20 هزار هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان تحت حفاظت منابع طبیعی قرار گرفت


20 هزار هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان تحت حفاظت منابع طبیعی قرار گرفت

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: با اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با بیابانزدایی، 20 هزار هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان تحت حفاظت منابع طبیعی قرار گرفت.

عبدالحسین محمدی هفدهم تیرماه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، با اشاره به اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در حوزه مقابله با پدیده گردوغبار اظهار کرد: کویر میقان یکی از کانون‌های فرسایش در استان مرکزی و اراک است که در بخشی از آن سولفات سدیم به سمت اراک و شهر داودآباد منتشر می شود و عملا در این لایه‌ها نمی توان کاری انجام داد چراکه به دلیل شدت و میزان سولفات سدیم امکان کشت گونه‌های گیاهی وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح تثبیت کانون‌های تولید گردوغبار و انجام اقدامات بیولوژیک و کشت‌ گیاهان و درختان بوته‌ای در اطراف اراک و تالاب میقان جهت مقابله با بیابانزایی، افزود: شمال شرق اراک یکی از کانون‌های فرسایش بادی است. به منظور کنترل فرسایش در کویر میقان عملیات اجرای 88 هکتار بادشکن‌ غیرزنده و احداث بوته انجام شده که مانع حرکت خاک و عامل تثبیت آن شده است و با اقدامات صورت گرفته عملا 20 هزار هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان تحت حفاظت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته، گفت: در سال 98 بالغ بر 2030 هکتار عملیات بیولوژیک در استان انجام شده که هزار هکتار آن از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری در کویر میقان انجام شد، 350 هکتار در منطقه طراز ناهید ساوه، 200 هکتار در سرچشمه محلات، 180 هکتار در حسین آباد کمیجان و 300 هکتار در شیرین آباد فراهان اجرایی شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به منطقه جنوبی کویر میقان به عنوان دومین کانون فرسایش بادی منطقه گفت، این منطقه نزدیک به محل استقرار آندسازی در شهرک خیرآباد است که باید مورد مطالعه قرار گیرد .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما