بئر العبد؛ محور مقاومت اسلامی در لبنان


مسجد«امام رضا(ع)» بئر العبد؛ محور مقاومت اسلامی در لبنان

مسجد امام رضا(ع) در بئر العبد بیروت، از مساجد انقلابی است که با تربیت شخصیت های اسلامی نقش مهمی در مقاومت اسلامی لبنان داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: «مساجد سنگر هستند»، این سخن امام راحل، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که مخالف استکبار و ظلم ستیزی بود.

سخنان تاریخی امام راحل، زمینه ای شد برای ظلم ستیزی، جوانان انقلابی به سخنان وی لبیک گفتند و جان خود را در راه مقاومت فدا کردند و این عشقی پنهانی بود که از مساجد آغاز شد و دستاوردهای عمیقی را نیز در لبنان در پی داشت.

مسجد «امام رضا(ع)»، واقع در ضاحیه جنوبی بیروت، یکی از مساجدی است که محور مقاومت بوده است و شخصیت های اسلامی جان خود را در این راه فدا کرده اند.

مسجد امام رضا(ع) در «بئر العبد» بیروت واقع شده است. این مسجد در سال 1975 میلادی تاسیس شده و یکی از مهم ترین اماکن عبادی است که نقش برجسته ای در مقاومت داشته است.

مسجد بئر العبد، مسجد «مقاومت اسلامی در لبنان» است. سخنرانی های آتشین سید «محمد حسین فضل الله» و برپایی دروس دینی و فرهنگی هفتگی در این مسجد، تفکر جهادی را میان جوانان اصلاح کرد.

در سال 1998 میلادی سید محمد حسین فضل الله درباره نقش مسجد امام رضا(ع) در بئر العبد سوال کرد که جواب آن انقلاب بود.

مسجد جامع امام رضا(ع)، تاثیرگذاری به سزایی در تربیت صدها فرد جهادی داشته است.

در تاریخ ۱۷ می سال ۱۹۸۳ میلادی پس از حمله اسراییل به لبنان، توافق نامه ای با نام «17 می» امضا شد که این توافقنامه خشم لبنانی ها را در پی داشت.

این قرارداد خواهان خروج نیروهای ارتش اسراییل از بیروت بود و زمینه ‌ساز عادی سازی روابط بین دو کشور را فراهم می‌کرد. درطول مذاکرات این قرارداد لبنان تحت اشغال ارتش دو کشور اسراییل و سوریه بود.

مردم مناطق مختلف لبنان در مساجد و حسینیه ها این اقدام را محکوم کردند و علمای مسلمان در مسجد «امام رضا(ع)» تحصن کردند و در آن زمان «امین الجمیل»، رییس جمهور وقت لبنان دستور داد نیروهای ارتش لبنان در اطراف مسجد مستقر شوند و «محمد نجدی» در این راه شهید شد و همین امر باعث پایداری محور مقاومت علیه نیروهای اشغالگر صهیونیستی شد و این توافقنامه شوم در کمتر از یک سال با انتفاضه مردمی لغو شد.

بنابراین گزارش، سید «محمد حسین فضل الله» با سخنرانی های خود در مسجد امام رضا(ع) نقش مهمی در زنده نگه داشتن خط مقاومت داشته است.

آمریکایی ها و آل سعود با همراهی مزدوران صهیونیستی یک خودروی بمب گذاری شده را در بئر العبد منفجر کردند تا سید محمد حسین فضل الله را ترور کنند.

این اقدام، باعث شد نیروهای جهادی فعالیت خود را بیشتر کنند و این قتل عام و کشتار مردم نیز سرفصلی برای ادامه مقاومت شد که مسجد امام رضا(ع) آغازگر آن بوده است.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام