دانشگاه تبریز در 8 حوزه موضوعی در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گرفت


دانشگاه تبریز در 8 حوزه موضوعی در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گرفت

بر اساس رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال 2020، دانشگاه تبریز در هشت رشته مهندسی در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

در رتبه بندی موضوعی شانگهای، در حوزه مهندسی در ۲۲ رشته رتبه بندی انجام شده که دانشگاه تبریز در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی اتوماسیون و کنترل، مهندسی علم و فناوری ابزار آلات، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، علوم و مهندسی انرژی و منابع آب توانسته در جمع برترین‌ها قرار گیرد.

طبق گزارش مؤسسه رتبه‌بندی شانگهای در سال 2020 دانشگاه تبریز در بخش منابع آب با قرار گرفتن در رده 101-150 جهان، پس از دانشگاه تهران و شیراز در جایگاه سوم دانشگاه‌های دولتی ایران قرار گرفته است.

در رشته مهندسی اتوماسیون و کنترل، دانشگاه تبریز تنها دانشگاه حاضر از ایران با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار دارد.

در رشته مهندسی علم و فناوری ابزار آلات نیز این دانشگاه با کسب رتبه جهانی۱۰۱-۱۵۰ در بین دانشگاه‌های ایران جایگاه چهارم را به‌دست آورده است.

در رشته مهندسی عمران نیز هشت دانشگاه از کشورمان حضور دارند که دانشگاه تبریز در این رشته با کسب جایگاه ۱۵۱-۲۰۰ در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر حضور دارد.

در این رتبه بندی دانشگاه تبریز در حوزه‌های مهندسی مکانیک و علوم و مهندسی انرژی نیز در رده 201-300 دنیا را به‌دست آورده است.

در رشته مهندسی شیمی از ایران ۱۶ دانشگاه در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر حضور داشتند که دانشگاه تبریز در این رشته رتبه ۳۰۱-۴۰۰ دنیا را کسب کرده است.

در رشته مهندسی برق و الکترونیک، از کشورمان هفت دانشگاه در سال ۲۰۲۰ حضور دارند که دانشگاه تبریز، بعد از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و صنعتی شیراز با کسب رتبه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش؛ در نظام رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۲۰ میلادی برای چهارمین سال، رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های برتر دنیا را منتشر کرده که از ایران ۳۵ دانشگاه در این رتبه بندی در جمع برترین‌های جهان قرار دارند. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۲۰ در ۵۴ رشته در قالب پنج حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است و از این رو در این رتبه بندی تنها دانشگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۱۴ در پایگاه وب آو ساینس برخودار بوده‌اند.

دانشگاه تبریز در 8 حوزه موضوعی در بین دانشگاه های برتر جهان قرار گرفت

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است