احتمال ابتلای کودکان به کرونا مانند بزرگسالان است / عوارض کرونا در کودکان


احتمال ابتلای کودکان به کرونا مانند بزرگسالان است / عوارض کرونا در کودکان

یک ایمونولوژیست، با اشاره به عدم تفاوت احتمال ابتلای کرونا در کودکان و بزرگسالان، از خانواده‌ها خواست که تمهیدات بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در کودکان نیز رعایت کنند.

احتمال ابتلای کودکان به کرونا مانند بزرگسالان است / عوارض کرونا در کودکاننیما رضایی، ایمونولوژیست و مدیر بیمارستان طبی کودکان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه خانواده‌ها باید از کودکان خود در برابر ابتلا به کرونا مراقبت کنند، گفت: میزان ابتلای کودکان به این ویروس مانند بزرگسالان است و در واقع در میزان ابتلای آنان به بزرگسالان هیچ تفاوتی وجود ندارد، اگرچه شدت بیماری و مرگ و میر در آن‌ها کمتر است.

وی بیان کرد: آمار دقیقی از بستری کودکان مبتلا به کرونا در کشور وجود ندارد، اما در کشور و در جهان میزان بستری افراد زیر 10 سال به مراتب کمتر از بزرگسالان است، با این حال تمامی افراد فارغ از هر گروه سنی، باید تمهیدات بهداشتی را رعایت کنند. حتی کودکان زیر یک سال نیز ممکن است درگیر این بیماری شوند؛ لذا برای کودکان نیز باید از ماسک استفاده کرد.

رضایی خطاب به خانواده‌ها اظهار کرد: خانواده‌ها ممکن است در حال حاضر به دلیل نگرانی‌های خود بابت کرونا، کمتر کودکان خود را که نیاز به خدمات بستری در بیمارستان دارند، به این مراکز بیاورند؛ به طوری که این وضعیت در اسفندماه به اوج خود رسید، این در حالی است که هرگونه خدمت ضروری نباید با تأخیر مواجه شود. در حال حاضر بیمارستان‌های کودکان به ویژه بیمارستان طبی کودکان تهران خدمات خود به کودکان را همچون روز‌های قبل از کرونا ارائه می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماری کرونا در کودکان می‌تواند عوارض داشته باشد، گفت: یکی از این عوارض التهاب عروق است که شبیه بیماری کاوازاکی است. برخی از کودکان با عوارض ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. این افراد علایمی شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی پیدا می‌کنند و دو هفته بعد با علائم التهاب عروق به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و بستری می‌شوند.

وی تأکید کرد: البته این بیماری کاوازاکی نیست. بلکه التهاب عروق است که شبیه سندروم کاوازاکی بوده و به همین علت نام این التهاب عروق در کودکان را شبه کاوازاکی می‌‎خوانند؛ که هم در ایران و هم در جهان موارد گوناگونی از آن مشاهده شده است. در تابستان همواره یکسری بیماری‌های فصلی مانند اسهال، کودکان را تهدید می‌کند، لذا خانواده‌ها باید بلافاصله با دیدن این عوارض آن‌ها را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ببرند، چراکه درمان آن بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایکنا، طی ماه‌های اخیر خبر‌هایی از شیوع یک بیماری سندرومیک به نام کاوازاکی در میان کودکان منتشر شد، اگرچه شیوع این بیماری از سوی مسئولان وزارت بهداشت رد شد، اما نگرانی در این رابطه همچنان وجود داشت. بیماری کاوازاکی یک بیماری سندرومیک است که بیشتر در کودکان زیر پنج سال شایع است. در این بیماری دیواره شریان‌ها مانند عروق کرونر دچار ورم و التهاب می‌شود. این عروق خون را برای تغذیه به قلب می‌رسانند. در این عارضه، غدد لنفاوی پوست و غشای مخاطی دهان و بینی و گلو نیز دچار التهاب می‌شود. عدم تشخیص این بیماری ممکن است به مرگ کودک مبتلا به این سندروم منجر شود.

تب بالا که به طور معمول بیش از پنج روز طول می‌کشد، قرمز شدن شدید چشم‌ها(ورم ملتحمه) بدون ترشحات، بروز جوش‌های قرمز رنگ(راش) در بدن و در ناحیه تناسلی، قرمزی، خشکی و ترک خوردن لب‌ها و ورم و قرمز شدن زبان(زبان توت‌فرنگی)، ورم و قرمزی پوست کف دست، پا، غدد لنفاوی گردن و قسمت‌های دیگر بدن، کج‌خلقی، لایه لایه شدن قسمتی از پوست دست و پا به خصوص نواحی سر انگشتان دست و پا که به صورت صفحات بزرگ جدا می‌شود. درد مفاصل، اسهال، استفراغ، درد شکم از جمله علائم این بیماری است. این بیماری مسری نیست و یکبار ابتلای کودک به کاوازاکی ممکن است کودک را برای همیشه در برابر آن ایمن کند. ضمن اینکه ارتباط میان کووید ۱۹ و بیماری کاوازاکی رد شده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...