حیازدائی به سبک چادری های متبرّج اینستاگرامی


حیازدائی به سبک چادری های متبرّج اینستاگرامی

پدیده زنان محجبه بدپوشش که به وسیله آرایش کردن، و یا سوءاستفاده از ملزومات حجاب همچون ساق دست، گیره روسری، سربندهای تزئین شده و… در فضای مجازی و حقیقی مشغول جلوه گری هستند؛ پدیده ای بسیار تاسف برانگیز است که مفسده هایی زیادی را در پی دارد. در این مطلب دو آسیب مهمی که از ناحیه محجبه های متبرّج به جامعه و فرهنگ کشور وارد می شود، مورد بررسی قرار...


پدیده زنان محجبه بدپوشش که به وسیله آرایش کردن، و یا سوءاستفاده از ملزومات حجاب همچون ساق دست، گیره روسری، سربندهای تزئین شده و… در فضای مجازی و حقیقی مشغول جلوه گری هستند؛ پدیده ای بسیار تاسف برانگیز است که مفسده هایی زیادی را در پی دارد.

در این مطلب دو آسیب مهمی که از ناحیه محجبه های متبرّج به جامعه و فرهنگ کشور وارد می شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

حیازُدائی به سبک چادری های متبرّج

تبرّج از ریشه بَرَجَ در لغت به معنای «قصر» و «برجسته سازی» است و در اصطلاح به یکی از خصلت های زنان در زمان جاهلیت اشاره دارد که در آن زنان با برجسته سازی زیبایی های جنسی و غیرجنسی خود برای مردان (غیر از همسر) زمینه تحریک و نگاه شهوت آلود آن ها را فراهم می کردنند.

از آنجا که فلسفه حجاب برای زنان مسلمان ایجاد زمینه حضور اجتماعی و امکان فعالیت سالم علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… آن ها در جامعه است، هرگونه پوششی که جاذبه های ایشان را عیان کند و بر وجه «انسانیت» شان غلبه دهد، برهم زننده تعادل و سلامت اجتماع خواهد شد.

یکی از آسیب های وجود صفحه های اینستاگرامی که در آنها بانوئی محجبه ولی بدپوشش و متبرج به خودنمائی و فخرفروشی زندگی لوکس خود مشغول هست؛ حیازُدایی از جامعه است. قطعا با کم شدن حیا و ترویج جلوه گری اولین و مهم ترین آسیب متوجه بنیان خانواده می شود.

البته شاید بتوان ادعا کرد عدم برخورد با این رفتارها و مشروع جلوه دادن آن، عامل مهم تری در گسترش آسیب آن به خانواده و جامعه محسوب می شود. زیرا با مشروعیت بخشی به این رفتار آن ها و گسترش آن، فرهنگ عفاف و حیا در بخشی از معتقدان به حجاب کمرنگ می شود.

رابطه اقتصاد و امنیت با رفتار محجبه های متبرج

یکی دیگر از آسیب های منتج از رفتار محجبه های متبرج در فضای مجازی عمیق تر شدن شکاف اجتماعی و فاصله طبقاتی است.این رفتارها که مروج زندگی های اشرافی، فخرفروشی، مصرف گرایی و برند بازی است، موجب سرخوردگی و احساس ناکامی در بخشی از زنان جوان و به ویژه دختران نوجوان اقشار ضعیف می شود.

حتی این حس محرومیت از «خوش تیپ» بودن به دلیل عدم توانائی خانواده در تهیه البسه و وسایل تبلیغ شده صفحات اینستاگرامی، ممکن است در زندگی دختران اقشار متوسط هم بحران ایجاد کند.

و البته وجود این حس محرومیت و داشتن فاصله طبقاتی با شاخ های محجبه متبرج در اینستاگرام قطعا در طول زمان نه تنها باعث آسیب های فرهنگی بسیار جدی می شود که حتی ممکن است موجب حفره های ضدامنیتی هم بشود و در طول زمان خود را در همراهی عده ای جوان سرخورده با آشوبگران در حوادثی چون حوادث آبان ۹۷ نشان دهد.

و در آخر باید توجه کرد که ساده انگاری تبعات فعالیت محجبه های متبرّج در اینستاگرام و عدم موضع گیری علیه رفتارهای غیرشرعی و ضدفرهنگی آن ها، هم از سوی اصحاب رسانه و هم از سوی متولیان فضای مجازی موجب ادامه شیوه غلط آن ها می شود.

اتفاق نامبارکی که مسئولین و اصحاب رسانه میتوانند با اقدام موثر از پیامدهای آن یعنی حیازدایی از بخشی زنان و دختران جوان و نوجوان مذهبی جامعه و همچنین عمیق تر شدن شکاف اجتماعی و فاصله طبقاتی بکاهند.

تحریریه سایت باحجاب_ انوشه میر مرعشی

پی نوشت:

۱-علامه راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داودی، نشر دارالشامیه (بیروت)، ۱۴۱۶٫ق، ص ۴۱

۲-حجت الاسلام قرائتی، محسن، «تفسیر نور»-دوره ۱۰ جلدی-، جلد هفتم-تفسیر آیه ۳۳ احزاب-، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ ۱۳۸۷٫ش، ص ۳۶۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز