روستای چکنه قوچان


روستای چکنه در 5/3 کیلومتری شمال غربی شهر چکنه ، سرراه سبزوار به قوچان ،دردامنه خاوری کوه بی هیم واقع است.فاصله آن ازنیشابور 73 کیلومتر است.آب و هوای آن معتدل،خشک و کوهستانی است. ارتفاع آن ازسطح دریا 1600مترمی باشد.شهرچکنه ،از توابع شهرستان نیشابورو مرکز بخش سرولایت می باشد که به فاصله 86 کیلومتری شهر نیشابور […]

روستای چکنه در ۵/۳ کیلومتری شمال غربی شهر چکنه ، سرراه سبزوار به قوچان ،دردامنه خاوری کوه بی هیم واقع است.فاصله آن ازنیشابور ۷۳ کیلومتر است.آب و هوای آن معتدل،خشک و کوهستانی است. ارتفاع آن ازسطح دریا ۱۶۰۰مترمی باشد.شهرچکنه ،از توابع شهرستان نیشابورو مرکز بخش سرولایت می باشد که به فاصله ۸۶ کیلومتری شهر نیشابور واقع و شامل ۳۰۰خانوار از ترک های بیات است.این شهردرمجاورت جاده سبزوار-قوچان قرارگرفته و دارای تابستان های معتدل و زمستان های سرد می باشد.

روستای چکنه قوچان

روستای چکنه قوچان
این شهردریک دره باریک بین کوه های سومبک و گراب و درکنارجاده‏ی نیشابوربه قوچان و درمنتها الیه شمال شرقی دشت سلطان میدان واقع است.دره ای که چکنه درآن واقع شده به طول تقریبی ۸مایل(۹/۱۲ کیلومتر) از بالای چکنه تا کوه محمد بیگ امتداد دارد و با اینکه آب چشمه کلا درپاییزبه مصرف کشاورزی می رسد، سیلابهای بهاری درمسیرحسین آباد و خنلانلو به کشف رود می ریزد.
این روستا آب‌وهوای معتدل، خشک و کوهستانی دارد. هنگام بارندگی دامنه کوه‌ها از قارچ‌های خوراکی و دشت‌ها از گل‌های شقایق لبریز می‌شوند. علت نام گذاری روستا این است که در گذشته به هم پیوسته و مانند مستطیل باریک بوده است. البته درحال‌حاضر به علت عوامل طبیعی از هم گسسته شده است.

روستای چکنه قوچان

روستای چکنه قوچان
در محلی به نام چکنه علیا،ساکنانی زندگی می کنند که به دلیل وجود چشمه آب شیرین و گرم با ماهی‌های فراوان در این محل سکنا گزیده و برای امرار معاش به کشاورزی و دام پروری می‌پرداختند. میان کوه‌ها چشمه آب زیرزمینی که آغول می‌نامند، جاریست و مردم روستا آب مورد نیاز خود را از آن مکان تامین می‌کنند که خواص دارویی و مواد معدنی فراوانی دارد.

از جمله مشاهیر این شهر پروفسور صادقی جراح قلب است که در بدو ورود شاهد مجسمه یادبود این بزرگوار خواهید بود.حمامی قدیمی که بنای اولیه آن مربوط به دوران قاجاریه است،از بناهای تاریخی این شهر است.معماری این حمام چند ضلعی بوده و سردرب‌های بسیاری دارد و از مصالح سنگ، آجر و ساروج ساخته شده است .جالب است بدانید که این حمام ثبت ملی شده است.

روستای چکنه قوچان

روستای چکنه قوچان

این روستا به دلیل کوه های مرتفع که آن را احاطه کرده است در گدشته مقر حکومت‌های مختلف از جمله روس‌ها به حساب می‌آمد. موارد قابل توجه درروستای چکنه ازنظرپوشش جانوری شامل روباه،شغال،گرگ،گراز،آهو و میش کوهی می باشد که درفصول شکارجمعی ازصیادان را به این منطقه جذب می کند.

اخیرا تعدادی از روستایی‌ها برای یافتن گنج، کوه‌ها و زمین‌های حوالی روستا را کند‌وکاو کردند و به اموال با ارزشی نیز دست پیدا یافتند. از جمله این اموال می‌توان به مجسمه کوروش، مار چهار وجهی و… اشاره کرد. آشپز خانه شاهانه مدفونی هم که انواع ظروف سلطنتی از جنس نقره و برنز داشته، در این جستجوها پیدا شده که متاسفانه تمامی اموال به فروش رفته‌اند.

روستای چکنه قوچان

روستای چکنه قوچان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا