طرز تهیه رول دارچینی خوش ‌عطر و خوشمزه


طرز تهیه رول دارچینی خوش ‌عطر و خوشمزه

در مطلب زیر طرز تهیه رول دارچینی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه رول دارچینی خوش ‌عطر و خوشمزه

برای تهیه رول دارچین در خانه رعایت نکات دقیق و ساده زیر کافی است.

رول یا نان دارچینی نوعی شیرینی خوشمزه است که در اصل به سوئد و مهد شیرینی‌های خوشمزه یعنی دانمارک تعلق دارد. این شیرینی خوشمزه برای اولین بار در اوایل قرن ۲۰ وقتی که دارچین از آسیا به اروپا رسید تهیه شد.

رول یا نان دارچینی نوعی شیرینی خوشمزه است که در اصل به سوئد و مهد شیرینی‌های خوشمزه یعنی دانمارک تعلق دارد. این شیرینی خوشمزه برای اولین بار در اوایل قرن ۲۰ وقتی که دارچین از آسیا به اروپا رسید تهیه شد.

چطور رول دارچینی درست کنیم؟

در دانمارک به این شیرنی‌های زیبا حلزون‌های دارچینی می‌گویند و معمولا آن را همراه با قهوه یا شیر سرو می‌کنند. این شیرینی سنتی در سوئد به اندازه‌ای محبوب است که در این کشور هر سال ۴ اکتبر را به عنوان روز رول دارچینی جشن می‌گیرند.

اندازه‌ی رول دارچینی متغییر است؛ سایز کوچک آن حدود ۵ سانتی‌متر قطر دارد و سایز بزرگ آن حدود ۱۰ سانتی‌متر. این شیرینی‌های خوشمزه را می‌توان به عنوان صبحانه یا عصرانه همراه با قهوه، چای یا شیر میل کردن و لذت برد.

مواد لازم :

آرد نان لواش یا فانتزی: ۵ پیمانه
مایه خمیر: ۲٫۵ قاشق چای‌خوری
شیر ولرم: ۲ پیمانه
شکر: یک‌سوم پیمانه
روغن مایع: یک‌سوم پیمانه
کره: ۱۰۰ گرم
دارچین: ۳ قاشق چای‌خوری
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای مغز نان

شکر قهوه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری
شکر سفید: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

۱. برای شروع مایه خمیر، روغن مایع و یک‌سوم پیمانه شکر سفید را با شیر ولرم مخلوط کنید تا جایی که مایه خمیر و شکر حل شوند. ۱۰ دقیقه این ترکیب را به حال خود بگذارید تا خمیر مایه فعال شود. تولید اندکی حرارت و ایجاد حباب‌های کوچک نشان می‌دهد که خمیر مایه فعال شده است.

وقتی خمیر مایه فعال شد نمک و آرد را کم کم اضافه و مخلوط کنید تا خمیر شکل بگیرد و منسجم شود. بسیار مهم است که آرد را یکجا اضافه نکنید؛ میزان جذب رطوبت آرد‌ها باهم متفاوت است و ممکن است به همه‌ی آرد احتیاج نداشته نباشید.

۲. میز کار را آرد پاشی کنید و خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن ورز دهید، تا جایی که حالت کش‌دار و لطیف پیدا کند. اگر رطوبت خمیر زیاد بود و به دست شما می‌چسبید، با احتیاط و کم کم دوباره به آن آرد اضافه کنید.

خمیر ورز داده شده را داخل ظرفی که از قبل چرب کردید قرار دهید. روی ظرف را سلفون بکشید، یک دستمال تمیز بیندازید و در جای گرمی بگذارید. اجازه دهید خمیر برای مدت ۱ الی ۲ ساعت استراحت کند و حجم آن دوبرابر شود.

۳. برای آماده کردن مغز رول دارچینی، کره‌ای را که هم دمای محیط شده است با دارچین، ۲ قاشق غذاخوری شکر سفید و ۲ قاشق غذاخوری روغن قهوه‌ای مخلوط کنید. اگر شکر قهوه‌ای نداشتید می‌توانید به جای آن هم از شکر سفید استفاده کنید.

۴. بعد از این که خمیر استراحت کرد و حجم آن حدود ۲ برابر قبل شد، ۵ دقیقه‌ی دیگر آن را ورز دهید تا حباب‌های میان آن از بین برود و پف آن گرفته شود.

خمیر را به ۲ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. چانه‌ی اول را مانند تصویر باز کنید، نیمی از ترکیب دارچین و شکر را روی آن بمالید و به حالت رول بپیچید.

۵. بعد از رول کردن خمیر، آن را به کمک یک نخ با فاصله‌های ۳ سانتی‌متری برش بزنید.

۶. چانه‌ی دیگر خمیر را مانند چانه‌ی اول روی میز کار پهن کنید، مایه‌ی دارچین و شکر را روی آن بمالید و رول کنید. حالا مانند تصویر سمت چپ یک برش عمودی روی آن بزنید و سپس مانند تصویر سمت راست آن را بپیچید.

۷. کاغذ روغنی را با روغن جامد چرب کنید، کف ظرف پخت قرار دهید و شیرینی‌ها را روی آن بگذارید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به آن ۳۰ دقیقه استراحت دهید تا نان‌ها کمی دیگر پف کند.

در این فاصله فر را روشن کنید تا کاملا گرم شود.

۸. بعد از این که زمان استراحت دوم هم تمام شد، یک تخم مرغ را با نصف پیمانه شیر مخلوط کنید و با قلمو به آرامی روی نان‌ها بمالید. سپس نان‌ها را در طبقه‌ی وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بپزید.

منبع: بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو