معامله چِکی آلاسکا


هرچند در این مورد به‌خصوص پول آنجایی خرج می‌شد که زور کاری از پیش نمی‌برد، وگرنه نیم دیگر زمین‌هایی که ایالت‌های فعلی این کشور را در خود جای داده‌اند، حاصل جنگ‌ها و خونریزی‌های بسیارند.

معامله چِکی "آلاسکا"
وقتی از دولت سازی با استفاده از خریدن زمین صحبت به میان می‌آید، هیچ کشوری در این زمینه یارای رقابت با آمریکا را نخواهد داشت. باورکردنی نیست، اما بخش اعظمی از مساحت ١٠‌میلیون کیلومترمربعی کشوری که امروزه آن را با عنوان ایالات متحده می‌شناسیم، با پرداخت وجه نقد به معارضان یا در واقع برخی کشور‌های اروپایی به دست آمده است.
هرچند در این مورد به‌خصوص پول آنجایی خرج می‌شد که زور کاری از پیش نمی‌برد، وگرنه نیم دیگر زمین‌هایی که ایالت‌های فعلی این کشور را در خود جای داده‌اند، حاصل جنگ‌ها و خونریزی‌های بسیارند.

٦٢ سال پیش درچنین روزی، برابر هفتم جولای ١٩٥٨ میلادی، دوایت آیزنهاور، سی‌وچهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا «آلاسکا» را چهل‌ونهمین ایالت این کشور اعلام کرد. آمریکا این منطقه ثروتمند و غنی از منابع طبیعی را که دارای مساحتی در حدود یک‌میلیون و ٧٠٠‌هزار کیلومتر مربع است، سال ١٨٦٧ میلادی یعنی ١٥٣‌سال پیش به مبلغ ٧‌میلیون و ٢٠٠‌هزار دلار از امپراتوری روسیه خرید.
مشهور است که نمایندگان مجلس سنای آمریکا به هیچ‌عنوان موافق این ولخرجی به‌زعم خودشان احمقانه نبودند و پرداخت وجه نقد برای در اختیارگرفتن سرزمینی که ابتدا تا انتهای آن را برف و یخ فرا گرفته است، برنمی‌تافتند. در چنین اوضاعی ویلیام سیوارد وزیرخارجه کابینه اندرو جانسون وارد میدان شده و مذاکراتی طولانی را با تک‌تک نمایندگان آغاز می‌کند.
سیوارد همچنین طی نطقی طولانی اهمیت منابع طبیعی آلاسکا را یکی‌یکی برشمرده و از نمایندگان سنا می‌خواهد این فرصت مهم برای افزودن به مساحت رسمی کشور را از دست ندهند. با اینکه سناتور‌ها مبلغ فوق را برای خریدن سرزمینی یخ‌زده زیاد می‌دانستند، اما نهایتا پس از تلاش‌های سیوارد راضی شدند این معامله شکل بگیرد.
اکنون یک‌قرن‌ونیم از پرداخت چک خرید آلاسکا به روسیه می‌گذرد و این سرزمین که نام ایالت چهل‌ونهم را بر خود دارد، با تولید ناخالص داخلی معادل ٥٥‌میلیارد دلار تنه به تنه تولید ناخالص برخی کشور‌ها می‌زند. آلاسکا، اما قطعا پرسودترین معامله آمریکایی‌ها در وادی «پول در ازای زمین» نیست، زیرا ٦٤ سال پیش از تلاش‌های سیوارد برای راضی‌کردن سناتور‌ها به شل‌کردن سر کیسه، توماس جفرسون سومین رئیس جمهوری ایالات متحده در سال ١٨٠٣ میلادی با پرداخت ٥٠ میلیون فرانک به ناپلئون بناپارت، سرزمین لوئیزیانا (با ایالت لوئیزیانا اشتباه گرفته نشود) که اکنون به تنهایی ١٥ ایالت آمریکا را در خود جای داده است را از فرانسوی‌ها خرید تا مساحت ایالات متحده یک‌باره به دوبرابر افزایش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس